خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۶۴۰۰۴

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز ۴ اسفند ۱۴۰۱/ ایران و عراق، سند همکاری امنیتی امضا می کنند

جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز 4 اسفند 1401/ ایران و عراق، سند همکاری امنیتی امضا می کنند

اخبار دیپلماسی امروز پنجشنبه 4 اسفند را با جدیدترین اخبار برجام و تحولات بین‌المللی آغاز می‌کنیم. تجارت‌نیوز با توجه به اهمیت اخبار دیپلماسی، هر روز به انتشار مهمترین اخبار بین‌المللی با تاکید بر دیپلماسی اقتصادی و تبعات آن در بازارهای جهانی می‌پردازد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین اخبار دیپلماسی امروز پنجشنبه را در ادامه بخوانید

موضع نهایی آمریکا درباره برجام

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی نشست خبری درباره مسائل مختلفی از جمله توافق هسته‌ای ایران، درگیری‌ها در نابلس، جنگ اوکراین و کمک احتمالی چین به روسیه صحبت کرد.

پرایس درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، با تکرار موضع چند ماه اخیر آمریکا درباره برجام، گفت: «پرونده احیای توافق هسته‌ای ایران همچنان خارج از دستور کار ما است».

طبق این گزارش،‌ با وجود اذعان مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به اینکه چین تاکنون هیچ حمایتی از عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس نداشته، پرایس گفت:‌ «حمایت نظامی چین از روسیه یا کمک به آن برای دور زدن تحریم‌ها، پیامدهایی بر روابط ما با [پکن] خواهد داشت».

معافیت صداوسیما از تحریم

یک رسانه آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن از تحریم‌ها علیه صداوسیمای ایران چشم‌پوشی کرده است.

پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن به یک اطلاعیه خطاب به کنگره آمریکا دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در تاریخ 15 فوریه سازمان صداوسیمای ایران را از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران معاف کرده است.

این معافیت به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اجازه انجام فعالیت‌های اقتصادی می‌دهد و به این سازمان، این امکان را می‌دهد تا با انتشار آگهی‌های تجاری، منافع مالی داشته باشد.

این معافیت‌ها همچنین به سازمان صداوسیما این اجازه را می‌دهد تا آزادانه تراکنش‌های مالی خود را پیگیری کند. در واقع، این معافیت‌ها از زمان امضای برجام در نظر گرفته شده است.

خدمات اداری به نفع صدا و سیما نیز به عنوان بخشی از این معافیت، مجاز است که خدمات «ضروری برای ایجاد و حفظ اتصال زمینی و ماهواره‌ای» را شامل می‌شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، این معافیت به صلاحدید وزیر امور خارجه صادر شده و با در نظر گرفتن منافع امنیت ملی ایالات متحده انجام شده است.

به گزارش فیری بیکن، دولت باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) به عنوان بخشی از یک توافق جانبی که در جریان مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای 2015 امضا شد از تحریم‌ها علیه صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران چشم پوشی کرد.

وزیرخارجه اسرائیل: خبرهای خوبی در راه است

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: من درباره پیوستن کشورهای بیشتر به توافق ابراهیم رایزنی کردم، خبرهایی در راه است.

کوهن در مصاحبه با شبکه عبری‌زبان «i24NEWS» تصریح کرد: « به زودی کشورهای بیشتری به توافق تاریخی ابراهیم که با میانجیگری امریکا برای برقراری روابط با اسرائیل امضا شد، خواهند پیوست.»

وی گفت: « من درباره پیوستن کشورهای بیشتر به توافق ابراهیم رایزنی کردم، خبرهایی در راه است.این کشورها نه فقط از افریقا بلکه از منطقه خلیج فارس و شرق آسیا هم خواهند بود که با اسرائیل توافق عادی‌سازی روابط امضا خواهند کرد.از نظر ما، همه کشورهای اسلامی و عربی می‌توانند شرکای ما باشند.»

نتانیاهو اظهار داشت عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به عنوان یکی از اهداف اصلی خود در دوره کنونی نخست‌وزیری را دنبال خواهد کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که رهبری عربستان نیز برای تحقق این هدف تصمیم مقتضی را اتخاذ کند.

پنتاگون: از زمان انتقال پهپادهای ایران به روسیه بی‌اطلاعیم

معاون سخنگوی پنتاگون ادعاهایی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین را تکرار کرد اما گفت که درباره زمان انتقال این پهپادها اطلاع دقیقی ندارد.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در یک نشست خبری به سوالات پیرامون روابط نظامی ایران و روسیه و همکاری چین با روسیه در جنگ اوکراین پاسخ داد.

بنابر گزارش وب سایت وزارت دفاع آمریکا، وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای بی‌اساس استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات علیه اوکراین و این‌که این هواپیماها چه زمانی به روسیه منتقل شده است؟ گفت: درباره تاریخ و زمان تحویل حمایت‌های (نظامی) ایران به روسیه، اطلاع دقیقی نداریم.

معاون سخنگوی پنتاگون در ادامه مدعی شد: اما می‌دانیم که ایران به روسیه - خواه هواپیماهای بدون سرنشین یا سایر قابلیت‌ها در این جنگ- کمک کرده است و همان‌طور که می‌دانید، این رابطه همچنان در میدان جنگ ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که «آیا روسیه به ایران جنگنده تحویل داده است؟» گفت: من چیزی در مورد جت‌های جنگنده نمی‌دانم و شما را برای یافتن پاسخ آن به روسیه ارجاع می‌دهم.

وال استریت ژورنال: آمریکا اطلاعات انتقال احتمالی تسلیحات چین به روسیه را منتشر می‌کند

وال استریت ژورنال نوشت: دولت بایدن در حال بررسی انتشار اطلاعاتی است که معتقد است نشان می دهد چین در حال بررسی است که آیا برای حمایت از جنگ روسیه در اوکراین تسلیحاتی ارائه کند یا خیر.

ایالات متحده و اروپا فکر می کنند که چین ممکن است فقط چیزی را که روسیه در جنگ از دست داده دوباره تامین کند و لزوما تسلیحات پیشرفته ارائه نکند.

بر اساس این گزارش، این اقدام پس از یک سری پیام‌ها پشت درهای بسته به چین برای عدم ارسال تسلیحات به روسیه در نظر گرفته شده است که با هشدار رسمی روزهای اخیر پایان یافت.

اگرچه گزارش شده است که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که چین قصد دارد تسلیحات را به روسیه منتقل کند، اما هنوز مشخص نیست که چین چه نوع تسلیحاتی را تحویل خواهد داد.

روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل متحد یک سال پس از حمله روسیه به اوکراین جلسه‌ای برگزار می کند و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است سخنرانی کند. هنوز مشخص نیست که او در مورد چین صحبت خواهد کرد یا خیر.

رویترز: اتحادیه اروپا از توافق بر سر تحریم‌های جدید روسیه ناکام ماند

چهار منبع دیپلماتیک به رویترز گفتند که کشورهای اتحادیه اروپا چهارشنبه بر سر اعمال یک سری تحریم‌های جدید علیه مسکو به توافق نرسیدند. بنا بر گزارش‌ها، این محدودیت‌ها قرار است برای سالگرد یک سالگی جنگ اوکراین اعلام شود که روز جمعه است.

یک منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، به رویترز توضیح داد: «چندین موضوع باقی مانده است، از جمله در مورد وضعیت دارایی‌های روسیه در اروپا.»

به گفته این منابع، مذاکرات بیشتر قرار است میان نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بعدازظهر امروز پنجشنبه باشد.

روز دوشنبه، اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از تحریم‌های روسیه را که به دلیل آغاز جنگ اوکراین اعمال شده بود، برای یک سال دیگر تمدید کرد. شارل میشل، رئیس شورای اروپا پیشتر اذعان داشت که بحث در مورد مجازات‌های جدید علیه روسیه چالش‌برانگیزتر شده است، زیرا این اتحادیه تقریبا تمامی تحریم‌های عمده ممکن را علیه این کشور اعمال کرده و «تقریبا کارهای زیادی باقی نمانده است.»

طبق گزارش‌ها، بسته پیشنهادی دهم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به ارزش ۱۱ میلیارد یورو (۱۱.۷ میلیارد دلار) خواهد بود و بر توقف فروش کالاهایی با فناوری پیشرفته که می‌توانند در سیستم‌های تسلیحاتی استفاده شوند، تمرکز دارد.

بایدن: پوتین قصد استفاده از سلاح اتمی را ندارد

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه گفت که علی‌رغم تصمیم روسیه برای تعلیق آخرین معاهده کنترل تسلیحاتی باقیمانده با واشنگتن، مسکو قصد استفاده از سلاح اتمی را ندارد.

بایدن در پاسخ به سوال رسانه‌ها، توضیح داد که مطمئن است واشنگتن و مسکو می‌توانند مشکل مربوط به کنترل تسلیحاتی را علی‌رغم دستور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تعلیق مشارکت کشورش در معاهده «استارت جدید»، حل کنند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی در این‌باره اظهار داشت: «مطمئن نیستم چه چیزهای دیگری می‌توانست در زمان سخنرانی‌اش بگوید، اما گمان می‌کنم که [تعلیق مشارکت در استارت] اشتباه است و مطمئنم که می‌توانیم درستش کنیم».

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت باوجود اینکه پوتین مشارکت روسیه در معاهده استارت جدید را معلق کرده اما فکر نمی‌کند که مسکو در حال بررسی استفاده از تسلیحات اتمی باشد.

بایدن همچنین افزود: «وقتی که از توافقات کنترل تسلیحاتی خارج شویم، که به نفع هر دو طرف و جهان است، امنیت کمتری خواهیم داشت. ولی ما چیزی که نشان دهد در وضعیت [اتمی] آنها تغییری ایجاد شده، مشاهده نکردیم. این امر (تعلیق استارت) شاید بدان معنی باشد که آنها در فکر استفاده از تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هستند اما هنوز مدرکی وجود ندارد».

عمان حریم هوایی خود را روی پروازهای اسرائیلی گشود

رسانه‌های اسرائیلی امروز(پنجشنبه) گزارش دادند که عمان با عبور پروازهای اسرائیلی از حریم هوایی این کشور موافقت کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت دنیا الوطن، ایلی کوهن، وزیر خارجه رژیم اسرائیل گفت، بعد از تلاش‌های این وزارتخانه، عمان امروز موافقت خود را با عبور پروازهای اسرائیلی از حریم هوایی این کشور اعلام کرد.

وی گفت، این امر باعث می‌شود مدت زمان پروازها از حریم هوایی اراضی اشغالی به مقاصد آسیایی بیش از دو ساعت و هزینه بلیط‌ کاهش یابد.

پیش از این روزنامه "اسرائیل هیوم" در سایه وجود روابط غیر رسمی میان تل‌آویو و مسقط نوشت، اسرائیل معتقد است که گشایش حریم هوایی عمان مسئله‌ای نزدیک و قابل پیش بینی است.

ایران و عراق، سند همکاری امنیتی امضا می کنند

وزیر امور خارجه در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق از سفر علی شمخانی به بغداد برای امضای سند همکاری امنیتی با عراق خبر داد. (عصر ایران)

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.