کد مطلب: ۶۴۰۳۲۰

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ توافق هسته‌ای نزدیک است

آخرین اخبار از مذاکرات وین/ توافق هسته‌ای نزدیک است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) از نزدیک بودن توافقات برجام در وین خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رویترز نوشت: جوزپ بورل در مجمع دوحه گفت: ایران و قدرت‌های جهانی به توافق برای احیای برجام بسیار نزدیک شده اند. وی این سخنان را در جریان برگزاری بیستمین مجمع دوحه که امروز و فردا در پایتخت قطر برگزار می شود، ایراد کرد.

از سوی دیگر، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که وظیفه هماهنگی مذاکرات وین را برعهده دارد با هدف گفت‌ وگو برای بستن مسائل باقی‌مانده و جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها که پس از ماه‌ها چانه‌زنی‌های دیپلماتیک به مرحله پایانی رسیده، راهی ایران شده است.

بورل در یکی از تماس‌های تلفنی اخیر خود با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اتحادیه اروپا از مطالبه ایران برای اخذ تضامین اقتصادی از آمریکا حمایت می‌کند.

وی گفت: مذاکرات وین در نقطه حساسی قرار دارد و اکنون آمریکا و ایران در تبادل پیام‌ها باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند و تلاش کنند که بر محدودیت زمانی غلبه کنند. وی با بیان اینکه «موضوع تضمین اقتصادی برای ایران مهم است» افزود: ما از تحقق آن حمایت می‌کنیم و به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق ادامه خواهیم داد، زیرا مسیر طولانی را طی کرده‌ایم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

توافق محرمانه میان انگلیس و روسیه

روزنامه دیلی تلگراف اخیراً مدعی شده که ایران و روسیه بر سر مذاکرات برجام و تحریمهای روسیه توافق محرمانه‌ای را انجام داده‌اند.

این روزنامه مدعی شده بود که بر اساس این توافق محرمانه، روسیه به ایران در مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام کمک خواهد کرد و در سوی دیگر ایران برای عدم تاثیر تحریمهای غرب، به روسیه کمک می‌کند.

با این حال پیگیری‌های خبرنگار تسنیم از مسئولان وزارت امور خارجه حاکی از آن است که ادعای روزنامه «دیلی‌تلگراف» در مورد توافق محرمانه ایران و روسیه، خبرسازی و بخشی پروژه عملیات روانی غربیها در مسیر مذاکرات است.

همچنین، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به این که به نظر می‌رسد توافق هسته‌ای «در حالت احتضار» است، آمریکا چه کاری برای ممانعت از دست‌یابی ایران به یک سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد، گفت: من توصیف «در حالت احتضار» را قبول ندارم. من می‌گویم ما پیشرفت‌های قابل توجهی در حل‌وفصل تعداد چشمگیری از مسائلی داشته‌ایم که برای بازگشت ما به توافق بر مبنای پایبندی در ازای پایبندی ضرورت دارند. ما همچنان به دنبال راه حل دیپلماتیک هستیم که بر برنامه هسته‌ای ایران محدودیت اعمال کند.

سالیوان ادامه داد: مسلما، اگر دیپلماسی با موفقیت روبه‌رو نشود، ما به صورت تنگاتنگ با شرکای بین‌المللی‌مان همکاری خواهیم کرد تا فشار بر ایران را افزایش دهیم.

مشاور امنیت ملی آمریکا درباره رویکرد دولت جو بایدن در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: تفاوت میان رویکرد دولت بایدن نسبت به ایران و رویکرد دولت قبلی این است که ما ظرفیت بسیج کردن حمایت متحدان مهم را داریم، به ویژه در اروپا که در دولت قبلی شکافی میان آن‌ها و آمریکا در زمینه مسئله ایران وجود داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.