کد مطلب: ۸۹۷۳۳۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعداد تولیدکنندگان موبایل در ایران از چین پیشی گرفت!/ ممنوعیت واردات موبایل جدی می‌شود؟

تعداد تولیدکنندگان موبایل در ایران از چین پیشی گرفت!/ ممنوعیت واردات موبایل جدی می‌شود؟

دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل ایران با بیان اینکه احتمال ممنوعیت واردات موبایل وجود ندارد، تاکید کرد: در این صورت هم تولید داخل و هم طرح رجیستری شکست می‌خورد. با این حال شنیده‌ها حاکی از آن است که حدود ۴۰ شرکت طرح تولید موبایل ارائه کردند و موافقت اصولی گرفتند؛ این در حالی است که حتی چین که ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید موبایل دنیا را انجام می‌دهد، ۴۰ تولیدکننده موبایل ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی روزهای گذشته اخباری از ورود بازیگران جدید به عرصه تولید موبایل منتشر و این گمانه‌زنی مطرح شد که با آغاز تولید داخل، واردات تلفن همراه خارجی ممنوع شود. در همین زمینه تسنیم گزارش داده که حدود ۱۰۰ شرکت برای تولید تلفن همراه داخلی درخواست داده‌اند و ۱۳ شرکت نیز اقدامات عملی خود را آغاز کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، تعداد قابل‌توجهی از این شرکت‌ها، درخواست دریافت زمین و تسهیلات برای آغاز فعالیت خود در منطقه اقتصادی پیام را ارائه کرده‌اند. در حال حاضر نیز 13 شرکت در زمینه تولید تلفن همراه در داخل کشور فعال هستند.

در این رابطه دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز، با بیان اینکه این خبر جدیدی نیست که تولیدکنندگان موبایل به دنبال گرفتن مجوز، ساختمان و سوله هستند، گفت: باز هم سیاست‌های نادرست دولت منجر به ایجاد چنین رویه‌ای شده است. چراکه دولت هرجا به دنبال خودکفایی بوده، توان گذشته را هم برده‌ است.

رضا عالیان با بیان اینکه تولید موبایل دو متولی شامل وزارت صمت و وزارت ارتباطات دارد، اظهار کرد: وجود دو متولی در هر صنعتی چالش ایجاد می‌کند، چراکه ممکن است اقدامات موازی انجام دهند. برای مثال ممکن است هر دو بخواهند تسهیلات بانکی ارائه کنند که خود این تنش‌زا خواهد بود. مشکل دوم این است که بخش دولتی از هر کسی که به دنبال تولید برود استقبال می‌کند و این آفتی است که واردکنندگان فعال در صنایع مختلف با آن دست به گریبان هستند. چراکه بدون ممیزی به هر شرکتی و از هر صنفی اجازه واردات داده شده است. با این رویه نمی‌توان امید داشت که موبایل کشور به درستی تولید شود.

موافقت اولیه با راه‌اندازی ۴۰ شرکت تولید موبایل!

عالیان با بیان اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که حدود ۴۰ شرکت طرح تولید موبایل ارائه کردند و موافقت اصولی گرفتند، تصریح کرد: حتی چین که ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید موبایل دنیا را انجام می‌دهد، ۴۰ تولیدکننده موبایل ندارد. بنابراین اینکه چگونه دو وزارتخانه با ۴۰ تولیدکننده موبایل مذاکره کردند و به همه آنها گفتند که بروید موبایل تولید کنید سوال‌برانگیز است. چراکه نهایتا با پنج تولیدکننده، تولید می‌توان به یک نقطه مناسب رسید.

به گفته او به طور کلی روند تولید به این شکل است که ابتدا کالا مونتاژ می‌شود و بعد به‌تدریج با انتقال تکنولوژی می‌توان به مراحل بعدی رسید. بنابراین اگر تا حداقل دو سال بتوانیم مونتاژ را هم به‌درستی در کشور انجام دهیم قابل قبول است.

ایران می‌تواند خط مونتاژ سامسونگ و اپل را راه‌اندازی کند؟

دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل ایران در پاسخ به اینکه چه برندهایی در ایران امکان مونتاژشدن دارند، توضیح داد: در چین چند ODM کار قوی فعال هستند که درصدی از مدل‌های سامسونگ و شیائومی را نیز تولید می‌کنند. این شرکت‌ها معمولاً قطعات برخی سری‌های برندها را دارند و می‌توانند روی همین پلتفرم‌ها به شرکت‌های دیگر خط تولید بدهند. بنابراین تولیدکنندگان می‌توانند با این شرکت‌ها قرارداد ببندند و از آنها بخواهند قطعات هر مدل از برندها را سفارش دهند و با نام دیگر آن را تولید کنند. بنابراین تولید کنندگان ایرانی نمی‌توانند سامسونگ، شیائومی یا اپل را در ایران مونتاژ کنند، اما این امکان برای آن‌ها وجود دارد که مثلا قطعات یک مدل سامسونگ را وارد و با نام دیگری آن را تولید و عرضه کنند.

وی با بیان اینکه این روند فرایند عجیب و غریبی نیست، اما سوال اینجاست که آیا شرکت‌های داخلی به این ظرفیت می‌رسند، تشریح کرد: به عبارت دقیق‌تر تولید فقط شامل ساخت یک وسیله نیست و بخش اصلی فروختن، ایجاد بازار و قانع کردن مصرف‌کننده برای خرید محصول است‌. اما در ایران از سمت تولید فشار ایجاد می‌شود.

واردات موبایل ممنوع می‌شود؟

عالیان همچنین در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که با توسعه تولید موبایل در کشور، واردات ممنوع شود، خاطرنشان کرد: به نظر من امکان ممنوعیت واردات وجود ندارد و حتی اگر تولیدکنندگان به حدنصابی برسند که بتوانند بخشی از مصرف کشور را تامین کنند، این احتمال وجود دارد که حمایت تعرفه‌ای برای آنها در نظر گرفته شود. اما اگر تصور، تصور ممنوعیت واردات باشد حتی اگر تولید کنندگان بتوانند به اندازه کل نیاز کشور را هم تولید کنند، باز هم این تولید شکست خواهد خورد‌. همچنین اگر ممنوعیت واردات در حوزه موبایل اتفاق بیفتد، حتماً طرح رجیستری شکست می‌خورد و به راحتی موبایل قاچاق وارد کشور می‌شود و قابل کنترل هم نخواهد بود و چون مسئولان هم از این موضوع آگاهی دارند، تصمیمی برای ممنوعیت واردات موبایل گرفته نمی‌شود.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه تولید و تجارت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.