کد مطلب: ۴۲۰۷۴۵

تخلیه بار روانی تحریم‌ها / ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری کشور در بهار

تخلیه بار روانی تحریم‌ها / ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری کشور در بهار

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن اشاره به ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در بهار امسال، نشان می‌دهد که بار روانی و اقتصادی تحریم‌ها در ایران تخلیه شده است.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ضمن اشاره به ارتقای امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در بهار امسال، نشان می‌دهد که بار روانی و اقتصادی تحریم‌ها در ایران تخلیه شده اما فعالان اقتصادی از بدعهدی مسئولان و نفوذ و تبانی در ادارات نالانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تازه‌ترین ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهد که در بهار امسال، مقدار عددی این شاخص به ۶٫۰۷ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) رسیده است. این شاخص در فصل زمستان ۹۷، روی عدد ۶٫۱۸ ایستاده بود که بر این اساس می‌توان گفت امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، ۲ درصد در بهار امسال بهبود یافته است. از سوی دیگر این بهبود را باید در ادامه روند مثبتی که از زمستان سال گذشته آغاز شده است، مشاهده کرد. پاییز سال گذشته، اقتصاد ایران ناامن‌ترین شرایط برای سرمایه‌گذاری را در شش فصل گذشته تجربه کرد. شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در این فصل با روند صعودی که از سه فصل قبل از آن آغاز کرده بود، به ۶٫۸۸ رسید.

در بهار امسال، عواملی چون ثبات در بازار ارز، روند کاهشی نرخ تورم، ثبات نسبی قیمت مواد اولیه، تخلیه بار روانی و تا حدودی اقتصادی تحریم‌های خارجی و نیز انجام برخی اقدامات موثر در قوه قضاییه از جمله دلایل بهبود نسبی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ذکر شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به تلاطم‌های اقتصادی سال ۹۷، افزوده است: خوشبختانه فعالان اقتصادی در بازارهای مختلف موفق شدند تا حد زیادی، خودشان را با جهش تورمی و بی‌ثباتی قیمت‌ها در سال گذشته، وفق دهند. آثار تهدیدها و تحریم‌های ترامپ نیز به نهایت خود رسید و راه‌هایی جدید برای واکنش نشان دادن و مقابله کردن با آن در داخل کشور پیدا شد.

فعالان اقتصادی مشارکت کننده در این پیمایش، سه مولفه زیر را به عنوان نامناسب‌ترین مولفه‌های سرمایه‌گذاری در بهار امسال ارزیابی کرده‌اند: ۱- عمل مسئولان به وعده‌های داده شده، ۲- اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی، ۳- عمل مسئولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده شده.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.