کد مطلب: ۲۶۸۱۴۶

قفل معاملات به بازار لپ‌تاپ رسید

قفل معاملات به بازار لپ‌تاپ رسید

پس از آنکه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فهرست شرکت‌های وارد کننده تلفن‌های همراه را منتشر کرد که برای واردات این محصول ارز دولتی دریافت کرده بودند و با نرخ دلار آزاد در بازار به فروش رسانده بودند برخی فروشگاه‌های آنلاین، موجودی محصولاتی را که با دلار آزاد به فروش می‌رساندند به «ناموجود» تغییر دادند. اما بازار لپ‌تاپ‌ها هنوز با موجودی صفر روبرو نشده‌اند. هرچند قیمت‌های بالای محصولات در فروشگاه‌ها موجب رکود در بازار خرید و فروش این محصولات شده است. 

محسن حسینی: بازار لپ‌تاپ‌ حال و روز خوشی ندارد. اگر این روزها برای خرید لپ‌تاپ تنها به فروشگاه‌های آنلاین سری زده باشید متوجه می‌شوید که هر چند هنوز این بازار به ناخوشی وضع موبایل‌ها و گوشی‌های هوشمند نیست اما باز هم نمی‌توان امید داشت که طبقه متوسط و افرادی با سطح درآمد مشخص، از پس خرید این وسیله ضروری برآیند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از آنکه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فهرست شرکت‌های وارد کننده تلفن‌های همراه را منتشر کرد که برای واردات این محصول ارز دولتی دریافت کرده بودند و با نرخ دلار آزاد در بازار به فروش رسانده بودند برخی فروشگاه‌های آنلاین، موجودی محصولاتی را که با دلار آزاد به فروش می‌رساندند به «ناموجود» تغییر دادند. اما بازار لپ‌تاپ‌ها هنوز با موجودی صفر روبرو نشده‌اند. هرچند قیمت‌های بالای محصولات در فروشگاه‌ها موجب رکود در بازار خرید و فروش این محصولات شده است.

تلاش برای حفظ ثبات

پس از انتشار فهرست بلند و بالای کالاهایی که واردات آن به کشور ممنوعه اعلام شد، دولت خبر از بازار سوم ارز داده که بر اساس اولویت‌بندی در این قسمت، ارز دولتی با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به کالاهایی از جمله گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

بر اساس این اولویت‌بندی، کالاها قرار است در سه دسته کالاهای اساسی، واسطه‌ای و مصرفی قرار بگیرند. طبق تصمیم جدید دولت، قطعات اساسی کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های موبایل در دسته کالاهای اساسی و برخی نیز در دسته کالاهای واسطه‌ای قرار گرفته و قرار است برای واردات آنها ارز دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا کند.

اگرچه پیش از این نیز برای واردات کالاهایی چون گوشی‌های هوشمند نیز دلار ۴ هراز و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده بود، قرار است پس از این با نظارت بیشتری این روند دنبال شود تا شرکت‌های وارد کننده دست به سو استفاده از نرخ دولتی ارز نزنند. گفته می‌شود لپ‌تاپ‌ها و قطعات اصلی کامپیوترها به صورت کلی در دسته کالاهای واسطه‌ای قرار خواهند گرفت.

قیمت‌های سرسام‌آور

اگر در روزهای اخیر سراغی از بازار لپ‌تاپ‌ها گرفته باشید متوجه خواهید شد که یافتن لپ‌تاپی اقتصادی با کف امکانات سخت‌افزاری با قیمت کمتر از ۲ میلیون تومان تقریبا غیرممکن است. قیمت لپ‌تاپ‌ها تحت تاثیر نوسانات اخیر بازار ارز بار دیگر افزایش پیدا کرده است.

با آنکه در روزهای آخر فصل بهار تعرفه واردات لپ‌تاپ از ۱۵ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کرد، اما باز هم این بازار تحت تاثیر نرخ ارز با افزایش قیمت روبرو بود. در همین رابطه مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفت‌وگو با برخی وب‌سایت‌هایی که اخبار فناوری را منتشر می‌کنند گفته بود که در شرایط کنونی نمی‌توان گفت که زمان مناسب برای خرید لپ‌تاپ است.

گفته می‌شود بازار ایران در ماه به ۳۵ تا ۴۰ هزار لپ‌تاپ نیاز دارد که سهم دستگاه‌هایی با پردازنده Core i5 بیش از دو نمونه Core i3 و Core i7 است. در هفته‌های اخیر که واردات لپ‌تاپ به پایین‌ترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده بازار با چالش‌های جدی روبرو است.

بررسی قیمت مدل‌های مختلف در بازار لپ‌تاپ نشان می‌دهد که قیمت دستگاه‌های مختلف با برندهایی چون اپل، ایسوس، اچ‌پی و دل همچنان بالاست و قدرت خرید مردم برای تهیه این دستگاه‌ها به شدت پایین است. به عنوان مثال مک‌بوک پرو ۱۵ اینچی مدل ۲۰۱۷ با قیمتی بالاتر از ۲۰ میلیون تومان عرضه شده و مدل‌های پایین‌تر از همین دسته از ۱۴ میلیون تومان به بالا قیمت دارند.

همچنین برندهایی مانند لنوو که پیش‌تر به خاطر قیمت‌های مناسب در میان خریداران از محبوبیت بالایی برخوردار بودند، امروز با قیمت‌هایی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان نیز، نمایندگانی در بازار دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.