کد مطلب: ۸۹۱۷۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مازوت‌سوزی در کلانشهرها/ آلودگی هوا در ۸ شهر تا روز دوشنبه ادامه دارد

مازوت‌سوزی در کلانشهرها/ آلودگی هوا در 8 شهر تا روز دوشنبه ادامه دارد

سازمان هواشناسی کشور هشدار داده که بار دیگر آلودگی هوا از روز پنجشنبه سه شهر صنعتی را فراگرفت و تا روز دوشنبه (14 آذر) نیز ادامه دارد. روز دوشنبه هشت شهر با آلودگی هوا مواجه می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آلودگی هوا همچنان در شهرهای پرجمعیت کشور از جمله تهران می‌تازد. هوای ناسالمی که در طولانی‌مدت منجر به مرگ هزاران نفر در کشور می‌شود. 

سازمان هواشناسی کشور هشدار داده که آلودگی هوا از روز پنجشنبه شروع شده است و تا روز دوشنبه (14 آذرماه) ادامه دارد. این سازمان اعلام کرده است که سکون نسبی هوا همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در این پنج روز برخی شهرها را فرا می‌گیرد. 

هوای کدام شهرها آلوده است؟

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، روز پنجشنبه و جمعه شهرهای تهران، اصفهان و اراک با آلودگی هوا مواجه هستند. روز شنبه نیز هوای آلوده شش شهر را فرا می‌گیرد. این شهرها عبارتند از تهران، کرج، اصفهان، اراک، قم و تبریز. 

روز یکشنبه علاوه بر شش شهری که گفته شد، مشهد هم با آلودگی هوا مواجه است. روز دوشنبه نیز، تهران، کرج، اراک، اصفهان، قم، تبریز، مشهد و قزوین با آلودگی هوا مواجه می‌شوند. 

سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است که در این شهرها شاهد افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس هستیم. در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در مناطق پرتردد هوا برای تمام گروه‌ها ناسالم می‌شود. 

در ادامه این هشدار آلودگی، سازمان هواشناسی کشور به مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی، کنترل فعالیت‌های صنعتی آلاینده، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی توصیه کرده است.

مازوت‌سوزی در تهران، از تائید تا تکذیب

فعالیت‌های صنعتی از جمله مازوت‌سوزی یکی از دلایل آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران است. برخی از مقامات دولتی می‌گویند در تهران مازوت‌سوزی نداریم، اما هفته گذشته یک عضو شورای شهر تهران گفت که مازوت‌سوزی یکی از دلایل این هوای آلوده است. 

سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران گفت: «شهروندان بدانند یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در 6 ماه دوم سال مازوت‌سوزی و موارد اینگونه است.»

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در واکنش به صحبت‌های نجفی گفت: «امیدواریم بتوانند قول عدم مازوت‌سوزی را بدهند و این مازوت در تهران سوزانده نشود.» (تسنیم)

پس از اظهارات سوده نجفی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری شرکت برق حرارتی، مازوت‌سوزی در تهران را تکذیب کرد. ساناز جعفرزاده گفت نیروگاه‌های تهران نزدیک به 10 سال است که مازوت دریافت نمی‌کنند و مازوت‌سوزی آنها را قویا تکذیب می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری شرکت برق حرارتی گفت: «در سیاه انتشار سازمان حفاظت از محیط زیست، در بخش منابع ثابت، سهم نیروگاه‌ها 3.8 درصد از کل آلایندگی شهر تهران است. این در حالی است که برخی آن 59 درصد را رها کرده و این سهم ناچیز را مدنظر قرار می‌دهند.» (وزارت نیرو)

تاکید نماینده مجلس بر مازوت‌سوزی در تهران و کلانشهرها

این اولین باری نیست که مازوت‌سوزی در تهران تائید و پس از مدتی تکذیب می‌شود. دی ماه سال گذشته نیز اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس از مازوت‌سوزی در تهران و کلانشهرها گفت. 

عضو کمیسیون عمران مجلس درباره نقش مازوت‌سوزی در آلودگی هوای تهران گفت: «نداشتن برنامه در مصرف منابع و انرژی‌های موجود از آب و برق گرفته تا گاز، امروز کشور را با کمبودهایی مواجه کرده است و شاهد مازوت‌سوزت در برخی از نیروگاه‌ها هستیم. همین مسأله موجب افزایش آلودگی در کلانشهرها به‌ویژه پایتخت شده است.» (خانه ملت)

مصرف 32 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌ها

مازوت نوعی نفت کوره محسوب می‌شود که کیفیت پایینی دارد. از مازوت در برخی نیروگاه‌ها به جای گاز استفاده می‌شود. 

آذرماه سال 1400، محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت نیروی برق حراراتی به ایسنا گفت که روزانه حدود 32 میلیون لیتر مازوت در نیروگاه‌های کشور مصرف می‌شود. مصطفی رجبی، مشهدی سخنگوی صنعت برق نیز به این خبرگزاری گفته بود که 95 درصد تولید برق نیروگاه‌ها با سوخت گاز است. بعد از آن با درصدی کمتر از گازوئیل و مازوت استفاده می‌شود.

وعده جدید زاکانی: تهران با آلودگی هوا خداحافظی می‌کند

آنچه که در میان پاسکاری‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف گم شده، سلامتی و جان هزاران ایرانی است. آنطور که پیش‌تر وزارت بهداشت اعلام کرد، سالانه بیش از 20 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

با همه اینها مسئولان همچنان از وعده دادن خسته نشده‌اند. در تازه‌ترین وعده‌ها برای رفع آلودگی هوا، علیرضا زاکانی، شهرداری تهران گفته به دوره‌ای رسیده‌ایم که طرح جامع شهر بازنگری و مشکلات به حداقل برسد. زاکانی گفت: «باید اعلام کنم با این نگاه و برنامه در آینده‌ای نزدیک، تهران با مشکلات ترافیک و آلودگی هوا خداحافظی می‌کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.