خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۷۳۱۰

رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

فیلترینگ در تناقض با آزادی بیان و حقوق شهروندی است

فیلترینگ در تناقض با آزادی بیان و حقوق شهروندی است

گفت‌وگو با ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر، درباره فیلترینگ دیسکورد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دیسکورد که یکی از پلتفرم‌های مورد استفاده گیمرهاست فیلتر شد. بعد از فیلترینگ توئیچ، دیسکورد به محبوب‌ترین پلتفرم برای گیمرها تبدیل شده بود. به نظر می‌رسد دلیل فیلتر شدن این پلتفرم، آزاد بودن ارسال محتوای غیراخلاقی در آن اعلام شده است.

طبق آمار منتشرشده، جمعیت گیمرهای ایرانی به حدود 34 میلیون نفر می‌رسد. اعمال فیلترینگ و محدودیت برای این جمعیت و گروه تبعاتی در پی خواهد داشت. در این گزارش به بررسی این تبعات می‌پردازیم و با این محوریت با ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر، گفت‌وگو کردیم. 

فیلترینگ/ چگونه دچار تحول معنایی شد؟

وقتی یک واژه در گذر زمان، معنایی جدید پیدا می‌کند دچار تحول معنایی می‌شود. فیلترینگ در ابتدایی‌ترین تعریف خود ممکن است حتی امری بدیهی به نظر برسد. در این ابتدایی‌ترین تعریف فیلترینگ، هدف از دسترس خارج کردن محتوای حساس به منظور محافظت از کودکان و نوجوانان است. 

در گذر زمان اما فیلترینگ دچار تحول معنایی شد. در ایران فیلترینگ عموماً اصطلاحی‌ است که می‌توان آن‌ را هراس‌انگیز تلقی کرد. اخبار فیلتر شدن پلتفرم‌های محبوبی در سال‌های گذشته با دلایلی متنوع موجب چالش‌های زیادی برای کاربران و عموم مردم شده است.

مساله فیلترینگ در ایران روزبه‌روز شدت گرفت و مسائل پیرامون آن توجه همگان را به خود جلب کرد. اهمیت این موضوع زمانی زیاد شد که گردش مالی معامله‌گران و فروشندگان فیلترشکن، تا حد چشمگیری افزایش یافت. ارقام گزارش‌شده را می‌توان نجومی و وحشتناک توصیف کرد. هرچند آمار رسمی در این زمینه در دست نیست اما گزارش‌ها حکایت از رفتنِ سرمایه‌ هنگفت 16 هزار میلیاردی در جیب مافیای فیلترشکن دارند. 

پلتفرم‌هایی مثل تلگرام، اینستاگرام، واتس‌اپ، توئیچ، گوگل‌پلی- که البته تلاش‌های بسیاری برای رفع فیلتر آن صورت گرفته- مشمول فیلترینگ شده‌اند و حالا دیسکورد به انتهای این لیست بلندبالا اضافه شده است؛ چندی پیش دیسکورد با دستور دادستانی فیلتر شد که می‌توانید محتوای این خبر را از اینجا بخوانید.

فیلترینگ در تناقض با حقوق شهروندی و آزادی بیان است

در گفت‌وگو با ابوالفضل صادق، رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یا نصر، به مسائل مطرح‌شده پیرامون فیلترینگ دیسکورد پرداختیم. او درباره کلیت این موضوع گفت: «دولت همیشه کوتاه‌ترین راه و مسیر را برای مواجهه با برخی از مشکلات انتخاب می‌کند و به جوانب یا تبعات آن توجهی نشان نمی‌دهد. فیلترینگ یک راه‌حل نیست. فرهنگ‌سازی باید صورت بگیرد. نباید به‌ خاطر اشتباه معدود افرادی، جمعیتی 34 میلیون نفری تنبیه شوند.»

صادق ادامه داد: «فیلترینگ دیسکورد می‌تواند تبعات زیادی داشته باشد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت 34 میلیون نفری گیمرها یا بازیکن‌ها را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند آسیب‌های روان‌شناختی تنها می‌تواند بخشی از جوانب فیلترینگ دیسکورد باشد. این محدودیت تازه می‌تواند موجب به انزوا کشیده شدن این افراد شود و صدمات جدی به آنها وارد کند. فیلترینگ در تناقض با آزادی بیان و حقوق شهروندی افراد است. نقض این حقوق می‌تواند تبعات جدی در پی داشته باشد.»

صنعت گیمینگ کشور در معرض نابودی است

صادق  در مورد تاثیر فیلترینگ بر صنعت گیمینگ گفت: «اکوسیستم بازی‌سازی و صنعت گیمینگ کشور در معرض نابودی است. بعد از فیلتر شدن گوگل‌پلی این افراد متحمل ضربه شدیدی شدند و حالا با فیلتر شدن دیسکورد، می‌توان گفت تمامی پلتفرم‌های مورد استفاده گیمر‌ها و گیمینگ در حال حاضر فیلتر شده‌اند.»

همان‌طور که گفته شد، پیگیری‌هایی در این زمینه از سوی افراد مختلفی برای رفع فیلتر گوگل‌پلی صورت گرفته است. صادق دراین‌باره گفت: «متاسفانه پیگیری‌های انجام‌شده بی‌نتیجه باقی ماند. نامه‌نگاری‌ها و جلسات برگزارشده هیچ ثمره‌ای نداشت و متاسفانه تا به امروز گوگل‌پلی رفع فیلتر نشده است.»

این در حالی است که وزیر ارتباطات امروز اعلام کرد جلسه‌ دیگری در خصوص رفع فیلترینگ گوگل‌پلی در کمیته فیلترینگ برگزار خواهد شد و این موضوع بررسی خواهد شد. 

بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها هیچ نقشی ندارد

صادق توضیح داد: «متاسفانه برای چنین تصمیم‌گیری‌هایی از خرد جمعی استفاده نمی‌شود. در حالی که بخش خصوصی می‌تواند نظرات سازنده‌ای داشته باشد و پیشنهادهای سازنده‌ای بدهد. به‌علاوه در تصمیماتی مانند فیلترینگ دیسکورد نیازمند آسیب‌شناسی و توجه به جوانب و پیامدهای آن است. باید راهکارهایی ارائه داد اما متاسفانه مسئولان مربوطه توجه یا دقت کافی به این مسائل ندارند.»

انباشت معضلات از کجا نشأت می‌گیرد؟

در شرایطی که صنعت بازی‌سازی با مشکلات و بحران‌های متعددی روبه‌روست، فیلترینگ دیسکورد بار جدیدی به حساب خواهد آمد. دیسکورد به عنوان یک پلتفرم پرطرفدار، در سال‌های گذشته مورد استفاده بسیاری از گیمرهای ایرانی و جهانی قرار گرفته است. ابوالفضل صادق دراین‌باره افزود: «حذف دیسکورد می‌تواند مشکلات زیادی به همراه بیاورد. این پلتفرم تبدیل به محیطی برای گفت‌وگو بین کاربران شده بود.»

این مساله چنان‌که اشاره شد می‌تواند باعث بروز مشکلات بسیاری شود. رئیس کمیسیون بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر دراین‌باره توضیح داد: «می‌توان تشخیص داد که جوانان در مشکلات ظاهرشده در ابعاد کلان و جزئی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرند. فیلتر کردن دیسکورد مانند گرفتن یک سرگرمی از آنهاست. این مساله نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند بلکه معضلات جدیدی به وجود می‌آورد. انباشت معضلات می‌تواند زیان و ضرر فراوانی در پی داشته باشد.»

فیلترینگ دیسکورد چگونه به خلاء فرهنگی قوت می‌بخشد؟

نابودی صنعت گیمینگ باعث می‌شود برای پر کردن حفره‌های موجود، گیمرها مجبور به استفاده از بازی‌ها یا گیم‌‌های بیگانه شوند. صادق در پایان دراین‌باره توضیح داد: «بازی‌سازی می‌توانست ابزار خوبی باشد که متاسفانه ما نتوانسته‌ایم از آن خوب استفاده کنیم. همین باعث می‌شود جوانان ما به‌ جای آشنایی با ایده‌های منشعب‌شده از فرهنگ خودمان، وقت خود را با گیم‌ها یا بازی‌هایی که از خارج آمده‌اند پر کنند. فیلترینگ دیسکورد می‌تواند با توجه به خشک کردن ریشه‌های این صنعت، خلاء فرهنگی را قوت ببخشد.»

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.