خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۶۵۱۳

آمریکا محدودیت‌های جدیدی برای صادرات تراشه به چین اعمال کرد:

صحنه‌ای جدید از جنگ تراشه‌ ای چین و آمریکا / رشد فناوری در چین مختل می‌شود؟

صحنه‌ای جدید از جنگ تراشه‌ ای چین و آمریکا / رشد فناوری در چین مختل می‌شود؟

جنگ بین چین و ایالات متحده در رشد صنعت فناوری مدت‌هاست آغاز شده است. آمریکا سعی دارد با اعمال محدودیت‌ صادرات تراشه‌های لازم در توسعه سیستم هوش مصنوعی در این جنگ پیروز شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قوانین صادرات ریزتراشه‌های ایالات متحده که از سال گذشته تاکنون برای توقف توسعه ابررایانه‌های چینی اعمال می‌شوند، تاثیر چندانی بر کاهش سرعت توسعه صنعت فناوری چین نداشته است. این تراشه‌ها برای توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT استفاده می‌شوند.

این قوانین، صادرات محموله‌های تراشه‌های Nvidia Corp (NVDA.O) و Advanced Micro Devices Inc (AMD.O) را که به استاندارد صنعت فناوری جهانی برای توسعه چت‌بات‌ها و سایر سیستم‌های هوش مصنوعی تبدیل شده‌اند، به چین محدود می‌کنند.

با این حال، انویدیا، انواعی از تراشه‌های خود را برای بازار چین ساخته است. البته این تراشه‌ها با تراشه‌هایی که در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت فاحشی دارند. کارشناسان صنعت فناوری به رویترز گفتند که آخرین مدل تراشه ساخت شرکت انویدیا (Nvidia H800) که در ماه مارس معرفی شد، بین 10 تا 30 درصد کندتر از سایر تراشه‌ها عمل می‌کند. ضمن اینکه بعضی از آنها ممکن است گران‌تر از تراشه‌هایی باشند که انویدیا برای ایالات متحده تولید می‌کند.

مدل H800 که آخرین مدل طراحی شده توسط انویدیا است، همواره به بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین، از جمله «Tencent» ،«Alibaba Group Holding Ltd» و «Baidu Inc» فروخته می‌شود.

رشد فناوری در چین متوقف‌شدنی نیست

طبق گزارش‌ها، حتی تراشه‌های ضعیف نیز نتوانسته جلوی پیشرفت چینی‌ها را بگیرند. «Tencent Holdings»، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین، در ماه آوریل اعلام کرد، زمان لازم برای یادگیری سیستم‌های هوش مصنوعی خود را از 11 روز به چهار روز کاهش داده است. گفته شده این سیستم‌ها از تراشه H800 انویدیا استفاده می‌کنند. «چارلی چای»، تحلیلگر 86Research از شانگهای معتقد است که شرکت‌های هوش مصنوعی چینی این مانع را نسبتا کوچک و قابل کنترل می‌دانند.

محدودیت صادرات تراشه به چین همواره روی دو نوع تراشه اعمال می‌شود. اولین محدودیت روی ساختار تراشه‌هایی اعمال می‌شود که توانایی و دقت سیستم هوش مصنوعی برای محاسبه اعداد را کاهش می‌دهند. این قانون که برای محدودکردن ابررایانه‌ها طراحی شده است، برای تحقیقات نظامی و ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد از نظر مقامات ایالات متحده و فعالان صنعت فناوری، این محدودیت می‌تواند موثرتر واقع شود.

بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای تنظیم قوانین کند کردن پیشرفت فناوری در چین بدون آسیب رساندن به شرکت‌های آمریکایی است. یکی از مدیران صنعت تراشه به رویترز گفته است: «کاهش توانایی چینی‌ها کار آسانی نیست. آنها یاد گرفتند که در محدودیت‌ها و چالش‌ها چگونه دوام بیاورند.

انویدیا هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت به دنبال محدودسازی رقابت یا آسیب رساندن به صنعت فناوری ایالات متحده نیست و به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا محصولاتی را برای فعالیت‌های تجاری مانند ارائه خدمات ابری به مصرف‌کنندگان عرضه کنند.»

این شرکت همچنین گفت که چین بازار مهمی برای شرکت‌های فناوری ایالات متحده است و فروش محصولات به شرکت‌های چینی به اشتغال‌زایی برای Nvidia و شرکای مستقر در ایالات متحده کمک می‌کند.

به گفته انویدیا قوانین محدودکننده صادرات مستلزم آن است که محصولاتی ایجاد شود تا شکاف رو به رشد بین دو بازار پرشود. این شرکت تاکید کرد: ما ضمن ارائه رقابتی‌ترین محصولات ممکن در هر بازار، از مقررات پیروی می‌کنیم.

بیل دالی، دانشمند ارشد انویدیا، هفته گذشته در بیانیه‌ای جداگانه گفت: «متاسفانه شکاف بین رشد بازار تراشه در چین و ایالات متحده در طول زمان به طور تصاعدی افزایش یافته است.

دومین محدودیت ایالات متحده روی سرعت انتقال تراشه اعما می‌شود که بر هوش مصنوعی تأثیر می‌گذارد. فناوری‌هایی مانند «ChatGPT» بیش از حد بزرگ هستند. در نتیجه به بیش از یک تراشه نیاز دارند. در عوض، آنها باید روی تراشه‌های زیادی پخش شوند.

اگرچه انویدیا جزئیات عملکرد تراشه H800 چینی را فاش نکرده است، اما برگه مشخصاتی که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می‌دهد سرعت انتقال تراشه در آن 400 گیگابایت در ثانیه است. سرعت انتقال این تراشه را می‌توان با تراشه قدیمی H100 انویدیا در ایالات متحده مقایسه کرد. می‌توان گفت سرعت انتقال تراشه‌هایی که آمریکا به چین می‌فرستد کمتر از نیمی سرعت 900 گیگابایتی در آمریکا است.

یک منبع صنعتی هم گفته است: «شاید چین برای دسترسی به تراشه باکیفیت‌تر مجبور باشد پول زیادی پرداخت کند. اما به نظر شما شرکت‌های بزرگی چون علی بابا و بایدو این کار را نمی‌کنند؟»

کید دانیل، مهندس نرم‌افزار در «Anyscale» که یک استارتاپ در حوزه هوش مصنوعی است، گفت: دو سال پیش صنعت فکر می‌کرد که هوش مصنوعی تا دو سال آینده دنیا را خواهد بلعید. شاید اگر این اتفاق می‌افتاد، ممنوعیت صادرات تراشه به چین تأثیر بسیار بیشتری داشت. در حال حاضر قوانین محدودکننده صادرات ارزش توجه دارد، اما آنقدرها هم ویرانگر نیست.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به حوزه استارتاپ‌ها را می‌توانید در صفحه اختصاصی اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.