کد مطلب: ۹۰۰۴۹۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تورم تولیدکننده از ۴۳ درصد عبور کرد/ تولید معدنی در صدر تورم نقطه‌ای

تورم تولیدکننده از 43 درصد عبور کرد/ تولید معدنی در صدر تورم نقطه‌ای

داده‌های جدید مرکز آمار از تورم تولیدکننده نشان می‌دهد در فصل پاییز شاخص قیمت تولیدکننده با افت سه درصدی به 6.3 درصد رسیده است. تورم نقطه‌ای این بخش نیز پس از کاهش 1.6 درصدی روی شاخص 43.6 درصدی ایست. با این حال روند تورم سالانه افزایش بوده و عدد 43.8 درصد را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در جدیدترین تحلیل خود به بررسی شاخص قیمت تولیدکننده (تورم تولیدکننده) در فصل پاییز پرداخته که داده‌های جالب توجهی را به نمایش می‌گذارد. 

سرعت رشد تورم تولید در شاخص‌های فصلی و نقطه‌ای در پاییز امسال کاهش یافته و به‌ترتیب روی اعداد 6.3 درصد و 43.6 درصد ایستاده است. اما در محاسبات تورم سالانه تولیدکننده شتاب رشد آن 0.5 درصد افزایش یافت و به 43.8 درصد رسید. 

تورم تولیدکننده کشاورزی در صدر شاخص فصلی

تورم فصلی تولیدکننده بخش کشاورزی در پاییز امسال از 11 درصد عبور کرده تا بیش از هر فعالیت تولیدی دیگری تورم داشته باشد. این بخش در فصل تابستان کمتر هر چهار بخش اصلی دیگر تورم داشت. اما به نظر می‌رسد با سردشدن هوای کشور و عبور از فصل برداشت بیشتر محصولات کشاورزی، هزینه تولید آن‌ها افزایشی شده است. 

تورم تولیدکننده بخش خدمات که در تابستان بیشتر از سایر گروه‌ها بود، در فصل پاییز آرام‌تر پیش رفت و در مرز 9 درصد متوقف شد تا در رتبه دوم قرار بگیرد. 

 در سومین فصل سال تورم تولیدکننده سه بخش صنعت، معدن و تولید برق افت قابل توجهی داشته تا روی شاخص کل هم تأثیر بیشتری بگذارد. 

چنانکه صنعت با ثبت تورم 2.3 درصدی پس از کشاورزی و خدمات قرار گرفته و تورم تولید معادن به یک درصد هم نرسیده تا بیش از هشت درصد کاهش یابد. 

نکته پراهمیت به سقوط تورم تولید برق مربوط می‌شود. این بخش که در فصل تابستان تورم حدود 10 درصدی را تجربه کرده بود، در پاییز افت حدود 17 درصدی را تجربه کرد تا تنها بخشی باشد که علامت منفی مقابل عدد آن مشاهده می‌شود. 

در این زمینه می‌توان به کاهش مصرف برق صنایع و شبکه خانگی با گذر از روزهای گرم تابستان اشاره کرد که طبیعتاً منجر به کاهش تقاضا و به تبع آن افت عرضه و هزینه‌های تولید می‌شود. 

تورم تولیدکننده پاییز فصلی

رشد 56 درصدی هزینه تولید معدنی

کاهش تورم تولیدکننده برق در محاسبات سالانه هم مشاهده می‌شود. طوری‌که نسبت به تابستان با سقوط بیش از 50 درصدی مواجه شده است. به عبارت ساده‌تر تولیدکنندگان این بخش برای تولید برق در طول یک سال اخیر 22 درصد هزینه بیشتری نسبت به پاییز 1400 تا 1401 متحمل شده‌اند.

بشترین تورم تولیدکننده در بازه سالانه مربوط به معادن با شاخص 56.2 درصد می‌شود؛ رقمی که به‌نوعی تکرار شرایط تابستان است و نشان می‌دهد مشکلات هزینه‌ای معادن ایران در پاییز هم در ادامه روند فصل‌های پیش پابرجاست. 

بخش خدمات در بازۀ سالانه هم در رده دوم تورم تولیدکننده قرار دارد و تنها 2.5 درصد نسبت به تابستان افت داشته است. با توجه به اینکه فعالیت‌هایی مانند هتل‌داری و رستوران زیرشاخه این گروه قرار می‌گیرند بعید نیست که با افزایش تقاضای عیدانه، در فصل زمستان خدمات به صدر تورم فعالیت‌های تولیدی برسد. 

بخش کشاورزی گرچه نسبت به سه گروه اصلی تورم کمتری دارد و فقط از بخش صنعت بالاتر است، اما تنها بخشی است که همچون شاخص فصلی روند صعودی نسبت به تابستان دارد. 

تورم 35 درصدی بخش تولیدکننده صنعت نیز گرچه به خودی خود رقم بالایی است، اما می‌تواند نشانه‌ای روشن از رکود صنایع ایران باشد. 

تورم تولیدکننده پاییز نقطه ای

رشد تورم سالانه تولیدکننده

به‌رغم افت تورم تولیدکننده در محاسبات فصلی و نقطه‌ای، شاخص کل تولیدکننده پاییز در بخش سالانه با رشد نیم درصدی مواجه شده است. 

در بین پنج گروه اصلی تورم تولید بخش خدمات در مرز 58 درصد قرار گرفته تا بیش از هر گروه دیگری طی یک سال اخیر متحمل افزایش هزینه شده باشد. 

معدن که در محاسبات نقطه‌ای تورم 56 درصدی داشته، در بخش سالانه رشد هزینه 47 درصدی را تجربه کرده است. 

پس از آن نیز تولید برق قرار دارد که همانند فصل پاییز تورمی بالای 45 درصد دارد. تورم بخش کشاورزی نیز بیش از 43 درصد است. 

صنعت‌گران تنها تولیدکنندگانی هستند که تورم کمتر از کمتر از 40 درصد را تجربه کرده‌اند که همین تورم 32 درصدی هم بیشتر فصل تابستان است. همان‌طور که اشاره شد به نظر می‌رسد شرایط رکودزده صنایع، بیش از هر متغییر دیگری مانع صعود تورم این بخش شده است. 

تورم تولیدکننده پاییز سالانه

برای مطالعه بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.