کد مطلب: ۸۰۰۹۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روز شوم ایلان ماسک/ از سقوط سهام تسلا تا انفجار استارشیپ

روز شوم ایلان ماسک/ از سقوط سهام تسلا تا انفجار استارشیپ

روز پنج‌شنبه، ۲۰ آوریل، سهام شرکت خودروسازی ایلان ماسک، 10 درصد کاهش یافت. با این وجود تسلا همچنان برنامه کاهش قیمت خودروها را ادامه می‌دهد. همچنین پرتاب موشک استارلینک با شکست مواجه و دقایقی پس از پرواز منفجر شد تا بدین شکل ۲۰ آوریل روز شوم ایلان ماسک لقب بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز پنج‌شنبه، ۲۰ آوریل، برای ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت‌های بزرگی چون تسلا، اسپیس ایکس و توییتر، یکی از روزهایی بود که تا مدت‌ها در خاطر خواهد ماند.

در این روز، سهام شرکت خودروسازی او، تسلا، 10 درصد کاهش یافت و سود شرکت نیز با توجه کاهش قیمت‌های اخیر، به طرز قابل توجهی کم شد. همزمان در شرکت اسپیس ایکس خبرهای خوبی در جریان نبود. این شرکت که برنامه داشت، استارشیپ، این موشک قدرتمند را برای مقاصدی چون کمک به پروژه استارلینک و سفر به ماه و کره مریخ به کار ببرد، با سقوط و انفجار موشک در مراحل ابتدایی پرتاب، شاهد شکست پروژه خود بود.

به نقل از رویترز ، ایلان ماسک دیروز اعلام کرد که بر خلاف کاهش سود شرکت تسلا، همچنان به کاهش قیمت خودروهای این کمپانی ادامه می‌دهد تا تقاضا را بالا ببرد. پس از آن سهام تسلا که 163 دلار معامله می‌شد و سهام دیگر خودروسازها را پشت سر گذاشته بود، 10 درصد کاهش یافت.

حدود 15 تحلیلگر، روز گذشته پیش‌بینی خود از سهام تسلا را پایین آوردند. ارزش بازار این شرکت ممکن است 50 میلیارد دلار کاهش یابد و به 517 میلیارد دلار برسد. در این صورت ارزش این کمپانی برای اولین بار از سال 2021، کمتر از ارزش بازار متا، کمپانی مادر فیس‌بوک و اینستاگرام خواهد شد.

سود خالص تسلا در سه ماهه اول سال 2023، پس از اینکه ایلان ماسک برای برنده شدن در جنگ قیمت‌ها میان خودروسازهای برقی، حفظ سلطه خود در بازار آمریکا و رسیدن به همین سلطه در بازار چین، به عنوان دومین بازار بزرگ خودرو جهان، قیمت خودروهای تسلا را کاهش داد، به کمترین حد خود در دو سال گذشته، یعنی 18.3 درصد رسید. هدف این رشد در ماه ژانویه 20 درصد تعیین شده بود.

تسلا که تا کنون شش مرتبه قیمت‌های خود را کاهش داده است، برنامه دارد آن‌ها را پایین‌تر هم بیاورد و به گفته ایلان ماسک، در چنین اقتصاد ضعیفی، رشد فروش را نسبت به سود گرفتن در اولویت قرار دهد.

آنچه بر تسلا گذشت، دیگر خودروسازها را نیز تحت تاثیر قرار داد و سرمایه‌گذاران با ترسی که از وضعیت سهام این کمپانی داشتند، سهام دیگر خودروسازی‌ها را نیز فروختند، زیرا نگران بودند که ممکن است آنها نیز برای حفظ سهم بازار، سود شرکت و قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

سهام خودروسازهایی مانند فورد یا استارتاپ‌های حوزه خودرو مانند گروه لوسید، 3.3 تا 4.4 درصد کاهش داشت.

سهام کمپانی فرانسوی رنو، 7.6 درصد و فولکس واگن آلمان نیز 3.5 درصد کاهش یافت.

انفجار استارشیپ؛ بدشانسی بعدی ایلان ماسک

در روزی که برای تسلا یه کابوس رقم خورد، موشک نسل جدید استارشیپ متعلق به اسپیس ایکس، دقایقی پس از بلند شدن در آزمایشی بدون سرنشین، منفجر شد. این رخداد، یکی از بخش‌های اصلی ساخت موشکی توسط ایلان ماسک برای بردن انسان به ماه و مریخ را مختل ساخت.

حتی با وجود اینکه استارشیپ نتوانست از ارتفاع 37 کیلومتری فراتر رود، این پرواز یک هدف مهم یعنی جدا کردن فضاپیمای جدید از سطح زمین را محقق ساخت.

برنامه این بود که استارشیپ قبل از اینکه دوباره وارد جو زمین شود و در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی فرود آید، و حداقل در فاصله 150 کیلومتر بالاتر از زمین پرواز کند. اما انفجار باعث شد این ماموریت به هدف خود نرسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.