کد مطلب: ۱۹۱۱۷۹

خشکسالی بی‌سابقه شهرکرد رکورد ۶۰ ساله را شکست

خشکسالی بی‌سابقه شهرکرد رکورد 60 ساله را شکست

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: وضعیت خشکسالی در دوره آماری 60 سال اخیر در شهرکرد یک رکورد محسوب می‌شود.

مهرداد قطره سامانی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون (1 مهر تا 26 دی) بارش موثر روزانه در شهرکرد بیشتر از 5 میلیمتر گزارش نشده است که این موضوع طی 60 سال اخیر بی‌سابقه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه میانگین وزنی بارش‌ها در استان در سال زراعی 96-97 به حد نرمال نخواهید رسید، تصریح کرد: میانگین وزنی بارش‌ها در استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 54.8 میلیمتر بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش 77 درصدی و در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت با کاهش 79 درصدی مواجه است.

قطره سامانی تصریح کرد: اگرچه استان در سال‌های دور گذشته با خشکسالی‌هایی مواجه شد اما مقطعی بود و پس از آن ترسالی رخ داده است اما طی یک دهه اخیر با توجه به شواهد موجود نمی‌توان انتظار سال‌های پربارشی را برای آینده متصور شد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارندگی‌های بهمن و اسفند امسال کسری بارش‌ها را جبران نمی‌کند، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال با کاهش 50 درصدی منابع آب در استان مواجه شویم.

قطره سامانی خاطرنشان کرد: آنچه در این وضعیت بحرانی می‌تواند تا حد از مشکلات را برطرف و از بحرانی‌تر شدن شرایط جلوگیری کند، مدیریت صحیح آب در بخش‌های مختلف است.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده‌رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز است.

کاهش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه اخیر، استان‌های اصفهان و خوزستان را نیز دچار تنش آبی کرده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.