خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۶۵۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مخالفت با تغییر تعطیلی‌ها/ لایحه تعطیلی شنبه‌ ها شکست خورد؟

مخالفت با تغییر تعطیلی‌ها/  لایحه تعطیلی شنبه‌ ها شکست خورد؟

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص نظام با تعطیلی شنبه‌ ها مخالفت کرد. اما در صورت پابرجا بودن تعطیلی پنجشنبه، باید شنبه جایگزین شود تا ایران هم با بازار‌های جهانی همراه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اطلاعات منتشرشده از جلسه هیات عالی نظارت مجمع تشخیص نظام، این هیات با تعطیلی شنبه ها به جای پنجشنبه مخالفت کرد. اعضای این هیات این بخش از لایحه دولت را مغایر با سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاری دانستند.

دلایل سیاسی؛ عامل شکست لایحه تعطیلی شنبه ها

افشین کلاهی، عضو اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز علت مخالفت با تعطیلی شنبه ها را مسائل سیاسی عنوان کرد و درباره تاثیر این تصمیم هیات نظارت بر تجارت خارجی گفت: این موضوع باید از ابتدا مورد بررسی قرار گیرد. به‌ویژه اینکه آیا کشور نیاز به تعطیلی یک روز دیگر در هفته دارد یا خیر؟ اگر قرار بر تعطیلی باشد، این روز شنبه باشد یا خیر؟

او ادامه داد: فعالان اقتصادی بیشتر بر این موضوع تاکید داشتند که اگر قرار بر تعطیلی یک روز دیگر در هفته است، آن روز شنبه باشد. زیرا تعطیلی پنجشنبه بر فاصله‌ گرفتن ایران از بازار‌ها و تجارت جهانی تاثیر‌گذار است. علتی که با استناد به آن با تعطیلی شنبه مخالفت شد، داشتن بار مالی تعطیلی شنبه برای بخش خصوصی بود. زیرا از ساعت کاری افراد در هفته چهار ساعت کم می‌شد.

کلاهی درباره اثر منفی این تصمیم گفت: با توجه به اینکه احتمال لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها وجود دارد، بنابراین بحث مشکلات اقتصادی به دلیل تعطیلی پنجشنبه‌ها هم در میان نخواهد بود. بخش خصوصی خواستار تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه بود تا ایران به بازار‌های جهانی نزدیک‌تر باشد. اما در صورت لغو تعطیلی پنجشنبه‌ها، مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی پنجشنبه وجود نخواهد داشت.

شنبه؛ گزینه مناسب تعطیلی

کلاهی ارزیابی خود از این تصمیم را چنین توضیح داد: اگر حاکمیت تصمیم بر تعطیلی دو روز در هفته بگیرد، یکی از این دو روز باید شنبه باشد تا ایران با سایر کشور‌های دنیا برای تعاملات بهتر همراه شود.

بر اساس این گزارش، اگر تعطیلی پنجشنبه‌ها لغو شود، مشکلات اقتصادی ناشی از تعطیلی این روز هم در میان نخواهد بود. اما در صورت پابرجا بودن تعطیلی پنحشنبه‌ها، بهتر است روز شنبه جایگزین شود تا ایران با تجارت و بازار‌های جهانی همراه شود.

یرای اطلاعات بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.