خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۳۶۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

MOSS رقیب چینی ChatGPT رونمایی شد/ جدال چین و آمریکا در بستر هوش مصنوعی

MOSS رقیب چینی ChatGPT رونمایی شد/ جدال چین و آمریکا در بستر هوش مصنوعی

در پی محبوبیت هوش مصنوعی ChatGPT و استقبال باورنکردی کاربران از این تکنولوژی، بسیاری شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان به دنبال رقابت با این چت بات هستند. چین نیز به تازگی از هوش مصنوعی MOSS رونمایی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رقیب چینی هوش مصنوعی ChatGPT به نام MOSS به تازگی رونمایی شده است. MOSS یک ربات گفتگوی مکالمه یا مدل زبانی شبیه به ChatGPT است که می‌تواند فعالیت‌هایی مانند ارائه پاسخ، ادامه دیالوگ‌ها، و نوشتن کدها و… را انجام دهد.

آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی در دانشگاه فودان مسئولیت ایجاد MOSS را برعهده دارد. در 20 فوریه، دانشگاه فودان، عضو لیگ C9 چین، MOSS، اولین مدل هوش مصنوعی مبتنی بر زبان محاوره‌ای در مقیاس بزرگ را منتشر کرد.

MOSS یک ربات گفتگوی مکالمه یا مدل زبانی قابل مقایسه با ChatGPT است. اگرچه چت ربات چینی به اندازه ChatGPT هوشمند یا پیچیده نیست، اما می‌تواند فعالیت‌های مبتنی بر زبان را اجرا کند.

آزمایشگاه پردازش زبان طبیعی در دانشگاه فودان مسئولیت ایجاد MOSS را بر عهده دارد. فودان، واقع در شانگهای چین، یکی از اعضای لیگ معروف C9 (گروهی متشکل از ۹ دانشگاه که توسط دولت چین برای پیشرفت و توسعه آموزش عالی انتخاب شد) و یک دانشگاه درجه یک دوگانه است که توسط وزارت آموزش‌وپرورش این کشور تعیین شده است.

چت بات هوش مصنوعی چینی قابل مقایسه با ChatGPT است؟

مراحل اصلی توسعه ChatGPT و MOSS شبیه هستند. هر دو الگوریتم در پردازش زبان طبیعی و درک هدف انسانی آموزش داده شده‌اند. با این حال، روش‌های آموزشی بین دو نمونه متفاوت است.

این چت بات به تازگی برای انجام آزمایشات و دریافت بازخوردهای اولیه در دسترس عموم قرار گرفته است. با این حال سرورهای MOSS در ساعات اولیه به دلیل درخواست حجم بالای کاربرانی که قصد که بازدید از این چت بات هوش مصنوعی را چینی را داشتند، از دسترس خارج شد.

از سوی دیگر تعداد کاربران اندکی که توانستند از این هوش مصنوعی استفاده کنند، آن را قابل مقایسه با رقیب انگلیسی خود نداستند. حتی یکی از روزنامه‌نگاران این حوزه از شانگهای، گزارش مفصلی از تعامل با MOSS به اشتراک گذاشت و گفت که چت بات انگلیسی بهتر از نمونه چینی آن است.

همچنین، محققان دانشگاه فودان، با اجازه دادن به MOSS برای صحبت و تعامل با افراد و سایر مدل‌های هوش مصنوعی از همان روز اول، رویکرد مستقیم‌تری در پیش گرفتند.

استراتژی تماس مستقیم؛ MOSS را قادر می‌سازد تا آموزش زبان طبیعی خود را در بازه زمانی بسیار کوتاه‌تری نسبت به ChatGPT به پایان برساند.

پاسخ چین به ضعف‌های هوش مصنوعی MOSS

کیو زیپنگ، استاد دانشکده علوم کامپیوتر فودان، روز دوشنبه به شانگهای آبزرور گفت که شکاف اصلی بین MOSS و ChatGPT این است که تعداد پارامترهایی که در آموزش زبان MOSS قرار داده شده است، مرتبه‌ای کوچکتر از ChatGPT است.

همچنین، در بیانیه‌ای که در وب‌سایت MOSS منتشر شد، آمده است: «MOSS هنوز یک مدل بسیار نابالغ است و تا رسیدن به ChatGPT راه زیادی در پیش دارد. آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاهی مانند ما قادر به تولید مدلی نیست که توانایی آن نزدیک به ChatGPT باشد.»

با این حال، توسعه‌دهندگان در آزمایشگاه زبان فودان در حال حاضر در تلاش هستند تا تسلط ربات چت به زبان چینی و توانایی آن برای پیروی از دستورالعمل‌ها را بهبود بخشند. به تازگی نیز بزرگترین آزمایشگاه هوش مصنوعی شانگهای از پروژه MOSS پشتیبانی کرده است.

بر خلاف ChatGPT که مخفف Chat Generative Pre-trained Transformer است، MOSS مخفف هیچ اصطلاح خاصی نیست. نام MOSS به احتمال زیاد از سری فیلم‌های علمی تخیلی چینی سرزمین سرگردان الهام گرفته شده است که در آن یک کامپیوتر کوانتومی فوق هوشمند MOSS نام دارد.

روز گذشته دانشگاه فودان هوش مصنوعی MOSS را برای آزمایش عمومی در دسترس قرار داده است. در وب سایت این چت بات با استفاده از یک کد دعوت خاص، چندین نفر برای آزمایش برنامه دعوت شده‌اند. اگر شخصی کد دعوت ندارد، ممکن است با دادن شماره تلفن خود در لیست انتظار قرار گیرد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار اختصاصی ا خبار استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.