کد مطلب: ۷۲۴۳۴۳

۱۲ سال بعد از اعلام میزبانی قطر در جام جهانی ۲۰۲۲:

وعده حضور نیم میلیون ایرانی در جام جهانی به ۲۲ هزار نفر رسید

وعده حضور نیم میلیون ایرانی در جام جهانی به 22 هزار نفر رسید

وزیر ورزش گفت 22 هزار نفر در ایران توانستند بلیت جام جهانی را تهیه کنند. در حالی‌که پیش از این سفیر ایران در قطر پیش‌بینی کرده بود نیم میلیون ایرانی، بازی‌ها را در قطر تماشا کنند. با این حساب تنها حدود چهار درصد از پیش‌بینی‌های اولیه توانستند بلیت جام جهانی را در ایران تهیه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جام جهانی 2022 از راه رسید. قرار بود نیم میلیون ایرانی برای تماشای بازی‌های جام جهانی به قطر بروند، اما حالا وزیر ورزش می‌گوید 22 هزار نفر در ایران بلیت جام جهانی را تهیه کرده‌اند. فاصله‌ای معنادار با آنچه تا پیش از این مقامات دولتی پیش‌بینی کرده بودند.

12 سال قبل، قطر در رقابت با امریکا، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی توانست میزبانی جام جهانی 2022 را به دست آورد. به عبارتی ایران بیش از یک دهه فرصت برنامه‌ریزی و بهره بردن از بازار جام جهانی قطر را داشت.

حالا در فاصله حدود یک هفته تا این رویداد ورزشی، زمان آن رسیده تا نتیجه اقدامات دولت برای حضور ایرانیان در قطر و گردشگران خارجی در ایران مشخص شود.

امروز حمید سجادی، وزیر ورزش گفت که تاکنون 22 هزار نفر در ایران بلیت تماشای بازی‌های جام جهانی را تهیه کرده‌اند. البته آنطور که او گفته برخی از آمارها نشان می‌دهد که هنوز به 22 هزار نفر هم نرسیده است. (فارس)

سوال اینجاست که این آمار با پیش‌بینی‌های اولیه چقدر فاصله دارد؟ بهمن ماه سال گذشته، حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر پیش‌بینی کرد که حدود 500 هزار تماشاگر ایرانی بازی‌های جام جهانی را از نزدیک ببینند. ( تسنیم )

به عبارتی بر اساس آنچه وزیر ورزش گفت، فقط 4.4 درصد از پیش‌بینی اولیه سفیر ایران در قطر تا اینجای کار به وقوع پیوست.

ضمن اینکه پیش‌بینی سفیر از همان ابتدا ادعای بزرگی بود. به طور کلی پیش‌بینی می‌شود حدود یک و نیم میلیون نفر تماشاگر از سراسر جهان برای تماشای بازی‌های این دور از رقابت‌های جام جهانی به قطر بروند. یعنی ایران ادعای اختصاص یک سوم از تماشاگران جام جهانی 2022 را داشت!

14 هزار ایرانی مقیم کشورهای دیگر بلیت دارند

حتی اگر ایرانیان مقیم کشورهای دیگر را حساب کنیم، باز هم با ادعای اولیه سفیر ایران فاصله زیادی دارد. به گفته وزیر ورزش، 9 هزار نفر از ایرانیان مقیم قطر بلیت بازی‌ها را خریده‌اند. حدود پنج هزار نفر هم از ایرانیان مقیم سایر کشورها بلیت تهیه کرده‌اند.

مجموع این آمارها یعنی 36 هزار ایرانی بلیت بازی‌های جام جهانی را دارند؛ به عبارتی حدود هفت درصد از پیش‌بینی‌های اولیه برای حضور ایرانیان در جام جهانی می‌شود.

سهمیه ایران از بلیت‌های جام جهانی چقدر است؟

اما به طور کل ایران سهمیه چند بلیت در جام جهانی را دارد؟ پاسخ روشنی برای این سوال در دست نیست، زیرا مقامات دولتی اظهارات متفاوتی در این مورد داشتند.

تیرماه سال جاری حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر در صفحه اینستاگرام خود نوشت که 31 هزار بلیت در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفت. پس از آن سینا کلهر، معاون فرهنگی وزیر ورزش نیز به تجارت‌نیوز گفت: «در مجموع 21 هزار بلیت جام جهانی به ایران تعلق گرفت.»

ضمن اینکه به گفته معاون فرهنگی وزیر ورزش بخشی از این بلیت‌ها، به نهادها و سازمان‌های دولتی تعلق می‌گیرد. از جمله این سازمان‌ها می‌توان به مجلس، سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارتخانه‌ها و نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد.

Screenshot at Mar 30 10 17 01

وزیر ورزش: «22 هزار نفر در ایران توانستند بلیت جام جهانی را تهیه کنند.»

قطر به کشتی ایرانی اجازه پهلودهی نداد

نه‌تنها تعداد سهمیه بلیت‌ ایران، بلکه برنامه دولت هم برای جذب گردشگران خارجی و البته علاقمندان در داخل کشور نیز در ابهام بود. یک نمونه از آن راه‌اندازی دو اسکله در بوشهر و کیش برای جابه‌جایی مسافران جام جهانی بود.

مهرماه سال جاری علی نازی، معاون سازمان بنادر دریایی گفت دو اسکله در بوشهر و کیش برای جابه‌جایی مسافران جام جهانی راه‌اندازی کرده‌ایم.

در حالی‌که در همان روزها محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر به تجارت‌نیوز گفت : «هنوز اسکله بوشهر آماده نشده است. ما چگونه می‌توانیم مسافر جابه‌جا کنیم؟»

به گفته او وضعیت کشتی‌ها مشخص نبود و حتی اگر مشکلات مربوط به اسکله و کشتی هم رفع می‌شد باز هم اقدام مسئولان دیر بود، زیرا باید سامانه‌ای برای خرید بلیت مسافران از قبل آماده می‌شد.

همه اینها تنها بخشی از ناهماهنگی‌ها در برنامه‌ریزی ایران برای جام جهانی بود. در نهایت هم وزیر گردشگری توپ را در زمین قطر انداخت.

روز گذشته عزت‌الله ضرغامی، وزیر گردشگری گفت: قرار بود مسافران جام جهانی را با کشتی سانی جابه‌جا کنیم، اما دولت قطر اجازه پهلودهی به این کشتی و شناورهای ایرانی را نداد. (باشگاه خبرنگاران)

اگرچه از نظر وزیر گردشگری، مقصر کشور قطر است، اما مشخص نیست در همه این سال‌ها رایزنی‌ها و برنامه‌ریزی ایران چگونه بود که حالا به فاصله حدود یک هفته، قطر اجازه پهلو ندادن به کشتی ایران را نداد.

تورهای جام جهانی روی دست آژانس‌ها ماند

بیش از یک دهه از آن زمانی که قطر میزبان جام جهانی 2022 شد، گذشت. آنطور که محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر به تجارت‌نیوز گفت حتی یک گردشگر خارجی هم درخواست سفر به ایران را نداد.

حالا تورهای جام جهانی هم روی دست آژانس‌ها مانده و با قیمت ارزان‌تر آن را به فروش گذاشته‌اند.

روز گذشته تجارت‌نیوز در گزارشی به قیمت تورهای جام جهانی در واپسین روزهای مانده به آغاز این رویداد بزرگ ورزشی پرداخت. بر اساس این گزارش، برخی از آژانس‌ها تورهای جام جهانی قطر را در ماه‌های اخیر حدود 300، 400 و 600 میلیون تومان برای فروش گذاشته بودند. حالا همان تورها را حدود 56 تا 200 میلیون تومان تبلیغ می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.