کد مطلب: ۷۸۹۶۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان شریک فکری یا جایگزین نیروی انسانی؟

استفاده از هوش مصنوعی به عنوان شریک فکری یا جایگزین نیروی انسانی؟

طبق بررسی‌ها با وجود امکانات گسترده‌ای که ابزارهای هوش مصنوعی در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار می‌دهند، همواره باید در استفاده از آنها محتاطانه عمل کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حتی اگر تا الان ابزارهای جدید هوش مصنوعی را که توانایی‌های خارق‌العاده‌ای دارند، امتحان نکرده باشید به احتمال زیاد شرکت‌های تولیدکننده ابزارهایی دور و برتان این کار را کرده‌اند.

کدام شرکت‌ها به سمت استفاده از هوش مصنوعی می‌روند؟

برای مثال شرکت «Mattel» با ارائه ایده‌هایی برای ماشین‌های اسباب بازی «Hot Wheels»، مولد تصویر هوش مصنوعی «DALL-E» را به کار انداخته است. فروشنده وسایل نقلیه دست دوم «CarMax» نیز نظرات مشتریان را با چت‌بات محبوب «ChatGPT» خلاصه می‌کند.

در همین حال، اسنپ‌چت سعی دارد چت‌باتی را به سرویس پیام‌رسانی خود اضافه کند و شرکت تحویل مواد غذایی «Instacart» در حال ادغام ChatGPT برای پاسخگویی به سؤالات غذایی مشتریان است.

کوکاکولا نیز قصد دارد از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد یک محتوای بازاریابی جدید استفاده کند. البته این شرکت هنوز نحوه استفاده از این فناوری را توضیح نداده است. این حرکت نشان‌دهنده فشار فزاینده مشاغل برای استفاده از ابزراهای هوش مصنوعی است. جیمز کوینسی، مدیرعامل کوکاکولا در ویدئوی اخیری که منتشر کرد، از شراکت با استارتاپ «OpenAI»، سازنده «DALL-E» و ChatGPT از طریق اتحادی به رهبری شرکت مشاوره «Bain» خبر داد. او با اشاره به اینکه ما باید ریسک‌ها را به‌طور هوشمندانه بپذیریم، گفت: نپذیرفتن خطرات این مسیر نقطه ناامیدکننده‌ای برای شروع است.

استفاده از هوش مصنوعی و هجوم چالش‌ها

در واقع، برخی از کارشناسان هوش مصنوعی هشدار می‌دهند که کسب‌وکارها باید قبل از عجله برای استقبال از ChatGPT و محصولات مشابه در محل کار، آسیب‌های احتمالی برای مشتریان، جامعه و البته شهرت خود را به دقت در نظر بگیرند.

«Claire Leibowicz» مدیرعامل شرکت «The Partnership on AI»، یک گروه غیرانتفاعی که توسط ارائه‌دهندگان بزرگ فناوری تأسیس و حمایت می‌شود، اخیراً مجموعه‌ای از توصیه‌ها را برای شرکت‌های تولیدکننده صوت و تصویر توسط هوش مصنوعی منتشر کرده است؛ به گفته او بهتر است مردم پیش از استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به هدفی که این فناوری دنبال می‌کند، خوب فکر کنند.

برخی از شرکت‌ها مدتی است که هوش مصنوعی را آزمایش کرده‌اند. Mattel به‌عنوان یکی از مشتریان مایکروسافت در ماه اکتبر اعلام کرد که با OpenAI شراکت دارد. اریک بوید، یکی از مدیران مایکروسافت که پلتفرم هوش مصنوعی این شرکت را رهبری می‌کند، معتقد است که هوش مصنوعی ChatGPT نظر جهان را راجع به این فناوری تغییر داده است. او همچنین گفت که اعضای خانواده‌اش نیز از این ابزار استفاده می‌کنند.

با این حال، به‌دلیل امکان بروز برخی چالش‌ها همواره باید در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی احتیاط کرد. مثلا ابزار هوش مصنوعی مولدی که توانایی تولید تصویر را دارند، باعث افزایش نگرانی‌های مربوط به کپی‌رایت از سوی برخی صاحبان اثر شده‌اند.

آنا گرسل، وکیل شرکت حقوقی «Debevoise & Plimpton» دراین باره می‌گوید: برای استفاده ایمن‌تر از هوش مصنوعی مولد بهتر است به آنها به‌عنوان یک شریک فکری نگاه کنیم نه ابزاری که قرار است صفر تا صد یک محصول را برای ما تولید کند. اگر طبق این روال پیش برویم هوش مصنوعی هم نمی‌تواند جایگزین نیروی انسانی شود.

روآن کوران، تحلیلگر «Forrester» نیز معتقد است که این ابزارها باید به جای بیکار کردن افراد، برخی از کارهای اداری را سرعت ببخشند؛ کارهایی مانند واژه‌پردازی و غلط‌گیری املای واژگان.

رقابت غول‌های فناوری در استفاده از هوش مصنوعی

آگاهی عمومی به قدرت فناوری هوش مصنوعی به رقابت فزاینده میان غول‌هایی مثل مایکروسافت، آمازون و گوگل برای ارائه ابزارهای این فناوری نیز دامن زده است. مایکروسافت در اوایل سال جاری اعلام کرد که میلیاردها دلار در شراکت خود با OpenAI سرمایه‌گذاری می‌کند. یا گوگل که با وجود پیشگام بودن در صنعت فناوری‌های جدید در معرفی چت‌بات خود به عموم محتاطانه عمل می‌کرد، اکنون در تلاش است تا فرصت‌های تجاری خود را به‌وسیله چت‌بات «Bard» گسترش دهد.

متا، مادر فیسبوک نیز اخیرا اعلام کرده که قرار است فناوری مشابهی را بسازد اما آن را به همان روشی که همتایان بزرگ خود در زمینه فناوری به کسب‌وکارها می‌فروشند، ارائه نمی‌دهد.
آمازون اگرچه تصمیمات خود در زمینه هوش مصنوعی را رسانه‌ای نکرده است، اما از طریق قراردادهای اخیری که با شرکت‌هایی مانند استارتاپ «Hugging Face»، سازنده رقیب ChatGPT، امضا کرده است، می‌توان به جاه‌طلبی‌هایش در زمینه هوش مصنوعی پی برد. کلمنت دلانگ، بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ، گفته است: Hugging Face پس از مشاهده تقاضا برای محصولات هوش مصنوعی تصمیم گرفت شراکت خود با آمازون را دو برابر کند. Hugging Face میزبان پلتفرمی است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد مدل‌های مختلف AI را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

آخرین و مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های حوزه فناوری را اینجا در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.