خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۴۳۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در اتحادیه اروپا انجام می‌شود: توافق سیاسی برای تدوین اولین قانون بزرگ هوش مصنوعی جهان

در اتحادیه اروپا انجام می‌شود: توافق سیاسی برای تدوین اولین قانون بزرگ هوش مصنوعی جهان

به دنبال محدودیت‌هایی که برای فعالیت هوش مصنوعی ChatGPT در برخی کشورهای اروپایی مانند ایتالیا به وجود آمد، مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا اعلام کرد که این اتحادیه احتمالا امسال به یک توافق سیاسی دست خواهد یافت که راه را برای تدوین اولین قانون بزرگ هوش مصنوعی جهان هموار می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتحادیه اروپا پیش‌نویس قانون برای هوش مصنوعی را از دو سال پیش آغاز کرده بود؛ حالا مارگرت وستاگر، مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا روز یکشنیه اعلام کرد که اتحادیه اروپا احتمالا امسال به یک توافق سیاسی دست خواهد یافت که راه را برای تدوین و تصویب اولین قانون بزرگ هوش مصنوعی جهان هموار می‌کند.

براساس گزارش رویترز، این خبر در حالی اعلام شد که توافق اولیه‌ای در هفته گذشته، توسط اعضای پارلمان اروپا برای ارائه پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا با رای‌گیری توسط کمیته‌ای متشکل از قانونگذاران در 11 مه انجام شد. البته پارلمان اروپا قبل از اینکه آن را به قانون تبدیل کند، باید جزئیات نهایی این لایحه را با کشورهای عضو اتحادیه اروپا بررسی کند.

به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا به دنبال تصویب قوانینی یکپارچه با ماهیتی سیاسی در میان کشورها برای کنترل هوش مصنوعی است. اما چرا؟

سوءاستفاده از هوش مصنوعی علت قانون‌گذاری

هفته گذشته بود که در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزرای دیجیتال کشورهای گروه هفت (G7) در تاکاساکی ژاپن، مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا گفت که قانون هوش مصنوعی این اتحادیه «طرفدار نوآوری» است، زیرا به دنبال کاهش خطرات آسیب اجتماعی ناشی از فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی است.

آن‌طور که گزارش‌ها می‌گویند هدف تدوین این استراتژی‌ها این است که اتحادیه اروپا را به یک مرکز جهانی برای هوش مصنوعی تبدیل کرده و اطمینان حاصل کند که هوش مصنوعی انسان‌محور و قابل اعتماد است. چنین رویکردی به این دلیل است که اعتماد به هوش مصنوعی را از طریق قوانین و اقدامات مشخص افزایش دهد.

همچنین، طبق اعلام اتحادیه اروپا تنظیم‌کننده‌های قوانین هوش مصنوعی در جهان در تلاش‌ هستند تا قوانینی تنظیم کنند که در آن دولت‌ها بتوانند «حفاظ‌هایی» را برای فناوری‌های نوظهور هوش مصنوعی بدون خفه کردن نوآوری‌ها ایجاد کنند.

وستاگر گفت: «دلیل اینکه ما این قوانین را برای هوش مصنوعی تدارک می‌بینیم، احتمال استفاده پرخطر از این فناوری است، چرا که در صورتی که استفاده نادرستی از هوش مصنوعی صورت بگیرد، خسارت آن بسیار گران‌تر تمام می‌شود و آسیب‌های آن جبران‌ناپذیر خواهد بود.»

مدیر مقررات فناوری اتحادیه اروپا همچنین در این باره گفت: «اکنون که اغلب کشورها به هوش مصنوعی توجه کرده‌اند، نیاز داریم که رهبری سیاسی در این زمینه داشته باشیم تا مطمئن شویم که می‌توان با خیال راحت از هوش مصنوعی استفاده کرد و همه امکانات شگفت‌انگیز این تکنولوژی را برای بهبود بهره‌وری و خدمات بهتر در اختیار گرفت.»

همچنین، در حالی که انتظار می‌رود قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا در سال جاری تصویب شود، وکلای دادگستری آن گفته‌اند اجرای آن چند سال طول خواهد کشید.

اما مدیر مقررات فناوری اروپا گفته است که کسب‌وکارها پیش از تصویب قوانین می‌توانند پیامدهای این قانون جدید را در نظر بگیرند تا مرتکب خطا نشوند. او طی مصاحبه‌ای به رویترز گفته است: «هیچ دلیلی وجود ندارد که برای تصویب قانونی در ارتباط با هوش مصنوعی تردید کنیم.»

در حالی که تحقیقات روی هوش مصنوعی سال‌هت ادامه داشته است، محبوبیت ناگهانی برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی مانند OpenAI'S ChatGPT و Midjourney منجر به تلاش قانون‌گذاران در این زمینه شده است تا برای یافتن راه‌هایی برای تنظیم قوانینی برای هرگونه رشد کنترل‌نشده هوش مصنوعی، تردید نکنند.

کدام سازمان‌های هوش مصنوعی درخواست قانون‌گذاری دارند؟

با گسترش و محبوبیت هوش مصنوعی OpenAI بسیاری از غول‌های فناوری وارد رقابت با ChatGPT و توسعه هوش مصنوعی مختص به خود شدند. در این میان افرادی مانند بیل گیتس درباره توسعه کنترل‌نشده هوش مصنوعی بارها هشدار دادند. همین هشدارها باعث شد تا اتحادیه اروپا و سازمان مقررات فناوری ایالات متحده در صدد قانون‌گذاری برای این فناوری برآیند.

همچنین افرادی مانند ایلان ماسک و قانونگذاران اروپایی که در تهیه پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا مشارکت دارند، از رهبران جهان خواسته‌اند تا برای یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از ایجاد اختلال در هوش مصنوعی پیشرفته، با یکدیگر همکاری کنند.

در همین راستا، وزرای دیجیتال کشورهای پیشرفته (G7) نیز روز یکشنبه موافقت کردند که مقررات «مبتنی بر ریسک» در مورد هوش مصنوعی را تصویب کنند که یکی از اولین گام‌هایی است که می‌تواند منجر به توافق‌های جهانی در مورد نحوه تنظیم مقررات هوش مصنوعی شود.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه‌های تکنولوژی و استارتاپ را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.