فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۱۵۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تعیین تکلیف ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان کالا در انبار‌های گمرکات تهران/ سرنوشت کالاهای ترخیصی چه می‌شود؟

تعیین تکلیف 16000 میلیارد تومان کالا در انبار‌های گمرکات تهران/ سرنوشت کالاهای ترخیصی چه می‌شود؟

به گفته دادستان تهران، 16 هزار میلیارد تومان کالای موجود در انبار‌های گمرکات تهران تعیین تکلیف شده‌اند. حال سوال اینجاست چرا ترخیص این کالاها تا به امروز طول کشیده است؟

به گزارش تجارت نیوز،

در راستای ساماندهی انبار‌های گمرکی و حفظ حقوق عامه، علی صالحی، دادستان تهران، در هشتمین تور رسانه‌ای مرکز رسانه‌های قوه قضائیه، از گمرک فرودگاه امام خمینی بازدید کرد. دادستان تهران با اشاره به اقدامات دادستانی تهران عنوان کرد طی سه سال گذشته با اقدامات دادستانی تهران، 43 هزار و 276 ردیف به ارزش 16 هزار میلیارد تومان در انبار‌های گمرکات استان تعیین شده است. همچنین در گمرک فرودگاه امام خمینی هم 16 هزار و 884 به ارزش 2.3 هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شده است. حال باید دید چرا فرایند ترخیص این کالاها از گمرک طولانی شده است؟

اقدامات انجام‌شده در راستای ترخیص کالاهای موجود در گمرک

صالحی درباره نوع کالا و اقداماتی که برای ترخیص کالاهای موجود در گمرکات انجام شده توضیح داد: 27 دستگاه خودرو آمبولانس که مدت‌ها در پارکینگ گمرکات غرب تهران نگهداری می‌شد با پیگیری‌های انجام‌شده از طرف دادستانی ترخیص شد. همچنین 1200 خودرو چانگان که در گمرک غرب تهران بود، طی جلساتی با شرکت سایپا 1170 دستگاه از این خودرو ترخیص شد.

او ادامه داد: همچنین دستور ترخیص 180 تن سرم وارداتی، 230 تن مواد اولیه وارداتی و مقدار قابل توجهی داروی وارفارین که از سال قبل در گمرک مانده بود از گمرکات امام خمینی صادر شد.

تکلیف کالاهای بدون صاحب چه می‌شود؟

طبق گفته دادستان تهران، 267 ردیف کالای بدون صاحب در گمرکات فرودگاه مهرآباد و 1250 ردیف هم در گمرکات فرودگاه فرودگاه امام خمینی وجود داشت که قبل از تحویل به ستاد اجرایی فرمان امام، تعیین تکلیف شدند و دستور ترخیص آن صادر شد.

چرا ترخیص این کالاها تا به امروز زمان برده است؟

فرهاد ولی، رئیس روابط عمومی گمرک، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز درباره دلیل تاخیر در ترخیص این کالا‌ها از گمرک توضیح داد: کالاهایی که به کشور می‌آیند در اصل از مبادی ورودی وارد می‌شوند که اصطلاحاً به این نوع کالا‌ها، کالاهای درگمرک‌مانده هم می‌گویند. در واقع این کالاها درگمرک‌مانده نیست چون فرایند ترخیص کالا شامل چند مرحله کلیدی است. تاخیر در هر یک از این مراحل، منجر به تاخیر در ترخیص کالا از گمرک می‌شود.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

 رئیس روابط عمومی گمرک درباره مراحل ترخیص کالا از گمرک توضیح داد: در اولین مرحله کالا باید اظهار شود. بر حسب نوع کالا باید مجوز برخی از سازمان‌ها به عنوان مثال استاندارد، غذا‌ودارو و... گرفته شود. بعد این مراحل باید کد تخصیص ارز به کالا داده شود که مشخص شود ارز این کالا چگونه تامین شده است. در نهایت بعد از انجام یک‌سری مراحل باید حقوق و عوارض کالا پرداخت شود تا کالا از گمرک ترخیص شود. در صورتی که هر یک از این مراحل طول بکشد، قطعاً فرایند ترخیص هم طولانی‌تر خواهد شد.

طبق این گزارش، با توجه به اینکه ترخیص کالا از گمرک یک فرایند پیچیده و چندجانبه است، بنابراین ترخیص کالا زمان‌بر می‌شود. تاخیر در ترخیص کالا‌ها می‌تواند بر تامین نشدن نیاز بازار هم تاثیر‌ بگذارد. بنابراین باید همچنان در راستای ترخیص سریع‌تر کالا اقدامات لازم صورت گیرد.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.