خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۳۳۷۴۷

آمریکا به‌دنبال نمایش قدرت در معادلات جدید بین‌المللی است

آمریکا به‌دنبال نمایش قدرت در معادلات جدید بین‌المللی است

یک دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل، گفت: با توجه به اینکه شاهد رقم خوردن معادلات جدیدی در دنیا هستیم، آمریکا با اقداماتش سعی می‌کند موضع قدرت خود را در این معادلات جدید به نمایش بگذارد.

بهزاد خوئی اظهار کرد: آمریکا تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تارا در معادلات جدید بین‌الملل همچنان در یک جایگاه قدرت قرار داشته باشد و به این وسیله بتواند به کسب امتیاز بیشتری بپردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با تاکید بر اینکه از نظر موازین بین المللی حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه به هیچ وجه توجیه قانونی و حقوقی ندارد، اظهار داشت: هر اقدامی که علیه کشوری انجام می‌شود باید براساس ضوابط و مقررات بین المللی و در چارچوب منشور سازمان ملل متحد بویژه فصل هفتم منشور و اختیاراتی که شورای امنیت این سازمان دارد، انجام شود.

این حقوقدان ادامه داد: اینکه برخی کشورها به صورت خودسرانه بخواهند به کشوری دیگر حمله کنند از نظر منطقی هیچ توجیهی ندارد و از منظر حقوقی نیز، اقدام امریکا و متحدانش در حمله به سوریه به طور قطع محکوم است.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه ارومیه حمله موشکی امریکا به سوریه را دارای اهدافی پشت پرده دانست و افزود: با نگاهی به گذشته متوجه خواهیم شد که هیچ زمان آمریکا و متحدانش در جامعه بین المللی بدون هدف قبلی و اهداف پشت پرده اقدامی نکرده‌اند.

خوئی گفت: این را می‌توان در تهاجم‌های نظامی آمریکا به عراق و افغانستان و یا سایر کشورها که در طول سالیان گذشته انجام شده است، مشاهده کرد، بی تردید هدف آمریکا کسب منافعی است که در این کشورها و بویژه منطقه خاورمیانه دنبال می‌کند و این سابقه داشته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: آمریکا در معادلات و تصمیمات گذشته خود، هیچ زمان مواضع و مقررات بین‌المللی را در نظر نگرفته و بسیاری از کارهایی که در عرصه بین المللی انجام داده حاکی از آن بوده که منافع خودش بیشتر از هرچیزی برایش مهم بوده است و وقتی پای منافع این کشور و متحدانش به میان می‌آید قوانین و مقررات بین المللی به هیچ وجه برایشان مهم نیست.

وی ادامه داد: قدرت طلبی آمریکا برای این دولت از همه چیز مهم‌تر است و در این مسیر برایش اهمیتی ندارد که جامعه جهانی، افکار عمومی بین المللی، کشورهای دیگر و یا حتی سازمان‌های بین المللی چه نگاهی به او و متحدانش دارند.

این فعال حقوق اجتماعی درمورد مواضع کشورهای منطقه به این اقدام آمریکا، تاکید کرد: ایران و بسیاری از کشورهای دیگر این اقدام جنایتکارانه آمریکا و همپیمانانش را محکوم کرده و اقدام آنها را غیرقانونی و خارج از چارچوب سازمان ملل متحد دانستند.

خوئی افزود: حتی دبیرکل سازمان ملل هم طی صحبتی در نشست شورای امنیت به صراحت نگرانی جامعه جهانی از به هم خوردن نظم بین المللی ناشی از این دست رفتارهای آمریکا و متحدانش را تهدید آمیز و خطرناک خواند.

این حقوقدان بین المللی ادامه داد: معادلاتی که سالهاست سازمان ملل متحد براساس آن تلاش می‌کند به نوعی صلح و امنیت بین المللی را حفظ کند با اینگونه اقدامات خودسرانه تعدادی از کشورها زیر سؤال خواهد رفت و به طور قطع واکنش‌های منفی از طرف سایر کشورها به دنبال خواهد داشت.

خوئی افزود: به جز تعداد معدودی از کشورها که منافع مشترکی را در این مساله تعقیب می‌کنند جامعه بین المللی چنین اقداماتی را توجیه نمی‌کند.

آمریکا به همراه متحدانش (انگلیس و فرانسه) شنبه گذشته دمشق پایتخت و استان «حمص» سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.

رسانه‌های غربی روزهای گذشته مدعی استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی در شهر «دوما» در غوطه شرقی سوریه شدند و آمریکا، انگلیس و فرانسه به همین بهانه، دست به حمله نظامی مشترک علیه سوریه زدند.

این در شرایطی است که دولت سوریه، در پی توافقی که در سال 2014 صورت گرفت، تمام تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تحویل داده بود.

تاکنون هیچ مدرکی دال بر نقض تعهدات دمشق ارائه نشده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.