خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۴۱۰

سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور می شود

سالانه 20 میلیارد دلار کالای قاچاق از مناطق آزاد وارد کشور می شود

یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: مناطق آزاد به مراکز قاچاق قانونی کالا تبدیل شده اند و ایجاد مناطق نمی تواند در اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد.موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با تجارت نیوز با اشاره به لایحه ایجاد ٧ منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ١٢ منطقه ویژه اقتصادی اظهار داشت: مناطق فعلی آزاد

8bcae1645b6466512ba355a73e426e80_XL.jpg یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: مناطق آزاد به مراکز قاچاق قانونی کالا تبدیل شده اند و ایجاد مناطق نمی تواند در اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد.
موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با تجارت نیوز با اشاره به لایحه ایجاد ٧ منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ١٢ منطقه ویژه اقتصادی اظهار داشت: مناطق فعلی آزاد هنوز نتوانسته اند کار ویژه های تعریف شده برای خود را محقق کنند و به مراکز واردات کالاهای آماده تبدیل شده اند.
وی افزود: این مناطق در واقع فروشگاه های آزاد از مالیات و عوارض گمرکی هستند و به هیچ وجه صادراتی در آن ها شکل نمی گیرد.
ثروتی گفت: سالانه از این طریق بیست میلیارد دلار قاچاق وارد ایران می شود و با تصویب این لایحه به نوعی قاچاق کالا به رسمیت شناخته می شود.
وی در خصوص چرایی موافقت با افزایش مناطق آزاد بیان کرد: تاییدیه اکثرا به جهت استفاده از معافیت گمرکی و بازرگانی آن است زیرا کالاهای بسیاری است که از طریق این مناطق به شکل انفرادی همراه مسافر وارد کشور می شود.
ثروتی در ادامه بیان داشت: موافقان این طرح جدید هم به دنبال واردات جنس از خارج هستند، یک مرتبه شاهد 200 الی 300 غرفه تجاری می شویم که شامل کالا از خارج هستند ، به علت اینکه مناطق آزاد تجاری است آوردن جنس از خارج قانونی می شود.
این کارشناس اقتصادی اظهار داست: افزایش مناطق آزاد غیر عقلایی و غیر منطقی است و به صلاح نخواهد بود و در اینباره دولت به دنبال سوء استفاده است.
به گفته وی تصور دولت اینست که می خواهیم شغل ایجاد شود، اما با ورود کالا ،تولید کننده دیگر تولید نمیکند و سرمایه گذار دیگر سرمایه گذاری نخواهد کرد پس چگونه می توان با وجود چنین شرایطی شغل ایجاد کرد؟
وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که تراز تجاری ایران مثبت نباشد یعنی صادرات ایران بیشتر از واردات شود افزایش مناطق آزاد به ضرر اقتصاد کشور است و به صلاح نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.