کد مطلب: ۸۹۳۹۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت «پوشاک عفیفانه ارزان»؛ از ۲.۲ میلیون تا ۷.۹ میلیون تومان/ وزارت ارشاد پا در کفش تولیدکنندگان کرد؟

قیمت «پوشاک عفیفانه ارزان»؛ از 2.2 میلیون تا 7.9 میلیون تومان/ وزارت ارشاد پا در کفش تولیدکنندگان کرد؟

وزیر ارشاد اخیراً از خبرنگاران خواست تا از پشت میز بلند شوند و در سطح شهر بچرخند تا توزیع «پوشاک عفیفانه ارزان» را ببینند، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برای خرید «پوشاک عفیفانه» شامل شلوار، مانتوی بلند، روسری و چادر باید حداقل دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بنا بر اعلام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توزیع «پوشاک عفیفانه» در کاشان شروع شده و برای ایجاد یک سکوی دائمی عرضه این نوع پوشاک هم برنامه‌ریزی شده است. بر اساس آخرین تصمیمات، مقرر شده تا بزرگ‌ترین مکان عرضه لباس‌های عفیفانۀ نسبتاً ارزان در میدان هفت تیر مستقر شود. بخشی از این برنامه‌ریزی‌ها نیز در برخی فروشگاه‌های بزرگ محقق شده است.

فارغ از اینکه در حال حاضر تعریف دقیقی از پوشاک عفیفانه وجود ندارد و مشخص نیست وزارت ارشاد با چه متر و معیاری عفیفانه‌بودن یا نبودن یک لباس را تشخیص می‌دهد، باید گفت اگر یکی از ملاک‌های اصلی «پوشاک عفیفانه از نظر مسئولان» را چادر در نظر بگیریم، بررسی‌های میدانی از میدان هفت تیر نشان می‌دهد که در این منطقه تقریبا هیچ مغازه‌ای چادر نمی‌فروشد و تمام فروشنده‌ها متفق‌القول می‌گویند که برای خرید چادر باید به خیابان جمهوری یا محله شاه‌عبدالعظیم در شهر ری مراجعه کرد.

البته با نشستن پشت میز و نیم‌نگاهی به سایت‌های فروشگاهی اینترنتی هم می‌توان یافت که در حال حاضر ارزان‌ترین چادر مشکی حدود ۴۵۰ هزار تومان و گران‌ترین آن بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

همچنین بررسی قیمت مانتوهای مجلسی که احتمالاً از نظر مسئولان عفیفانه محسوب می‌شوند، حاکی از آن است که ارزانی مد نظر وزیر ارشاد با ارزانی بر مبنای درآمد مردم تفاوت فاحشی دارد. چراکه قیمت مانتوهای بلند و پوشیده در راسته فروشندگان پوشاک خیابان هفت تیر از 900 هزار تومان شروع شده و به چهار میلیون تومان هم می‌رسد. 

این ارقام اگر با حداقل حقوق مصوب امسال کارگران، یعنی 7.5 میلیون تومان محاسبه شود، کارگران برای خرید ارزان‌ترین چادر باید 12 درصد از حقوق خود را بپردازند و اگر تقاضای چادر باکیفیت‌تری را دارند باید نیمی از حقوق ماهانه خود را کنار بگذارند. حال با این متر و معیار چادر، پوشاکی ارزان به حساب می‌آید؟

البته برای داشتن پوششی عفیفانه، استفاده از تنها یک چادر کافی نیست. بر این اساس بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که در محدوده میدان هفت تیر شلوار مشکی ساده و بلند جنس کرپ بین ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین قیمت شال و روسری هم از حدود ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۷۰۰ هزار تومان هم قیمت دارد. در این بین نرخ بیشتر شال‌های زمستانی در محدود ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان است.

بر این اساس می‌توان گفت برای خرید «پوشاک عفیفانه»، شامل شلوار، مانتوی بلند، روسری و چادر، باید حداقل دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

بی‌اطلاعی فروشگاه‌های زنجیره از طرح فروش پوشاک عفیفانه!

وزیر ارشاد در آذر ماه هم اعلام کرده بود که در ۱۲۰ مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند و رفاه عرضه مستقیم کالا‌های عفیفانه می‌شود. با این حال به به نظر می‌رسد هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است. تماس تجارت‌نیوز با برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد اصلا از چنین طرحی اطلاع ندارند.

بر این اساس به نظر می‌رسد بحث عرضه پوشاک در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هنوز چندان جدی نشده است؛ اما از همین حالا که فقط طرحی با این عنوان وجود دارد، صدای اعتراض تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درآمده است. 

در سال‌های اخیر فعالان حوزه اصناف بارها تاکید کرده‌اند که فروش پوشاک و ظروف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع است و آن‌ها مخالف این موضوع هستند. حال با توجه به رکود حاکم بر بازار در شرایط فعلی، این مخالفت ممکن است پررنگ‌تر از قبل هم شود.

پوشاک زمستانی روی دست مغازه‌داران ماند

به طور کلی در سال‌های اخیر تقاضا در حوزه پوشاک افت زیادی داشته و تولیدکنندگان هم بارها از افت تقاضا حتی در مناسبت‌هایی مانند عید نوروز گلایه کرده‌اند. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد این وضعیت زمستان امسال حتی بدتر هم شده و بسیاری از فروشندگان به دلیل کاهش فروش، حتی برای لباس‌های زمستانی که پوشاک فصل است، تخفیف در نظر گرفته‌اند.

یکی از فروشندگان می‌گوید که به دلیل پاییز و زمستان بدون بارش، لباس زمستانی روی دست مغازه‌داران و تولیدکنندگان مانده و بسیاری از تولیدکنندگان هم چون توان ادامه تولید نداشتند، محصولات خود را حراج کرده‌اند.

با این حال وزارت ارشاد از سویی به دنبال فروش بخشی از پوشاک که آن‌ها را عفیفانه توصیف می‌کند، در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و از سوی دیگر اواخر آبان‌ماه اعلام کرده بود که این وزارتخانه باید برای پوشاک عفیفانه درصدی از بازار را در اختیار بگیرد. موضوعی که بسیاری از تولیدکنندگان آن را به پای جدید دولتی در کفش خود تعبیر می‌کنند. 

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه تولید و تجارت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.