کد مطلب: ۷۲۴۰۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برگزاری اجلاس کوپ۲۷ در مصر / سهم‌خواهی پاکستان از نشست آب‌وهوایی

برگزاری اجلاس کوپ27 در مصر / سهم‌خواهی پاکستان از نشست آب‌وهوایی

اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل امسال یا COP27 امسال با حضور پررنگ پاکستان به‌عنوان یک کشور خسارت‌دیده از سیل برگزار شد. پاکستان می‌گوید تا پول کافی را از کوپ 27 برای بازسازی و جبران آسیب کشور خود نگیرد از تلاش دست نخواهد کشید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اجلاس کوپ27 امسال از روز یکشنبه 15 آبان در شهر ساحلی شرم‌الشیخ مصر آغاز شد. در جلسه روز گذشته، وزیر آب و هوای پاکستان گفت که پاکستان تا زمانی که مذاکره‌کنندگان اجلاس آب‌وهوایی سازمان ملل به طور اضطراری یک مقدار مشخص پول را به بازسازی این کشور پس از سیل ویرانگر امسال اختصاص ندهند دست از تلاش نخواهد کشید.

شری رحمان، وزیر آب و هوای این کشور در حاشیه اجلاس کوپ27 در مصر در مصاحبه ای با رویترز گفت: ویران‌شهر اکنون در کشور ماست. او از سرعت آهسته دیپلماسی آب و هوا ابراز تاسف کرد و گفت که این دیپلماسی نمی‌تواند نیازهای کشوری را که برای بهبودی پس از سیل ناشی از آب و هوا در تلاش است برآورده کند. سیلی که بیش از 30 میلیارد دلار خسارت اقتصادی به بار آورد. او گفت: پیشرفت‌های سیاسی که در اینجا حاصل می‌شود، در عمل اثر بسیار کمی خواهد داشت، مگر اینکه انتقال منابعی وجود داشته باشد که آینده مردم را تغییر دهد.

پاکستان در اجلاس کوپ27 در مصر امسال نقش برجسته ای را ایفا می‌کند و در کنار نروژ به عنوان یکی از دو کشوری حاضر می‌شود که توسط میزبان کنفرانس یعنی مصر از آن دعوت شده است. پاکستان همچنین نماینده گروه G77 از کشورهای در حال توسعه است که برای کمک به کشورهای فقیر برای سازگاری با تأثیرات آب و هوایی تلاش می‌کند تا منابع مالی را دو برابر کند.

تا به امروز، تنها حدود یک سوم هزینه‌های آب و هوایی ارائه شده به پروژه‌های سازگاری اختصاص یافته است و کل مبلغ وعده داده شده یعنی 100 میلیارد دلار در سال، هرگز به طور کامل پرداخت نشده است. سال گذشته نیز چیزی حدود 80 میلیارد دلار پول جابه‌جا شد.

پاکستان برای وارد کردن موضوع نه چندان خوشایند خسارت و آسیب در دستور کار رسمی اجلاس سران سازمان ملل متحد نقش کلیدی داشت، این امر پس از چندین دهه مقاومت کشورهای ثروتمند، یک کودتای دیپلماتیک به شمار می‌آمد. این اقدام درها را برای گفت‌وگو در راستای رسیدگی به تقاضای کشورهای آسیب‌پذیر برای دریافت غرامت در صورت خسارت دیدن بلایای ناشی از آب و هوا باز کرد.

او گفت، اما پیشرفت فزاینده در این گفت‌وگوها، که می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد، هنوز برای پاکستانی‌ها کافی نیست و مذاکرات را پیروز نمی‌دانند.
اگر من به مردمم بگویم که این مساله در اولویت قرار گرفته است، برای کسی که خانه‌اش در اثر آتش‌سوزی جنگل سوخته است یا شخصی که یکی از اعضای خانواده خود را در سیل از دست داده است، معنای زیادی نخواهد داشت.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، از کشورهای ثروتمند خواسته است تا برای پوشش تلاش‌های پاکستان برای بازسازی و تقویت این کشور در برابر اثرات شدیدتر آب و هوا، غرامت و امکان کاهش بدهی ارائه دهند.

وقوع سیل در ماه سپتامبر مناطق وسیعی از کشور پاکستان را فرا گرفت و حدود 33 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد و صدها هزار نفر را بی‌خانمان کرد.
رحمان گفت که هر مقدار پول جدیدی که برای جبران ضرر و زیان و یا برای بازسازی وعده داده شود، باید با سرعت هر چه بیشتر پیگیری شود، زیرا کشورهایی مانند پاکستان زمانی برای از دست دادن ندارند.

او همچنین اظهار کرد که از درخواست ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورها برای بازنگری اساسی در موسسات مالی بین‌المللی برای واکنش بهتر به بلایای مورد انتظار با گرم شدن هوا حمایت می‌کند. او بیان داشت: اینکه ما با یک روند آب و هوایی جدید در جهان روبه‌رو هستیم، در کوپ27 به رسمیت شناخته شده است. اما این مساله که سیستم مالی که جهان را اداره می‌کند، نمی‌تواند میلیون‌ها نفر را که در حال مرگ و نیازمند هستند نجات دهد، هنوز به رسمیت شناخته نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.