کد مطلب: ۸۶۱۷۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ترمینال‌ها خالی از اتوبوس همزمان با اربعین/ بلیت اتوبوس کمیاب شد

ترمینال‌ها خالی از اتوبوس همزمان با اربعین/ بلیت اتوبوس کمیاب شد

همزمان با بازگشت زائران اربعین، بلیت اتوبوس در داخل کشور کمیاب شد. برخی از مسافران دست به دامان رانندگانی می‌شوند که در ترمینال‌ها مانده‌اند تا یا روی صندلی شاگرد راننده بنشینند یا در راهروی اتوبوس و روی پله‌ها. مشاوران سایت‌های خرید و فروش بلیت می‌گویند در بسیاری از مقاصد یا اتوبوس نیست یا ظرفیت تکمیل است. اتوبوس‌ها را به مرزها اعزام کرده‌اند و کاری از دست آنها برنمی‌آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هیچ اتوبوسی برای تاریخ مورد نظر نیست؛ این پاسخی است که بسیاری از شرکت‌های مسافربری در روزهای اخیر به مسافران شهرهای مختلف برای خرید بلیت اتوبوس داده‌اند. ماجرایی که با اربعین ارتباط مستقیم دارد و بسیاری از مسافران راه دور و نزدیک را بلاتکلیف گذاشته است.

با نزدیک شدن به آغاز و پایان مراسم اربعین، حکایت همین است؛ اصرار مسافران برای پیدا کردن برای یک صندلی خالی و پاسخ منفی رانندگان و شرکت‌های مسافربری. گاهی رانندگان صندلی شاگرد خود را با خواهش مسافران می‌فروشند، اما یک صندلی جوابگوی سیل درخواست‌های مسافران نیست.

سفر برای برخی از مسافران ضروری است و هر طور شده باید خود را به مقصد مورد نظر برسانند. شرایطی که آنها را به نشستن روی پله‌ها در راهروی اتوبوس هم راضی می‌کند. جایی کنار راننده و صندلی‌هایی ابتدایی اتوبوس، یا آن انتهای اتوبوس نزدیک موتور. نشستن روی پله‌ اتوبوس یعنی خطر را به جان خریدن! یعنی حتی یک تصادف کوچک هم می‌تواند مسافر را به سمتی پرت و آسیب جدی به او وارد کند.

سفرها برای اربعین از 27 مردادماه آغاز شد و تا 20 شهریور ادامه دارد. حالا روزهای پایانی مراسم اربعین است و موج زائران در حال بازگشت به ایران هستند. بازگشت زائران هم به معنای فرستادن اتوبوس‌ها برای برگرداندن آنها از مرزهای کشور است. گفته می‌شود حدود هفت هزار اتوبوس برای جابه‌جایی زائران به مرزها اعزام شده است.

اتوبوس‌ها که به مرزهای شش‌گانه برای بازگرداندن زائران می‌روند، ترمینال‌های کشور غوغا به پا می‌شود. مسافران آواره ترمینال‌ها هستند تا شاید بتوانند یک صندلی خالی پیدا کنند، یا همان روی پله اتوبوس جایی برای خود دست و پا کنند.

کمیاب شدن بلیت اتوبوس

تقویم آژانس‌های فروش بلیت اتوبوس خالی شده است. برای بسیاری از مقصدها بلیت ندارند. شیراز، بوشهر، یاسوج و بندرعباس از جمله شهرهایی است که برای یک هفته آینده هیچ بلیتی پیدا نمی‌شود. برای مثال از مبدا تهران به بندرعباس نزدیک‌ترین تاریخی که بلیت پیدا می‌شود، 24 شهریور است؛ یعنی 11 روز دیگر.

اپراتور یکی از این آژانس‌ها می‌گوید: «متاسفانه برای بسیاری از شهرها وضعیت همین است. اتوبوس‌ها را برای اربعین فرستاده‌اند، این وضعیت دست ما نیست و نمی‌توانیم کاری کنیم.»

او می‌گوید: «تنها کاری که می‌توانید در این شرایط انجام دهید این است که به ترمینال بروید و اتوبوسی را پیدا کنید که تا نزدیکی‌های مقصدتان می‌رود.»

مشاور خرید بلیت یکی دیگر از آژانس‌ها می‌گوید: «وضعیت اصلا قابل پیش‌‎بینی نیست. نمی‌دانیم دقیقا اوضاع چه روزی به روال عادی خود برمی‌گردد. اتوبوس‌ها را به مرزها فرستاده‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «برای بسیاری از مسیرها یا اتوبوس نداریم یا ظرفیت پر است. برخی از تعاونی‌ها روزانه ظرفیتی را اعلام می‌کنند. آن هم روال مشخصی ندارد و قابل پیش‌بینی نیست که چه زمانی و در کدام مسیرها ظرفیت باز می‌شود. مسافران خودشان باید چشمشان به سایت باشد، شاید ظرفیتی اعلام شد.»

اعزام یک ماهه اتوبوس‌ها به مرزها

برخی از مسافران دست به دامان رانندگان آشنا می‌شوند. همان رانندگانی که سال‌هاست با آنها رفت‌وآمد می‌کنند و در مواقع ضروری به دادشان می‌رسند. اما آنها هم این روزها، پاسخشان منفی است.

یکی از رانندگان که در مسیر شهرهای استان خراسان شمالی و تهران رفت‌وآمد می‌کند، می‌گوید: «دو هفته‌ای می‌شود به مرز آمده‌ام. نمی‌دانم چه زمانی برگردم. دوستانم هم آمده‌اند و کسی نیست که معرفی کنم.»

او می‌گوید: «بهتر است همان سایت‌های را به صورت مداوم چک کنید. شاید بلیتی پیدا کنید.» رانندگان دیگر هم پاسخ‌های مشابهی می‌دهند. آنها هم می‌گویند در مرزها مستقر هستند و فعلا کاری از دستشان برنمی‌آید. آنطور که می‌گویند از ابتدای اربعین رفته‌اند و تا پایان بازگشت زائران هم برنمی‌گردند. یعنی حدود یک ماه جای آنها در ترمینال‌ها خالی است.

پیش از این داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تعداد اتوبوس‌های اعزامی به تسنیم گفت: «قرار بود حدود هفت هزار اتوبوس ناوگان حمل‌ونقل عمومی در مرزها مستقر شوند. از ابتدای ماه صفر، اتوبوس‌ها مهیا و در حال خدمت‌رسانی هستند.»

بلیت هواپیما هم پیدا نمی‌شود

پیدا کردن بلیت هواپیما هم کار راحتی نیست. یعنی اگر مسافرانی که معمولا با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند، بخواهند با هواپیما به مقصد خود بروند، وضعیت چندان متفاوت نیست. اگر مسافرانی که به دلایل مختلف از جمله هراس پرواز یا قیمت بلیت‌ها از هواپیما دوری می‌کردند، تصمیمشان این باشد که با هواپیما سفر کنند باز هم به در بسته می‌خورند.

مسیرهای پرتردد مانند شیراز، مشهد و اهواز وضعیت بدتر است. شانس اگر با مسافران یاری کند شاید برای یک هفته دیگر بتوانند بلیت پیدا کنند. ظرفیت هواپیماها در برخی از مسیرها مانند بندرعباس و شیراز هم تا دو هفته دیگر تکمیل است.

بنا بر آخرین آمارهای رسمی، تاکنون بیش از سه و نیم میلیون نفر از ایران و از راه زمینی و هوایی برای اربعین راهی عراق شده‌اند. به طور دقیق مشخص نیست که چند نفر از آنها از راه زمینی به ایران برمی‌گردند، اما نگاهی به آمار سال‌های قبل نشان می‌دهد بار بیشتر جابه‌جایی‌ها روی دوش رانندگان اتوبوس است.

بنا بر آمارهای رسمی بیش از 90 درصد از سفرهای اربعین از راه زمینی صورت می‌گیرد. محمد شرفی، فرمانده قرارگاه اربعین فراجا نیز به تسنیم گفت: «بیش از سه میلیون زائر از مرزهای شش‌گانه تردد داشتند.» او همچنین گفت که بیش از یک میلیون نفر از آنها از این مرزها به کشور بازگشتند.

مرزهای خسروی، شلمچه، مهران، چذابه، باشماق و تمرچین میزبان زائرانی است که برای شرکت در مراسم اربعین اقدام کرده‌اند. اتوبوس‌ها از این مرزها موج زائرانی که به عراق رفته‌اند را برمی‌گردانند. در همین حال مسافران به مقاصد مختلف در داخل کشور برای پیدا کردن یک بلیت اتوبوس یا پرواز ناکام مانده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.