فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۳۵۲۳

در رویداد بین‌المللی«نقش رهبری بانوان در فناوری اطلاعات و ارتباطات» مطرح شد:

نادیده گرفتن نقش زنان در کسب و کارهای فناورانه

نادیده گرفتن نقش زنان در کسب و کارهای فناورانه

رویداد بین‌المللی«نقش رهبری بانوان در فناوری اطلاعات و ارتباطات» در تاریخ ششم خردادماه 1403 برگزار شد. دراین رویداد به اهمیت فعالیت زنان در این حوزه و مشکلات زنان برای فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات پرداخته شد. در این نشست از جایزه ویژه دبیر‌خانه دائمی رویداد جهانی دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات رونمایی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، رویداد بین‌المللی«نقش رهبری بانوان در فناوری اطلاعات و ارتباطات» در تاریخ ششم خردادماه 1403 به میزبانی تیم ملی اختراعات و نوآوری ایران و کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد. این مراسم به مناسبت 24 آوریل، روز جهانی دختران، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف ارتقای نقش زنان در این صنعت برگزار شد.

سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران، درباره اهمیت ارتباط با سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی توضیح داد: «ارتباط با اتحادیه‌ها، سازمان‌ها و انجمن‌های بین‌المللی برای فعالان این حوزه امری ضروری محسوب می‌شود. زیرا این تعاملات در نزدیک شدن به سایر کشور‌های جهان نقش مهمی ایفا می‌کند. دوری از سایر کشور‌های جهان باعث عقب‌افتادگی ایران در عرصه بین‌الملل می‌شود.»

فقدان بانک اطلاعاتی فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از ضعف‌های این حوزه

آبایی با اشاره به اهمیت وجود یک اطلس در حوزه فناوری اطلاعات گفت: «یکی از ضعف‌های این حوزه، نبود اطلس «بانک اطلاعاتی» در حوزه فناوری اطلاعات است. در وهله اول، باید این ضعف رفع شود تا اطلاعات کاملی از فعالان، کارآفرینان، اساتید دانشگاه و... این حوزه جمع‌آوری شود. امید است این ضعف با کمک کمیسیون فناوری اطلاعات  و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران و سایران برطرف شود.»

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، با اشاره به آمار‌های جهانی توضیح داد: «در کشورهای دیگر جهان، تعداد مردان فارغ‌التحصیل در رشته‌های فنی، مهندسی و ریاضی بیشتر از زنان است. اما در ایران، این وضعیت برعکس است و تعداد زنان فارغ‌التحصیل این حوزه‌ها بیشتر از مردان است. این موضوع یک مزیت برای کشور محسوب می‌شود ولی در ایران از این مزیت به‌درستی بهره‌برداری نمی‌شود. طبق آمار جهانی، 22 درصد زنان فارغ‌التحصیل این رشته‌ها در شرکت‌های مربوطه مشغول فعالیت هستند. این آمار در ایران حدود پنج درصد است. به عنوان مثال، تنها 32 درصد کارمندان شرکت گوگل را زنان تشکیل می‌دهند.»

او با اشاره به طراحی‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی تشریح کرد حتی این ابزار‌ها به دست مردان طراحی شده و به‌تازگی زنان هم در این حوزه فعالیت می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اهمیت نقش زنان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار کرد: «فاصله زنان ایرانی در این حوزه با زنان سایر کشورهای جهان بسیار کم است. دولت باید فرصت‌های بیشتری برای فعالیت زنان فراهم کند تا ابتدا این برابری به‌وضوح دیده شود و سپس مزیت‌های نسبی زنان ایرانی نسبت به زنان سایر کشور‌ها مشخص شود.»

او با اشاره به آمار جهانی استفاده زنان از فیس‌بوک و ایستاگرام خاطر‌نشان کرد: «فعالیت زنان در فیس‌بوک محدود به گذاشتن کامنت یا انتشار یک عکس است. اما کیفیت استفاده از ایستاگرام با میانگین 3.19 نسبت به حد متوسط در اختیار زنان قرار دارد. حتی در ایران هم زنان روستایی در حوزه فروشگاه آنلاین بسیار فعال بودند. این بدان معنی است که اگر به زنان فضا داده شود، می‌توانند در تغییر آمار‌های جهانی هم نقش ایفا کنند.»

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با اشاره به داده‌های مرکز پزوهش‌های مجلس عنوان کرد: «حدود 700 مدیر‌عامل زن و حدود 10 هزار عضو هیات مدیره زن در ایران مشغول فعالیت هستند. با توجه به نا‌مساعد بودن اقتصاد ایران و با توجه به اینکه ضعیف‌ترین بخش اقتصادی، مربوط به حوزه کارآفرینان زن است، احتمال کاهش تعداد مدیر‌ان عامل زیاد است.»

مشخص شدن سقف پرواز زنان؛ راهی برای حل این چالش‌ها

آبایی در پاسخ به پرسش خبرنگار تجارت‌نیوز درباره چالش‌های زنان ایرانی در حوزه فناوری اطلاعات توضیح داد: «یکی از مسائلی که در پیشرفت زنان باید حل شود و به جواب برسد، سقف پرواز زنان در حوزه فناوری اطلاعات است. اینکه چه کسی باید سقف پرواز زنان در این حوزه را ترسیم کند؟ اگر بتوان پاسخ این پرسش را پیدا کرد، بسیاری از چالش‌های فعالیت زنان در حوزه فناوری اطلاعات حل می‌شود.»

او درباره حمایت دولت از فعالیت زنان در این حوزه گفت: «تا به حال حمایتی از سوی دولت برای فعالیت زنان در این حوزه صورت نگرفته است.»

رئیس کمیسون فناوری اطلاعات اتاق ایران درباره نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در این حوزه توضیح داد: «وقتی فرهنگ به سمت این مسیر حرکت کند و دانش واقعی و مهارت پدید آید، بسیاری از مشکلاتی که به دلیل نبود آگاهی در این حوزه ایجاد شده رفع می‌شود؛ چرا‌که بسیاری از مشکلات و چالش‌های این حوزه، به دلیل ناآگاهی به وجود آمده است.»

عصرانه‌های نوآوری محلی برای همفکری 

علیرضا بهبهانی، دبیر بین‌الملل رویداد روز جهانی دختران و IT، از برگزاری جلسه‌های عصرانه نوآوری با همکاری کمیسیون فاوای اتاق ایران خبر داد که این جلسه‌ها با حضور فعالان صنعت ICT و دانشجویان و تازه‌وارد‌های حوزه به منظور حل مسائل این صنعت برگزار می‌شود.

محمود اولیایی، عضو هیات مدیره فدراسیون مدیریت و مشاوران کسب‌وکار درباره اهمیت نقش زنان در این حوزه، یادآور شد: «نبود بانک اطلاعاتی کامل از زنان فعال در این حوزه، باعث شده زنان فعال در این حوزه کمتر دیده شوند.»

او درباره مشکل زنان این حوزه تصریح کرد: «یکی از مشکلات زنان فعال در این حوزه، عدم معرفی به‌موقع و درست از توانمندی‌هایشان است که زنان باید با تلاش خود این مشکل را حل کنند.»

در این نشست، چند تن از زنان فعال در این حوزه، تجربیات خود را با سایرین به اشتراک گذاشتند. در این نشست از جایزه ویژه دبیر‌خانه دائمی رویداد جهانی دختران در فناوری اطلاعات و ارتباطات که با همکاری اتحادیه جهانی مخابرات طراحی شده است رونمایی شد. اولین جایزه این دبیر‌خانه به سادینا آبایی به عنوان فرد تاثیر‌گذار در این حوزه اعطا شد.

برای مطالعه بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.