کد مطلب: ۲۱۸۳۹۴

تجهیزات مهار آتش جنگل‌های کشور کافی نیست

تجهیزات مهار آتش جنگل‌های کشور کافی نیست

تامین تجهیزات مدرن مهار آتش با توجه به آتش‌سوزی سالانه 15 هزار هکتار جنگل در ایران اجتناب‌ناپذیر است چرا‌که این معضل فراگیر اکنون آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به منابع طبیعی کشور وارد می‌کند.

بر اساس آمار موجود، سرانه جنگل ایران یک سوم متوسط جهانی است و متاسفانه شاهدیم گاه‌و‌بیگاه آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در عرصه‌های طبیعی استانها رخ می‌دهد که مهار آن گاه تا چند روز طول می‌کشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران دارای بیش از 134 میلیون هکتار منابع طبیعی (8/82 درصد مساحت کشور) شامل 3/14 میلیون هکتار جنگل (8/8 درصد مساحت کشور)، بیش از 2/5 میلیون هکتار بیشه‌زار و درختچه‌زار (6/1 درصد)، 7/84 میلیون هکتار مرتع (3/52 درصد)، 6/32 میلیون هکتار بیابان (1/20 درصد) است و 2/33 میلیون هکتار دیگر را زمین‌های کشاورزی و شهرها و غیره تشکیل می‌دهد.

3.6 درصد شامل حدود 352 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان سمنان را جنگل شامل می‌شود و 58 هزارهکتار جنگل‌های پهن برگ هیرکانی در چهار شهرستان استان سمنان وجود دارد که بیشترین آن در شهرستان مهدی‌شهر با 24 هزار هکتار است، جنگل‌های سوزن برگ ارس 152 هزار هکتار، سوزن برگ تاغ و گز دست‌کاشت 42 هزار هکتار و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.

مسوولان امر می گویند عامل اصلی و بیشتر آتش‌سوزی‌های عرصه‌های منابع طبیعی انسان است که باید برای آگاهی بخشی مردم به ویژه روستاییان حاشیه جنگل‌ها تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کرد تا خود حافظ عرصه‌ها باشند.

هرچه افراد بومی و محلی با مهارت‌های مهار آتش‌سوزی بیشتر آموزش دیده باشند و هر قدر از تجهیزات بهتر و بیشتر برخوردار باشند، در مهار آتش و جلوگیری از گسترش به عرصه‌های بیشتر موفق‌تر خواهند بود و در این زمینه باید ایجاد انگیزه نسبت به این مساله مدنظر قرار گیرد.

اکنون بهره‌گیری از مشارکت مردم و سازمان‌های مردم نهاد، استفاده از فناوری به روز مهار آتش از اصلی‌ترین راهکارهای حفظ منابع طبیعی در برابر مساله آتش سوزی در عرصه‌هاست.

برای نخستین بار در کشور پایگاه مردمی مهار آتش روز گذشته در شهرستان مهدیشهر استان سمنان با صرف 10 میلیون ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور که برای بهره برداری این پایگاه به سمنان سفر کرد، گفت: سالانه 15 هزار هکتار از جنگل‌های کشور در آتش می‌سوزد که این امر آسیب‌های جبران ناپذیری را به منابع طبیعی وارد می‌کند.

سرهنگ قاسم سبزعلی افزود: به طور متوسط، 30 درصد آتش سوزی‌ها در عرصه‌های جنگی و 70 درصد در مراتع کشور می‌دهد.

وی اظهارداشت: در 11 ماهه گذشته سال جاری 25 هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان سمنان در آتش سوخت و حدود 70 درصد آتش سوزی‌های رخ داده در کشور به صورت غیرعمد و سهوی اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: در بیش از 95 درصد آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی کشور عامل انسانی نقش دارد و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد نقش مهمی در پیشگیری و مقابله با آتش سوزی در جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی خواهد داشت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: باید فرهنگ سازی و ترویج آموزش به منظور افزایش مشارکت و دلسوزی مردم برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی بیش از بیش تلاش شود.

وی اقدامات پیشگیرانه و مؤثر با نگاه توانمندسازی اقتصادی جوامع محلی به‌منظور حفاظت از اراضی ملی و عرصه‌های طبیعی را خواستار شد.

سبزعلی یادآور شد: باتوجه به گستردگی و پهناوربودن عرصه‌های طبیعی کشور، تجهیزات مهار آتش کفایت نمی‌کند و در سال 95 و 96 بیش از 60 میلیارد ریال برای خرید و تکمیل تجهیزات مهار آتش هزینه شده است.

وی تصریح کرد: با خرید تجهیزات در سال آینده، کشور از لحاظ دارابودن وسایل اطفای حریق به سطح مطلوب می‌رسد.

وی گفت: نخستین مرکز مهار آتش جنگل‌های کشور در روستای رودبارک منطقه چاشم خطیر کوه مهدی‌شهر به بهره‌برداری رسید که نشان از فرهنگ سازی و افزایش مشارکت مردمی در استان است.

از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.