کد مطلب: ۸۶۹۹۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران کمبود اتوبوس در کلانشهرها/ ترافیک سنگین نیمه دوم سال آغاز شد

بحران کمبود اتوبوس در کلانشهرها/ ترافیک سنگین نیمه دوم سال آغاز شد

با آغاز سال تحصیلی جدید، ترافیک سنگین در تهران نیز کلید خورد؛ معضلی که سال‌هاست گریبان پایتخت را گرفته است. در همین حال کمبود و فرسودگی اتوبوس‌ در تهران، بار ترافیک را سنگین‌تر و شهروندان را سردرگم‌تر کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با آغاز سال تحصیلی جدید، ترافیک سنگین در پایتخت نیز کلید خورد. البته نه به این معنا که تا پیش از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ترافیکی نباشد، بلکه سیل رفت‌وآمد دانش‌آموزان، دانشجویان و خانواده‌های آنها بر حجم ترافیک تهران و کلانشهرهای دیگر اضافه می‌کند. ماجرا به همان روال سال‌های قبل است!

کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی هم بر معضل ترافیک پایتخت اضافه می‌کند. صف‌های سنگین در ایستگاه‌های مختلف شهر از همین روزهای ابتدایی سال تحصیلی، مهر تائیدی بر این ادعاست. مسافرانی که می‌کوشند در شلوغی جمعیت هر طور شده خود را در اتوبوس جا دهند. وضعیتی که باعث می‌شود برخی از دارندگان خودرو قید حمل‌ونقل عمومی را بزنند و با خودروی خود مسیرها را طی کنند.

امسال حدود 16 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور راهی مدارس می‌شوند. بیش از یک میلیون نفر از آنها در مدارس تهران سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند. آمار دقیق تعداد دانشجویان در سال تحصیلی در دست نیست، اما اگر این گروه از محصلان را در کنار جمعیت میلیونی دانش‌آموزان حساب کنیم، نیاز مردم به وسایل حمل‌ونقل عمومی قابل درک است.

30 درصد ترافیک تهران، تردد آموزشی است

احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران درباره ترافیک تهران گفته که از ساعات ابتدایی صبح امروز (سوم مهرماه) در بزرگراه‌های تهران در مسیرهای غربی و شرقی به سمت مرکز شهر ترافیک سنگین است. او همچنین گفت که ترافیک نیمه دوم سال رسما آغاز شد. (فارس)

آنطور که معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفته 30 درصد از ترافیک پایتخت مربوط به ترددهای آموزشی است.
اگرچه مسئولان مرتبط پیش از آغاز سال تحصیلی ماجرا را می‌دانندف اما چندان تغییری حاصل نمی‌شود. اراده‌ای برای معضل همیشگی ترافیک در پایتخت نیست.

300 مدرسه در معابر پرتردد

موضوع دیگری که در ترافیک نیمه دوم سال به چشم می‌آید، جانمایی مدارس است که جانشین پلیس راهور به آن اشاره می‌کند.

ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین پلیس راهور در این مورد گفت: «ترافیک امروز نسبت به اول مهرماه 20 درصد بیشتر شده است. پلیس در آماده‌باش 100 درصدی قرار دارد.» (ایسنا)

جانشین پلیس راهور گفت 300 مدرسه که در معابر اصلی و پرتردد قرار دارند، شناسایی شده‌اند. 166 گلوگاه ترافیکی در بزرگراه‌ها و مناطق شناسایی شده است.

مهدی گلشنی، مدیرکل حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران در این مورد گفت که 250 نقطه ترافیکی ویژه مدارس شناسایی کرده‌اند.

افزایش ترافیک 25 درصدی در البرز

تنها تهران نیست که با معضل ترافیک در نیمه دوم سال مواجه است. استان البرز نیز کم و بیش با این معضل دست و پنجه نرم می‌کند.

حمدالله رحمتی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز در این مورد گفت که همزمان با بازگشایی مدارس، گره ترافیکی در برخی معابر شهری استان این استان شکل گرفت.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی البرز گفت با بازگشایی مدارس، ترافیک در معابر شهری این استان 25 درصد افزایش یافت. اجازه تردد به خودروهایی با سرنشین اضافه داده نمی‌شود و با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

سهم سفرهای حمل‌ونقل عمومی در تهران

حمل‌ونقل عمومی در نیمه دوم سال و با افزایش ترددها می‌تواند بخش زیادی از بار ترافیکی کلان‌شهرها را کاهش دهد، اما سال‌هاست که وعده‌های رنگارنگ اضافه کردن وسایل حمل‌ونقل از یک دولت و یک شهردار به تیم بعدی منتقل می‌شود.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی نوشت که اغلب کلانشهرها با بحران کمبود و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجه هستند.

آنطور که در این گزارش آمده 50 درصد از سفرهای شهر تهران با خودروهای شخصی انجام می‌شود. اما سهم وسایل حمل‌ونقل عمومی در این شهر پرتراکم با ترافیک همیشه سرسام‌آورش چقدر است؟

بنا بر داده‌هایی که مرکز پژوهش‌های مجلس داده، حدود 17 درصد از سفرها با تاکسی و ون، حدود 13 درصد از سفرها با اتوبوس و مینی‌بوس و حدود 9 درصد از سفرها با مترو انجام می‌شود.

کمبود 5 هزار اتوبوس در تهران

پیش از این تجارت‌نیوز در گزارشی به وضعیت حمل‌ونقل عمومی و کمبود اتوبوس در پایتخت پرداخت. در این گزارش آمده که تهران به حدود هفت هزار اتوبوس نیاز دارد، اما تنها حدود 2000 اتوبوس فعال دارد که اغلب آنها فرسوده‌اند.

جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در همین مورد به تجارت‌نیوز گفت که وضعیت حمل‌ونقل عمومی در تهران اسفبار است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به جمعیت تهران گفت که بنا بر محاسبات و برنامه‌ریزی‌ها حدود چهار میلیون نفر از جمعیت تهران باید با اتوبوس‌های شهری جابه‌جا شوند اما تنها 700 هزار نفر جابه‌جا می‌شوند.

او درباره وضعیت متروی تهران هم گفت که نیمی از واگن‌های مترو تهران نیاز به تعمیر اساسی دارند. به گفته تشکری هاشمی تعمیرات واگن‌های مترو هم در حال انجام است اما با سرعت پایین!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.