خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۸۰۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۱۰ خبر آخر از مذاکرات وین / خبر جدید چیست؟ / «بن‌بستی در وین نیست»

۱۰ خبر آخر از مذاکرات وین / خبر جدید چیست؟ / «بن‌بستی در وین نیست»

وزیر امور خارجه ایران گفته است: روند مذاکرات وین رو به جلوست اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست. اما این تنها یک خبر از روند مذاکرات وین است. اخبار دیگر چیستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دور هشتم مذاکرات وین بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیات‌‌ها با پایتخت‌‌ها ۱۹ بهمن در شهر وین از سر گرفته شد و کماکان در هتل کوبورگ در جریان است.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در توییتی با اشاره به رایزنی اخیرش با جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته است :« ‌در تماس با جوزپ بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین گفتگو کردیم. رعایت خطوط قرمز ایران برایمان اهمیت اساسی دارد. روند رو به جلوست اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.»

اما این تنها یک خبر از روند مذاکرات وین است. اخبار دیگر چیستند؟ ۱۰ خبر آخر را که در رسانه‌های مختلف از جمله دنیای اقتصاد، فارس و ایسنا منتشر شده در ادامه بخوانید:

ـ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از گفتگوی تلفنی با علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در توییتی از «افزایش لحظه به لحظه سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران برای پیشبرد دستور‌العمل منطقی و قانونی» خبر داد.

ـ سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و چین از «سخت و پیچیده» شدن چانه‌زنی‌ها در انتهای مسیر مذاکرات خبر دادند.

ـ دیپلمات‌ها همچنان خوش‌بینی خود را نسبت به دستیابی به توافق حفظ کرده‌اند. حسین امیر‌عبداللهیان، جوزپ بورل و لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا در مواضعی جداگانه از «در دسترس بودن» توافق خبر دادند.

ـ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه لحظه «تلاش و دستیابی به مصالحه» فرارسیده است، از دیپلمات‌های حاضر در مذاکرات خواست تا از خود انعطاف نشان دهند.

ـ وزیر خارجه انگلیس ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را پرداخت کند. پس از پایان این تماس وزیر خارجه ایران در توییتی نوشت: توافق خوب در وین در صورت واقع‌بینی طرف غربی دست‌یافتنی است.

ـ وزیر امور خارجه ایران در تماسی با وزیر امور خارجه روسیه درباره مذاکرات وین درباره رفع تحریم‌های ایران گفتگو کردند. به گزارش فارس، بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه، لاوروف و همتای ایرانی خود در این تماس تلفنی بر به دست آمدن پیشرفت در مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌‌ای ایران تاکید کردند.

ـ وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با تاکید بر حقوق و مطالبات مشروع ایران در هرگونه پیشنهادی، تصریح کرد: به هیچ‌وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع‌بینی است، عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

ـ خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از یک مقام ایرانی ادعا کرده تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بر مهر و موم کردن و انبار سانتریفیوژهای پیشرفته خود در داخل کشور به جای تخریب آنها اصرار دارد. رویترز همچنین مدعی شده تهران خواستار لغو تحریم‌ها علیه حدود ۳۰۰ فرد و نهادی است که ارتباطی با توافق هسته‌‌ای ندارند. همزمان المیادین نیز خبر داد ۹۸درصد اختلافات در مذاکرات حل شده است.

ـ «وانگ ونبین» از سخنگویان وزارت خارجه چین گفته است: «مذاکرات برای از سرگیری پایبندی به برجام وارد مرحله نهایی شده و فرصت مهمی برای بازگرداندن توافق به مسیر اصلی است. در عین حال، هنوز برخی از مسائل مهم وجود دارد که باید حل شود. همه طرف‌‌ها در حال انجام رایزنی‌‌های فشرده برای یافتن راه‌حل هستند.»

ـ سعید خطیب‌‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره روند مذاکرات در وین و تعلل آمریکا گفته است: «بن‌بستی در وین نیست. مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت‌ها بین هیات‌‌ها در حال انجام است. گفتگوها وقتی به روزهایی می‌‌رسد که باید درباره مسائل جدی صحبت شود سخت می‌شود و قطعا با یکسری کندی‌هایی روبه‌رو است و نکاتی که همه طرف‌‌ها باید درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

آخرین اخبار را از کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.