خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۸۴۳۸

برای روادید زائران اربعین ۴۱ دلار دریافت می‌شود

برای روادید زائران اربعین 41 دلار دریافت می‌شود

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور: در اربعین امسال برای روادید زائران 41 دلار دریافت می‌شود.

شهریار حیدری در نشست خبری درباره روادید اربعین حسینی افزود : براساس برنامه‌ریزی خوبی که در ستاد اربعین حسینی صورت می‌گیرد هر سال نسبت به سال گذشته مراسم اربعین حسینی با کیفیت بهتر و هماهنگی بیشتری انجام می‌شود و هر سال به تعداد زائرین اربعین افزوده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی گفت: سال گذشته براساس هماهنگی که صورت گرفت دو و نیم میلیون نفر وارد کشور عراق شدند و در مراسم بزرگ اربعین حسینی شرکت کردند که حتی یک مورد هم مسئله (امنیتی) نداشتیم و امسال نیز برنامه‌ریزی خوبی اعم از زیرساخت و امکانات رفاهی برای تردد آسان زائرین انجام شده است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور درباره کاهش هزینه روادید اربعین نیز افزود: این خبر صحت ندارد. دولت عراق یک کشور مستقل است که قوانین و قواعد خاص خودش را دارد، به طوری که سال گذشته مصوب کرده بود علاوه بر 40 دلار برای دریافت روادید 10 دلار نیز در چارچوب پنجره واحد از زائرین دریافت کنند که ستاد اربعین از 4 ماه گذشته بررسی‌ها خود را انجام داد و نشست‌های مشترکی را با طرفین عراقی برگزار کرد تا این مبلغ کاهش پیدا کند.

وی گفت: البته طرفین عراقی تاکید کردند که کاهش آن نیاز به مصوبه هیات دولت عراق دارد که با پیگیری سفارت ایران در عراق که عضو ستاد اربعین است این موضوع 10 دلار به یک دلار کاهش پیدا کرد.

حیدری افزود: پیش از این طرفین عراقی اعلام کرده بودند که هزینه روادید کاهش پیدا کرده است که منظور انها از این کاهش همان 10 دلار است که 9 دلار کاهش پیدا کرده است و این کاهش نیز فقط ویژه ایام اربعین و مختص کشور ایران است و اینگونه برداشت نشود که مبلغ 40 دلار کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این یک دلار را نیز دولت عراق اعلام کرد چون قانون است نمی‌توانند تمام ده دلار کاهش بدهند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور گفت : البته این مبلغ درباره ایران است و درباره هر کشوری متفاوت است و بستگی به روادید عراق با آن کشورها دارد که در این چارچوب ما با کشور عراق همکاری و تعامل خوبی داریم.

حیدری ادامه داد: بنابر این در اربعین امسال برای صدور روادید 41 دلار باید پرداخت شود که اگر کاهش پیدا نمی‌کرد باید 50 دلار پرداخت می‌شد اما با تلاش‌ها 9 دلار کم شد.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور درباره بازگشایی مرز خسروی نیز افزود: سال گذشته 4 مرز زمینی، 2 مرز دریایی و مرز هوایی ما آماده بود که در نهایت مرز زمینی شلمچه و چزابه در کرمانشاه و مرز مهران در ایلام فعال شد و تا آخرین روزهای منتهی به اربعین ما آمادگی کامل داشتیم که با امنیت کامل از مرز خسروی هم استفاده شود اما دولت عراق در آخرین روزها اعلام کرد که امکان تامین امنیت صددرصد در طرف عراق را ندارد به دلیل اینکه دغدغه ما تامین امنیت است بنابراین از این جهت از مرز خسروی استفاده نشد به ویژه که امنیت در داخل عراق در حوزه حاکمیت عراق است و ما صرفا نظر دیپلماسی خود را اعلام می کنیم.

حیدری گفت: ما امسال نیز گفته ایم که آمادگی داریم مرز خسروی را بازگشایی کنیم اما دولت عراق تاکنون اعلام آمادگی نکرده است.

مدیر کل امور مرزی وزارت کشور افزود: دو مرز جدید نیز به مرزهای قبلی اضافه شده است که مرز سومار در کرمانشاه و چیلات در استان ایلام است که زیرساخت‌ها در هر دو مرز ایجاد شده است که البته اینها مرزهایی نیست که برای تردد زائران استفاده شود بلکه مرزهای احتیاطی است و سال گذشته که اصلا از این دو مرز استفاده نشد چراکه تردد در مرزها روان بود و امسال زیرساخت‌ها در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه بیشتر از سال قبل فراهم شده و امکانات رفاهی توسعه پیدا کرده است.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خاطرنشان کرد: دشمنان هر چه تلاش کنند که نقاط مرزی کشور ناامن شود قطعا توجه و تمرکز ما بیشتر می‌شود و این گونه اقدامات خدشه ای به اقتدار امنیتی در مناطق مرزی ایران وارد نمی‌کند.

حیدری با تاکید بر اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران در مناطق مرزی افزود: ما در این مناطق اشراف اطلاعاتی، امنیتی و نظامی کامل داریم.

وی آزادی و بازگشت سرباز وظیفه سعید براتی به میهن اسلامی را به خانواده براتی و مردم ایران تبریک گفت و از اقدامات هماهنگ مرزبانی کشور و همه دستگاه‌ها به ویژه وزارت اطلاعات قدردانی کرد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل خلاهایی که در برخی کشورهای همسایه وجود دارد، گروهک‌های اشرار و تروریست با سوء استفاده و به نیابت از برخی از کشورها و سرویس‌های جاسوسی اقدامات تروریستی انجام می‌دهند.

منبع:‌ صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.