کد مطلب: ۸۵۵۱۷۷

سازمان ثبت اسناد و املاک از قوه قضاییه به دولت منتقل می‌شود

سازمان ثبت اسناد و املاک از قوه قضاییه به دولت منتقل می‌شود

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ذیل قوه قضاییه خارج شده به قوه مجریه و زیر نظر وزارت دادگستری منتقل می شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه از مصوبه این کمیسیون برای انتقال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به وزارت دادگستری خبر داد.

محسن زنگنه در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق در راستای بهبود حکمرانی اراضی و تسریع در صدور اسناد رسمی و اجرای کامل طرح ملی حدنگار و با توجه به ماهیت فعالیت های اجرایی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، این سازمان در سال اول برنامه به وزارت دادگستری منتقل می شود.

وی ادامه داد: بر این اساس طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ذیل قوه قضاییه خارج شده به قوه مجریه و زیر نظر وزارت دادگستری منتقل می شود.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال 1302 تاسیس شده است. این سازمان وظایف و عملکرد مستقلی دارد و زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می کند و رئیس آن نیز از طرف رئیس قوه قضاییه انتخاب می شود. این سازمان به امور مربوط به اسناد و املاک کشور می پردازد و دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و دفاتر اسناد رسمی زیر نظر این سازمان ایجاد شده و فعالیت می کنند.

به طور کلی وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه موضوعات ثبت معاملات و ثبت شرکت ها و هم چنین ثبت املاک و دارایی هایی ایرانیان است که در یک دسته بندی می توان وظایف آن را به 4 وظیفه اصلی تقسیم کرد :

1- ثبت املاک

2- اجرا کردن اسناد رسمی

3- ثبت شرکت ها ، ثبت علائم و ثبت اختراعات

4- ایجاد دفاتر اسناد رسمی ، دفاتر ازدواج و دفاتر طلاق

اهداف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

هدف اصلی تاسیس سازمان ثبت اسناد و املاک در کشور تعیین دقیق آمار میزان دارایی افراد است. در شعبات این اداره، املاک افراد متقاضی به همراه قیمت ملک ثبت می‌شود. ثبت قیمت املاک افراد به تعیین مالیات توسط اداره مالیات کمک شایانی می‌کند. سایر اطلاعات ثبتی املاک در این سازمان شامل موارد زیر می‌شود:

مساحت هر ملک و حدود آن

وضعیت کاربری ملک: اعم از مزروعی، مسکونی، اراضی جنگلی، تجاری و…

نام مالک و مجاورین

نقشه املاک

وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک

ثبت اسناد ارجاعی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

ارائه صورت از ثبت دفاتر و اسناد به متقاضیان

ارائه رونوشت یا کپی همراه با اصل تصدیق اصالت امضاء، تصدیق اظهارنامه، تصدیق هویت، تصدیق تاریخ ثبت سند و تصدیق حیات اشخاص به مراجعین

پذیرش و نگه‌داری تمامی اسناد و مدارک مطابق با اصول امانت‌داری

ثبت کلیه اموال منقول و غیرمنقول

همکاری با سازمان‌های دولتی و سایر وزارتخانه‌ها

ثبت اختراعات و علائم تجاری در ایران مطابق با قوانین مربوطه

اجرای مقررات و قوانین مطابق با سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی

اقدام به ثبت شرکت‌های غیرتجاری، تجاری داخلی و خارجی مطابق با قوانین و مقررات مربوطه

تنظیم روابط حقوقی افراد و جلوگیری از سوء استفاده، جعل دعاوی مربوط به روابط مالی با استفاده از اجرای قوانین مربوطه

جمع‌آوری و نگهداری اطلاعات و آمار مربوط به وصول و ایصال عواید و درآمدهای قانونی سازمان و فعالیت‌های مربوط به ثبت اسناد و املاک کشور

حفظ و نگهداری اسناد رسمی تنظیم شده و حمایت از آنها در قالب اجرای مفاد اسناد رسمی با توجه به مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به حل‌وفصل اختلافات

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.