کد مطلب: ۶۲۵۴۲۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لاک داون کردن کشور برای اومیکرون مشکل را حل می‌کند؟

لاک داون کردن کشور برای اومیکرون مشکل را حل می‌کند؟

اومیکرون به سرعت در حال انتشار است. ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های کرونایی را برای دو هفته تمدید کرد. در همین حال حمید سوری، رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: «تعطیلی سراسری و لاک‌‌داون کردن کشور مشکلی را حل نمی‌کند. باید نقاط پرخطر را شناسایی کنیم.»

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شیوع اومیکرون فوتی‌های کرونا باز هم سه رقمی شد. مراجعات به مراکز درمانی هم افزایشی است و تا دو هفته دیگر پیک کرونا از راه می‌رسد.

اومیکرون به سرعت در حال انتشار است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت روز گذشته حدود ۴۰ هزار بیمار جدید کرونایی شناسایی شد. همچنین ۱۰۴ نیز بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

آنطور که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت تا دو هفته دیگر به پیک ششم کرونا می‌رسیم. ستاد ملی مقابله با کرونا نیز محدودیت‌های کرونایی را برای دو هفته دیگر تمدید کرد.

زمان کم است، اقدامات باید زودبازده باشد

حمید سوری، رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید تعطیلی سراسری و لاک‌داون کردن کشور مشکلی را حل نمی‌کند.

او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «برخلاف پیک‌های قبلی کرونا دچار فشار زمان هستیم. یعنی مجبوریم اقدامات زودبازده را در برنامه قرار دهیم تا بار مشکلات ناشی از اپیدمی را به حداقل ممکن برسانیم.»

سوری ادامه می‌دهد: «در درجه اول کلید محافظت در برابر اومیکرون در دست خود افراد است. زمان ماندگاری ویروس روی پوست تا هشت روز طول می‌کشد، بنابراین شستن دست‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.»

تعطیلی سراسری کشور مشکل را حل نمی‌کند

رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت قرارگاه ستاد کرونا می‌گوید: «واکسیناسیون کامل احتمال ابتلای شدید به کرونا را کم می‌کند. در مدیریت این اپیدمی باید به جای اقدامات به شکل کور در سطح کشور، نقطه‌زنی کنیم. به این معنا که بر جاهای پرخطر متمرکز شویم. اما برای این کار در ابتدا باید نقاط پرخطر به درستی شناسایی شود. رنگبندی شهرها برای تعیین سطح خطر گمراه‌کننده است.»

او با بیان اینکه لاک‌داون عمومی کشور به جز هزینه هنگفت تاثیری ندارد، ادامه می‌دهد: «تعطیلی همه مدارس با توجه به تبعاتی که دارد به‌صرفه نیست. ضرورتی ندارد همه مدارس، ادارات و… بسته شود. بلکه باید نقاط پرخطر شناسایی را کنیم و همان جا را تعطیل کنیم. بنابراین شاید تعطیلی مدارس و ادارات یک منطقه لازم شود و سایر مناطق نیاز نباشد.»

کمبود تجهیزات نداریم

اما آیا در موج ششم و با شیوع سویه جدید تجربه واریانت دلتا و کمبود تجهیزات تکرار می‌شود؟ سوری در این مورد می‌گوید: «باتوجه به اینکه در واریانت‌ دلتا شدت بیماری و بستری بالا بود، تجهیزات زیادی در آن دوره فراهم شد. خوشبختانه در حال حاضر برای تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی با کمبودی مواجه نیستیم.»

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران هم درباره وضعیت بستری‌های کرونایی گفت: «در هفته اخیر افزایش میزان بستری و ابتلا را در استان تهران شاهد بوده‌ایم. در حوزه مراجعات سرپایی رشد ۱۵۷ درصدی را داشتیم. بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در سه هفته اخیر ۵۱ درصد رشد داشت.» ( ایسنا )

باید دلایل واکسن نزدن بررسی شود

بر اساس آمارهای اعلامی وزارت بهداشت تاکنون حدود ۲۰ میلیون نفر در کشور دز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. اما حدود شش تا هفت میلیون نفر هنوز هیچ واکسنی دریافت نکرده‌اند.

سوری در این مورد می‌گوید: «باید این گروه شناسایی شود تا بتوان تحلیل لازم را در این مورد انجام داد. باید بدانیم این گروه به واکسن دسترسی ندارند؟ (شاید در مناطق دوردست باشند که رفت‌وآمد برای واکسن برای آنها به صرفه نباشد.) یا از گروه‌های ضدواکسن هستند؟ شاید به علت اطلاعات غلطی باشد که درباره واکسن به آنها داده‌اند. تا دلایل شناسایی نشود، نمی‌توانیم اقدام هوشمندانه‌ای برای واکسیناسیون این گروه انجام دهیم.»

مقامات بهداشتی می‌گویند کسانی که واکسینه شده‌اند کمتر درگیر کرونا می‌شوند. آنطور که آنها گزارش کرده‌اند بیشتر کسانی که بستری شده‌اند واکسن دریافت نکرده‌اند.

او در پایان می‌گوید: «الگوی ابتلا به اومیکرون در افراد متفاوت است. الزاما الگوی یکسانی نمی‌توان برای افراد نشان داد. بستگی به فیزیولوژیک فرد، سابقه ایمنی، میزان حساسیت به بیماری دارد. اما به طور کلی در مقایسه با واریانت‌های قبلی به نظر می‌آید اومیکرون بیشتر مجاری حلق و تنفسی را درگیر می‌کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.