کد مطلب: ۶۳۷۲۷۶

موضع روسیه در مذاکرات وین چیست؟

موضع روسیه در مذاکرات وین چیست؟

وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به مذاکرات وین تاکید کرد: گفتگوها در اتریش برای احیای برنامه جامع در حالت نهایی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تاثیر سفر وزیر امور خارجه به روسیه بر نتیجه مذاکرات وین چیست؟

سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد منافع مسکو در توافق هسته‌ای ایران تحت تأثیر تحریم‌های غرب قرار خواهد گرفت بنابراین واشنگتن باید اطمینان حاصل کند منافع ملی روسیه به طور کامل در نظر گرفته شده است.

همچنین وزیر خارجه روسیه در دیدار با وزیر خارجه کشورمان به روابط مستحکم دو کشور اشاره و تاکید کرد : مناسبات تهران و مسکو در همه زمینه‌ها رو به گسترش است و در حال حاضر نیز سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور در دست بررسی و نهایی شدن است.

لاوروف با اشاره مذاکرات وین تاکید کرد که گفتگوها در پایتخت اتریش برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در حالت نهایی قرار گرفته است.

به نقل از ایسنا ، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران صبح امروز به منظور گفتگو وتبادل نظر با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، در راس هیئتی تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

رایزنی درباره مذاکرات وین، مسائل منطقه‌ای و بحران اوکراین از محورهای گفتگوی وزاری خارجه ایران و روسیه خواهد بود.

شب گذشته وزیرخارجه اوکراین پس از گفتگوی تلفنی با امیر عبداللهیان در توییتی نوشت: «تماسی با وزیر خارجه امیرعبدالهیان پیش دیدار فردایش از مسکو داشتم. ایران مخالف جنگ در اوکراین و خواهان راه‌حلی مسالمت‌آمیز است. از وی خواستم که پیغامم را به روسیه برساند: روسیه باید از بمباران کردن غیرنظامیان دست بکشد، به آتش‌بس متعهد شده و از اوکراین خارج شود».

جزئیات دستور کار دیدار امیرعبداللهیان و لاوروف در مسکو

صفحه توییتر نمایندگی هیات روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین درباره دیدار حسین‌ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نوشت: وزیر امور خارجه سرگئی لاوروف در ۱۵ مارس با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مسکو دیدار خواهد کرد.

نمایندگی روسیه در وین افزود: وزرای امور خارجه به طور ویژه به برجام در چارچوب مذاکرات وین که وارد مرحله نهایی شده است، خواهند پرداخت.

علت سفر عبدالهیان به مسکو

می‌توان چند علت برای سفر عبدالهیان به مسکو عنوان کرد. پیش از این عبدالهیان گفته بود «پیام‌های دو کشور از طریق چین و روسیه و برخی از کشورهای همسایه انجام می‌شد.» پس احتمالا یکی از دلایل این سفر می‌تواند رد و بدل کردن پیام‌های برجامی بین ایران و آمریکا باشد. البته در این شرایط که کرملین و کاخ سفید رابطه خوبی با هم ندارند، بعید است مسکو نقش واسطه و میانجی را بر عهده داشته باشد.

شاید دلیل این سفر دادن همان تضمین‌هایی است که مسکو خواسته بود. پیشتر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌های ضد روسی به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. دلیل سفر عبدالهیان به مسکو می‌تواند همین باشد. اینکه ایران تضمین‌هایی را به روسیه بدهد.

بار قبل هم در میانه مذاکرات هسته‌ای، عبدالهیان سفر ناگهانی به پکن داشت و قرارداد ۲۵ ساله را امضا و اعلام کرد که این قرارداد وارد فاز اجرایی شده است. ماجرای قرارداد ۲۰ ساله ایران و روسیه هم همچنان مطرح است. ممکن است دلیل سفر وزیر امور خارجه ایران به مسکو، همین قرارداد باشد.

اگر پای قرارداد ۲۰ ساله در میان باشد، ایران پیام واضحی برای امریکا می‌فرستد و آن هم چرخش به سمت شرق است؛ روسیه و چین. اما دلیل اصلی این سفر می‌تواند رایزنی برای مذاکرات هسته‌ای باشد. به خصوص که وزیر امور خارجه قطر هم عازم مسکوست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.