کد مطلب: ۲۲۵۹۲۹

کره شمالی به‌دنبال غلبه سیاسی بر آمریکا

کره شمالی به‌دنبال غلبه سیاسی بر آمریکا

تحولات اخیر در شبه‌جزیره کره که بازیگر اصلی آن کره شمالی است نشان می‌دهد این کشور با یک برنامه‌ریزی مقتدرانه در حال تلاش برای کسب پیروزی سیاسی بر آمریکا در عرصه بین‌المللی و همچنین شبه‌جزیره کره است.

کره شمالی که حالا خود را جزو گروه دارندگان تسلیحات هسته‌ای و یک نیروی اتمی نظامی می‌داند، بر خلاف گذشته با قدرت و اقتدار قصد دارد اجلاس‌هایی با سران آمریکا و کره جنوبی و شاید در آینده با ژاپن داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این کشور آزمایش‌های اتمی متعدد خود را با موفقیت انجام داده و در ساخت موشک‌های قاره پیما به اعتراف آمریکا پیشرفت‌های چشمگیری بدست آورده است.

اگرچه تحریم‌های اقتصادی فشار زیادی بر کره شمالی وارد کرده است اما بر خلاف جنگ روانی که غرب به راه انداخته است این کشور تاکید می‌ورزد که تسلیم فشارهای غرب و بخصوص واشنگتن نخواهد شد.

دولت‌های آمریکا در دوره‌های مختلف با کم توجهی‌های خود و نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی کره شمالی در برهه‌های مختلف در ارتباط با رزمایش‌های سالانه آمریکا و کره جنوبی و حفظ 28 هزار و 500 نیروی نظامی در شبه جزیره کره، عملا به باور پیونگ یانگ باعث شدند تا این کشور نیروی بازدارنده هسته‌ای و موشکی بالستیک قاره پیمای خود را گسترش دهد.

تا چند دهه قبل فرصت‌های فراوانی بود تا تحت همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی، کره شمالی از فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز خارج نشود اما فشارهای غرب و اتهاماتی که به این کشور زده شد و تاکید آمریکا و کره جنوبی بر حفظ فشارهای نظامی و اقتصادی بر کره شمالی این کشور را به سمت ساخت تسلیحات اتمی سوق داد.

امروز کره شمالی دیگر کشور ضعیف چند دهه قبل نیست که بسادگی تسلیم خواسته‌های غرب شود و بتواند تهدیدهای این کشور را زیر گوش خود احساس کند.

کره شمالی حتی در آستانه برگزاری اجلاس سران با کره جنوبی و آمریکا تاکید ورزیده است هرگز تسلیم پیش شرط‌های آمریکا در باره خلع سلاح هسته‌ای نخواهد شد.

از سوی دیگر این کشور در جریان این اجلاس‌ها طبیعتا خواستار اقداماتی برای تضمین امنیتی خود خواهد شد بخصوص از آمریکا خواهد خواست تا نظامیانش را از شبه جزیره کره خارج کند و رزمایش‌های مشترک را متوقف نماید.

این شروط برای آمریکا به آسانی قابل پذیرش نخواهد بود اما اگر این کشور می‌خواهد به جامعه بین المللی ثابت کند که هدفش خلع سلاح هسته‌ای و برقراری صلح دایمی در شبه جزیره کره است، آن زمان باید این شروط را قبول کند تا کره شمالی هم عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح‌های اتمی را شروع کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند بازرسی‌های متوقف شده از سال 2009 میلادی را از سربگیرد.

شاید برای همین است که فرماندهان ارشد نظامی آمریکا می گویند که خروج نظامیان آمریکایی از شبه جزیره کره در واقع روز پیروزی و جشن برای کره شمالی خواهد بود.

اینکه کره شمالی توانسته است آمریکا را در یک مخمصه دیپلماتیک و سیاسی قرار دهد دور از انتظار نیست و نمونه بارز آن تغییر ناگهانی وزیر خارجه آمریکا است که عملا خواستار آن شده بود که هم با کره شمالی گفت و گو شده و هم به این کشور نشان داده شود که می‌توان بر سر برخی مسائل به توافق رسید.

کره شمالی در عین حال می‌داند که سرانجام این روند می‌تواند برایش یک پیروزی بزرگ سیاسی و غلبه دیپلماتیک بر آمریکا به دنبال داشته باشد و برای همین گفته است که برای خلع سلاح هسته‌ای و رها‌سازی برنامه اتمی نظامی آماده است اما شرط اینجاست که واشنگتن سیاست خصمانه‌اش را کنار بگذارد.

حالا آمریکا باید با بیرون کشیدن نیروهایش از منطقه شبه جزیره کره و توقف رزمایش‌های سالانه با کره جنوبی و لغو تحریم‌های سرسختانه‌اش به کره شمالی و دنیا نشان دهد که خواستار واقعی خلع سلاح هسته‌ای است و در چنین صورتی این کشور شاید مجبور شود به درخواست کره شمالی برای امضای رژیم دایمی صلح تن دهد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.