خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۵۲۱۲

آمریکا با برجام بازی می‌کند/ لغو تحریم‌های اخیر چه سودی برای مردم داشت؟

آمریکا با برجام بازی می‌کند/ لغو تحریم‌های اخیر چه سودی برای مردم داشت؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: نمی‌توانیم اجازه دهیم دولت آمریکا با برجام بازی کند و شرکت‌ها و طرف‌هایی که به روابط عادی با ایران می‌پردازند مورد تحریم و اذیت و آزار نظام پولی و مالی آمریکا قرار گیرند.

دولت آمریکا با برجام ایران را بازی می‌دهد؟ در نشست خبری خطیب‌زاده چه گذشت؟

به نقل از فارس ، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره از سرگیری دور هشتم مذاکرات وین از فردا (سه‌شنبه) خاطرنشان کرد: هیأت مذاکراتی ایران فردا عازم وین خواهد بود. انتظار است همه هیأت‌ها فردا برگردند. ایران انتظار دارد تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد انتظار ما این است هیأت‌ها و از جمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتش در راستای برجام و رفع تحریمی برگردد. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل صورت بگیرد.

وی گفت: مقامات آمریکا باید بدانند هزینه تصمیمات مخرب و غلط و از جمله خروج غیرقانونی از برجام را از جیب ملت ایران نمی‌توانند بپردازند. باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و از مسیری که رفتند برگردند. منتظر می‌مانیم در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم.

وی در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره حصول توافق در وین بیان کرد: درباره این رژیم جعلی برخی جملات مقامات این رژیم خبری است و از جنس پیش بینی نیست و می‌خواهند بگویند در حال این توطئه‌ها هستیم.

تمرکز ما انتفاع اقتصادی ایران و مردم از برجام است

سخنگوی وزارت خارجه درباره تمدید معافیت‌ها توسط آمریکا نیز افزود: اینها اسقاطیه‌هایی است که دولت ترامپ در ادامه اقدامات ضد برجامی ملغی کرده بود و اینها مرتبط با تعهدات هسته‌ای است و آنچه امروز انجام شده بخش بسیار کوچکی در حوزه خواست طرف آمریکایی بوده است. تمرکز جدی ما بر انتفاع اقتصادی ایران و مردم از برجام است در آن حوزه هیچ حرکتی انجام نشده است آمریکا تصمیم گرفته در حوزه‌ای که خودش می‌خواهد اقدامات را انجام دهد. اینها مواردی نیست که ارزش پرداختن جدی داشته باشد وقتی هیأت آمریکایی به وین برمی‌گردد با دستورکار مشخص و گرفتن تصمیمات لازم برگردد.

وی گفت: ایران و طرف‌های برجامی تصمیمات سخت خود را همان سالی گرفتند که در برجام ماندند و اجازه دادند این توافق زنده بماند امروز آمریکا باید به جای رفتارهای فرابرجامی به وین بیایند با دستورکار مشخص و اگر با دستورکار سیاسی بیایند برای رفع تحریم‌ها قطعا در کوتاه‌ترین زمان ممکن رسیدن به توافق ممکن است. هیأت ایران برای رسیدن به توافق به وین رفته است.

خطیب‌زاده درباره اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص اینکه نمی‌توانند درباره پایبندی دولت بعدی به برجام تضمین دهند نیز گفت: ایران و ۱+۴ اصرار دارند که دولت آمریکا باید تضمین‌های درست را برای آینده بدهد. نمی‌توانیم اجازه دهیم دولت آمریکا با برجام بازی کند و شرکت‌ها و طرف‌هایی که به روابط عادی با ایران می‌پردازند مورد تحریم و اذیت و آزار نظام پولی و مالی آمریکا قرار گیرند در حوزه‌های مختلف مذاکراتی پیشرفت‌های قابل توجهی داشتیم از جمله در بحث تضمین‌ها ایده‌هایی مطرح و مکتوب شده است و امروز چارچوب توافق و چشم انداز متنی توافق کاملا روشن است. در حوزه اخذ تضامین و راستی آزمایی موضوعات مهمی است که پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: اگر طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در فردای حضور در وین اعلام کند به تعهداتش عمل می‌کند و تضامین لازم را ارائه کند و در چارچوب برجام به بندهای رفع تحریم‌ها پایبندی را اعلام کند فردای آن توافق در دسترس است ایران به هیچ ضرب الأجل ساختگی فکر نمی‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.