فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۴۸۴

کشف نخستین داروی رشد مجدد دندان

کشف نخستین داروی رشد مجدد دندان

اولین کارآزمایی بالینی انسانی در جهان روی داروی رشد مجدد دندان چند ماه دیگر آغاز می‌شود. این امر راه را برای عرضه تجاری این دارو در سال ۲۰۳۰ هموار می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در کارآزمایی که از سپتامبر تا اوت سال ۲۰۲۵ در بیمارستان دانشگاه کیوتو ژاپن برگزار می‌شود، ۳۰ مرد ۳۰ تا ۶۴ ساله که حداقل یک دندان آسیای بزرگ خود را از دست داده‌اند، تحت درمان جدید قرار می‌گیرند.

درمان داخل وریدی جدید پس از رشد موفقیت‌آمیز دندان‌های جدید در مدل‌های موش و راسوی اهلی بدون عوارض جانبی، روی انسان آزمایش می‌شود. پژوهشگران در حال ثبت‌نام شرکت‌کنندگان برای این مرحله از کارآزمایی هستند. آن‌ها سپس به دنبال تکرار کارآزمایی روی افراد دچار بی‌دندانی جزئی یا افرادی هستند که یک تا پنج دندان دائمی خود را به دلیل عوامل محیطی از دست داده‌اند.

پس از مرحله اول که ۱۱ ماه طول می‌کشد، پژوهشگران دارو را روی بیماران ۲ تا ۷ ساله که حداقل چهار دندان خود را به دلیل کمبود مادرزادی دندان‌ها از دست داده‌اند، آزمایش خواهند کرد.

داروی مورد بررسی، پروتئین USAG-1 را غیرفعال می‌کند. ژنی که این پروتئین را رمزگذاری می‌کند، در سرکوب رشد دندان نقش دارد. بنا به گزارش منتشرشده در سال ۲۰۲۳، مهار تعامل USAG-1 با سایر پروتئین‌ها، پیام‌رسانی پروتئین ریخت‌زایی استخوان (BMP) را در پی دارد و از این طریق موجب رشد استخوان جدید می‌شود.

موش‌ها و راسوها ویژگی‌های USAG-1 شبیه به انسان دارند. به‌گفته‌ی پژوهشگران، پروتئین USAG-1 دارای تشابه آمینواسیدی ۹۷ درصدی بین گونه‌های مختلف ازجمله انسان، موش و سگ‌های نژاد بیگل است اما هنوز آزمایشی روی سگ‌های مذکور انجام نشده است.

کاتسو تاکاهاشی، سرپرست بخش دندانپزشکی و جراحی دندان در بیمارستان کیتانو و پژوهشگر ارشد مطالعه از سال ۲۰۰۵ روی بازسازی دندان کار می‌کند و امیدوار است این دارو علاوه بر افراد دچار بیماری‌های دندانی مادرزادی، برای همه افراد از هر سنی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند، سودمند باشد.

در صورت موفقیت‌آمیز بودن، درمان می‌تواند در عرض شش سال دردسترس بیمارانی قرار گیرد که دندان‌های دائمی خود را از دست داده‌اند.

منبع : زومیت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.