خبر مهم:

کد مطلب: ۸۷۷۶۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین در ساخت ورزشگاه جدید در تهران مشارکت می‌کند؟/ ایران در عراق ورزشگاه ساخته است!

چین در ساخت ورزشگاه جدید در تهران مشارکت می‌کند؟/ ایران در عراق ورزشگاه ساخته است!

مسئولان ورزش ایران به چینی‌ها پیشنهاد دادند برای ساخت ساخت ورزشگاه جدید در تهران مشارکت کنند، در حالی که ایران علاوه بر تاسیس ورزشگاه‌های مدرن در مشهد و اهواز، در ساخت دو ورزشگاه در عراق نیز مشارکت داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشکلات عدیده ورزشگاه قدیمی آزادی و اتفاقات تلخی که در حاشیه دیدار پرسپولیس ایران برابر النصر عربستان در لیگ قهرمانان آسیا رخ داد، باعث شد رئیس جمهور در مراسم تقدیر از قهرمانان و مدال آوران ورزش ایران دستور ساخت ورزشگاه جدید در تهران را که در شان قهرمانان ما و میزبانی بین‌المللی باشد، صادر و تاکید کند که این مخارج، هزینه نیست و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و ساخت آن ضرورت دارد.

به گفته پرویز سروری نایب رئیس شورای شهر تهران اگر دولت کلید کار را به دست گیرد و با مشخص شدن بودجه مصوب، کار استارت بخورد، تا ۲ سال آینده این ورزشگاه به نتیجه می‌رسد.

در همین راستا اخیرا محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در جلسه‌ای با حضور توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، نماینده آستان حضرت امام خمینی(ره)، رئیس سازمان ورزش و مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به بررسی ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌ها برای تحقق دستور رئیس جمهور در مورد ساخت ورزشگاه جدید در تهران پرداخت و مقرر شد جانمایی زمین مناسب برای مجموعه ورزشی جدید به مساحت بیش از 350 هکتار در اراضی اطراف شهر آفتاب انجام یا پیشنهاد بهتر ارائه شود و شهرداری تهران نیز مشارکت در انجام این پروژه را پیشنهاد دهد.

البته به گفته علیرضا فخاری استاندار پایتخت هنوز محل قطعی برای ساخت ورزشگاه جدید تهران مشخص نشده و چند نقطه در جنوب غربی و در شرق تهران به عنوان گزینه مطرح است. به گفته او، باید بررسی میدانی در این خصوص انجام شود.

ساخت ورزشگاه در خارج از تهران و مشکلاتی که معمولا هواداران فوتبال برای دسترسی به ورزشگاه های خارج از شهر دارند، با انتقادهایی همراه شده و برخی دیگر نیز معتقدند با بازسازی اصولی ورزشگاه آزادی (نه به شکلی که در سال های اخیر انجام شده است) نیازی به ساخت ورزشگاه جدید نخواهد بود، با این حال به نظر می رسد ساخت ورزشگاه جدید آن هم خارج از تهران یکی از برنامه های قطعی دولت سیزدهم است.

در انتظار ورزشگاه ششم برای تهرانی‌ها و تیم ملی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز تیم‌های باشگاهی تهران و تیم های ملی در پنج ورزشگاه مسابقات خود را برگزار کردند که برخی از آنها به طور کامل و برخی مقطعی از چرخه فعالیت خارج شدند. قدیمی‌ترین نمونه ورزشگاه شهید شیرودی یا همان امجدیه سابق است که آخرین تورنمنت مهم در آن، مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در سال 2000 بود و سال‌های زیادی است که مسابقه مهمی در آن برگزار نشده.

بیشترین مسابقه برگزار شده مربوط به ورزشگاه فرسوده آزادی است که دیگر توان میزبانی از مسابقات متعدد را ندارد و مدیران سازمان لیگ اعلام کرده‌اند که شاید دیگر نتوان بازی‌های استقلال و پرسپولیس را در این ورزشگاه برگزار کرد. طبق اعلام مسئولان مبلغی بین 1200 تا 1500 میلیارد تومان بودجه برای بازسازی آزادی لازم است.

بسیاری از مسابقات نیز در چند دهه اخیر در ورزشگاه‌های تختی، راه آهن و دستگردی برگزار شده که در حال حاضر تنها برخی مسابقات آن هم با ملاحضات و بدون حضور تماشاگران در دستگردی برگزار می‌شود و مدت زیادی است که مسابقه رسمی و مهمی در ورزشگاه‌های راه آهن و تختی انجام نشده است.

به این ترتیب ورزشگاه جدیدی که ظاهرا نام «خلیج فارس» برایش انتخاب شده، ششمین ورزشگاهی است که در تهران میزبان مسابقات مهم در رده باشگاهی و ملی خواهد بود.

چرا پیشنهاد مشارکت به چینی‌ها؟

وزیر ورزش و جوانان در زمان برگزاری بازی‌های آسیایی هانگژو به چین رفت و جلسه‌ای با وزیر ورزش این کشور برگزار کرد. کیومرث هاشمی در این جلسه از امضای تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از تجربیات این کشور در ساخت استادیوم جدید تهران خبر داد و اعلام کرد: «قطعاً برای هرچه بهتر ساخته شدن این مجموعه از تجربیات مهندسین چینی برای احداث هرچه بهتر پروژه ورزشگاه جدید تهران همفکری خواهیم گرفت و در این زمینه از آنها یاری خواهیم جست».

این در حالی است که در سال‌های اخیر ورزشگاه‌های مدرنی از جمله ورزشگاه 25 هزار نفری امام رضا(ع) در مشهد و ورزشگاه 30 هزار نفری فولاد آره‌نا در اهواز توسط مهندسان و مشاوران داخلی ساخته شده و مشخص نیست چرا برای ساخت ورزشگاه جدید پیشنهاد مشارکت به چینی‌ها ارائه شده است.

مشارکت ایران در ساخت دو ورزشگاه مدرن عراق

وزیر ورزش و جوانان ایران در حالی به دنبال استفاده از تجربیات چینی‌ها برای ساخت ورزشگاه مدرن تهران است که متخصصان ایرانی سابقه ساخت یک ورزشگاه مدرن و مجهز در عراق را در کارنامه دارند.

بعد از رونمایی عراقی‌ها از ورزشگاه زیبای کربلا شایعاتی منتشر شد که ایران سازنده این ورزشگاه بوده و حتی بعد از بازی تیم‌های الزورا و ذوب آهن در لیگ قهرمانان آسیا (سال 1398) که با درگیری هواداران تیم عراقی با بازیکنان نماینده ایران همراه بود، رشید مظاهری دروازه‌بان وقت تیم اصفهانی با انتشار متنی در اینستاگرام و بیان اینکه این ورزشگاه با پول مردم ایران ساخته شده به شایعات دامن زد و جنجال بزرگی به راه افتاد.

البته خیلی زود مشخص شد که ایران نقش مالی در ساخت این ورزشگاه مدرن نداشته است اما نام کشورمان به عنوان پيمانکار در پروژه ساخت ورزشگاه 15 هزار نفری الزورا در بغداد دیده می‌شود.

پيروز حناچي، شهردار وقت تهران در زمانی که ساخت ورزشگاه الزورا به مراحل پایانی نزدیک شده بود، براي بازديد راهي عراق شد و در خلال بازديد از استاديوم گفت: «استاديوم الزورا توسط يکي از شرکت‌هاي پيمانکار معتبر داخلي در حال ساخت است که تا الان بيش از 80 درصد پيشرفت داشته است. اين پروژه حدود 500 پرسنل دارد و به جز سيستم‌هاي صوتي و تصويري و مصالح خام، در بقيه موارد از توليدات ايراني در آن استفاده شده است. با وجود چالش‌هاي امنيتي که در عراق وجود دارد، اين پروژه با تأييد و حمايت کامل دولت عراق پيش رفته است.»

این ورزشگاه در سال 1978 تاسیس شد و به خاطر فرسودگی نیازمند بازسازی بود، به همین دلیل قراردادی در سال 2012 با شرکت ایرانی «بلندپایه» منعقد شد تا طی 10 سال به طور کامل نوسازی و تبدیل به یک ورزشگاه مدرن و سرپوشیده شود و در اوایل سال 2022 به طور رسمی افتتاح شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

ورزشگاه در حال ساخت التاجیات

ساخت ورزشگاه توسط ایران برای عراقی‌ها تنها به الزورا ختم نمی‌شود و مهندسان ایرانی پروژه بزرگتری به نام ورزشگاه المپیک بغداد (التاجیات) را نیز در اختیار دارند. این ورزشگاه 60 هزار نفری که به آن «جواهر بغداد» هم می‌گویند، قرار است مدرن‌ترین ورزشگاه عراق باشد. هزینه این پروژه حدود 227 میلیارد دینار عراقی عنوان شده است. ساخت این ورزشگاه به دلیل برخی موانع اقتصادی متوقف شد و در صورت تکمیل، دومین ورزشگاه بزرگ عراق خواهد بود.

البته مسئولان ورزش عراق طرحی ارائه کرده‌اند که ممکن است التاجیات را به بزرگترین ورزشگاه این کشور تبدیل کند؛ احمد المبرقع، وزیر ورزش و جوانان عراق اخیرا از برنامه این وزارتخانه برای افزایش تعداد صندلی‌های ورزشگاه بین‌المللی التاجیات از 60 به 90 هزار صندلی خبر داد و گفت: «امید است که یک پیست به ورزشگاه اضافه شود که نیاز به افزایش تعداد صندلی‌ها دارد، بنابراین تصمیم گرفته شد ظرفیت ورزشگاه افزایش یابد. شرکت (ایرانی) مجری پروژه ورزشگاه التاجیات طبق بخشنامه این وزارتخانه الزامات خود را به صورت کتبی ارائه کرده است و الزامات با دقت و مطالعه گسترده مطالعه می‌شود تا پروژه به بهترین شکل ممکن تکمیل شود. این وزارتخانه در حال ارتباط با سفارت عراق در ایران برای تسهیل کار این شرکت برای تکمیل کار در موعد مقرر ایشان است.»

پیش از آن محمد کاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی دیداری که با وزیر ورزش و جوانان عراق داشت، ضمن اشاره به ساخت ورزشگاه مدرن الزوراء توسط شرکت ایرانی و اعلام آمادگی برای اتمام پروژه ورزشگاه تاجیات، خواهان تسهیل و مساعدت طرف عراقی برای تکمیل پروژه مذکور شد.

در این شرایط مشخص نیست آیا پیشنهاد مشارکت به چینی‌ها در پروژه ساخت ورزشگاه جدید در تهران، فقط از منظر سرمایه‌گذاری است یا مسئولان ایرانی به حضور مهندسان فنی چینی در این پروژه نیز امید دارند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    بزار یه ورزشگاه بسازن حالا هر کی مخاد بسازه
    ورزشگاه ساختن برلی اینها حیثیتی شده چون آزادی رو پهلوی ساخته.

  • ناشناس

    اینطور که بنده فهمیدم در ساخت ورزشگاه امام رضا خارجی ها هم مشارکت داشتند و در مورد ورزشگاه کربلا روایت ها ضدونقضیه . شما میگی ایران مشارکت داشته و یکی دیگه میگه نداشته و کار یه شرکت دیگه بوده . البته فرضا شرکت های ایرانی مشارکت داشته باشن اولا این معنی رو نمیده که ما نیازی به تجارت دیگران نداریم دوما صادرات خدمات فنی به معنی دزدیه شدن پول اون کشور نیست .

    • ناشناس

      نوشته که ورزشگاه کربلا شایعه بوده ولی ایران دو تا ورزشگاه دیگه ساخته؛ الزورا و تاجیات

  • مردم

    یعنی چه اگه ایران می تونه ورزشگاه تو عراق بسازه چرا تو کشور خودش نمی سازه و از چین مشارکت می خواد این دیگه چه جوری شه!!!!

    • ناشناس

      تکنولوژی ساخت ورزشگاه ۴۰ سال پیش داریم برو ببین چین چی داره میسازه ورزشگاه فاخر باید از آخرین تکنولوژی استفاده شود

  • ناشناس

    بعد انقلاب ورزشگاه ۲۵ هزار نفری توی مشهد و اصفهان بعد پانزده سال میشه مدرن !
    یک چهار نفر الکی تعریف کردن که اینها مدرن هستن
    احتمالا تعریف مدرن از پنجاه سال پیش چون با استانداردهای امروزی ورزشگاه با ظرفیت ۲۵ هزار نفر فقط یک طنز تلخ

  • ناشناس

    فکر کن قطر جام جهانی برگزار می‌کنه اینها بعد چهل و اندی سال التماس چین دارن میکنن

  • ناشناس

    قطر جام‌جهانی برگزار کرده عربستان توی بیابان دنبال المپیک زمستانی و قرار جام جهانی برگزار کنه
    اون وقت بزرگترین افتخار اینها توی چهل سال ورزشگاه با ظرفیت ۲۵ هزار نفره!! تازه بهش میگن مدرن !!

  • ناشناس

    مواظب باشن رو گسل،آتشفشان یا مخروط افکنه نسازنش

    • ناشناس

      دست ارگان درست بدن این طور مسائل کشور رو مطمئنا بهتر از اینا میسازه

  • فاطمی

    هدف استفاده از پول های بولوکه شده در چین است که چین پس نمی دهد

  • ناشناس

    مسه اتوبان تهران شمال؟

  • ناشناس

    ورزشگاه فقط اریا مهر

  • ناشناس

    ساخت این ورزشگاه اشتباه هست.

    بهتر است سه تا استادیوم 30 هزار نفری در تهران و انزلی و قائم شهر ساخته بشه

  • ناشناس

    ساخت این ورزشگاه اشتباه هست.

    بهتر است سه تا استادیوم 30 هزار نفری در تهران و انزلی و قائم شهر ساخته بشه