فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۳۳۵

«تجارت‌نیوز« گزارش می‌دهد

سرنوشت ۵۰۰۰ تن حبوبات رسوب‌شده در گمرکات به کجا رسید؟/ فاسدشدن نخود و لوبیاها به دنبال سیاست‌های نادرست گمرکی

سرنوشت ۵۰۰۰ تن حبوبات رسوب‌شده در گمرکات به کجا رسید؟/ فاسدشدن نخود و لوبیاها به دنبال سیاست‌های نادرست گمرکی

طبق اخبار منتشر شده، ۵۰۰۰ تن حبوبات در گمرکات کشور بلاتکلیف مانده بود که با پیگیری‌های انجام‌شده، صد درصد حبوبات موجود در گمرکات ترخیص شد. حال باید دید که چه قوانین و سیاست‌گذاری‌هایی باید وضع شود تا از بروز مجدد چنین مشکلاتی جلوگیری شود؟

به گزارش تجارت نیوز،

طبق اخبار منتشرشده، حدود ۵۰۰۰ تن از حبوبات وارداتی به ایران در گمرکات کشور بلاتکلیف باقی‌ مانده بود. بخشی از این کالاها فاسد شده بود و برخی دیگر در معرض فساد قرار داشت. اما طبق اطلاعات منتشرشده از سوی دنیای اقتصاد، 24 مرداد 1403، ارگان مربوطه دستور ترخیص صد درصدی لپه، عدس، نخود و انواع لوبیا را ابلاغ کرد.

چالش‌های ترخیص نشدن کالاهایی نظیر حبوبات از گمرک

سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره چالش‌هایی که ترخیص نشدن به‌موقع محصولاتی همچون حبوبات برای تجار ایجاد می‌کند اظهار کرد: کالا‌هایی نظیر حبوبات، باید ظرف یک ماه تا 45 روز از گمرک ترخیص شوند. به طور مثال  بخشی از حبوباتی که به ایران وارد شده حدود پنج ماه است که در گمرکات شمال و جنوب بلاتکلیف باقی‌مانده بود. بسیاری از این کالاها یا تخریب شده و یا در حال تخریب هستند. این امر باعث ایجاد ضرر و زیان برای تجار می‌شود. البته وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و دولت برای حل این مشکل تلاش کرده‌اند.

قوانین باید ترخیص کالاهایی که در معرض تخریب قرار دارند را تضمین کند

افتخاری در پاسخ به این پرسش که چه سیاست‌گذاری‌هایی باید صورت گیرد تا مشکلات این چنینی به حداقل برسد؟ توضیح داد: در قوانینی که در قانون بودجه سالانه و... مصوب می‌شود، باید به ترخیص کالاهایی که در معرض تخریب و فساد قرار دارند، اولویت داده شود و قوانین باید ترخیص سریع کالاهای این چنینی را از گمرک تضمین کنند.

این فعال بخش خصوصی درباره وضعیت بازار در صورت تکرار موضوع بلاتکلیف ماندن حبوبات در گمرکات کشور عنوان کرد: هرقدر کالاهایی مانند حبوبات مدت‌زمان طولانی‌تری در گمرک بمانند، قطعا از کیفیت آن کاسته می‌شود و از طرفی نیاز بازار هم برطرف نمی‌شود. در نتیجه بازار با کمبود کالا مواجه می‌شود.

انتظارات از دولت چهاردهم و وزیر جدید وزارت کشاورزی

وی درباره انتظار خود از دولت جدید و وزیری که در رأس وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد برای جلو‌گیری از مشکلات این چنینی تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت چهاردهم و وزیر جدید از نظرات کارشناسان و عوامل متخصص استفاده کنند. همچنین انتظار می‌رود در تصمیم‌سازی‌ها و وضع قوانین از نظرات بخش خصوصی هم استفاده شود تا این گونه از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

بر اساس این گزارش، باید کالاهایی که احتمال فساد و تخریب آنها بیشتر است، در زود‌ترین زمان ممکن از گمرکات سراسر کشور ترخیص شوند. چراکه در صورت بلاتکلیف ماندن چنین کالاهایی در گمرک، هم تخریب می‌شوند و هم ضرر و زیان زیادی به تجار وارد می‌شود. همچنین نیاز بازار هم تأمین نمی‌شود و قیمت‌ها افزایش می‌باید. دولت و نهاد‌های ذی‌ربط باید در راستای رسیدگی و حل چنین مشکلاتی در زود‌ترین زمان ممکن اقدام کنند تا جلوی ضرر و زیان به تجار و افزایش قیمت در بازار گرفته شود.

برای اطلاعات بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.