کد مطلب: ۸۹۴۹۱۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۵ پیشنهاد برای تربیت فرزندی که از نظر مالی مستقل باشد

5 پیشنهاد برای تربیت فرزندی که از نظر مالی مستقل باشد

وضعیت زندگی مردم با گذشته فرق کرده است. فرزندان بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند با تکیه بر حمایت‌های آنها زندگی جدیدی بسازند و به استقلال مالی نیاز دارند؛ اما چگونه؟

به گزارش تجارت‌نیوز، وضعیت زندگی و معیشت در زمانه حاضر با روزگاران گذشته فرق می‌کند. بسیاری از افراد بدون برنامه‌ریزی مالی و کاری دقیق شاید با چالش‌های اقتصادی جدی در زندگی مواجه شوند. فرزندان هم لزوما نمی‌توانند با تکیه بر دارایی‌‌ها، کمک‌ها و حمایت‌های خانواده خود زندگی جدیدی بسازند. آنها به نوعی استقلال مالی نیاز دارند؛ اما چگونه می‌توانند به آن دست بیابند؟

این روزها بسیاری از پدران و مادران نگران استقلال مالی فرزندان نوجوان خود در دوران جوانی آنها هستند. همه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بر محور پول می‌چرخد. این دنیا جای زیادی برای افرادی که توجه خود را به اصل استقلال مالی معطوف نمی‌کنند، ندارد. چنین افرادی دیر یا زود از میدان رقابت به در می‌شوند و طعم تلخ شکست را تجربه می‌کنند. 

ورود فرزندان به دنیای جوانی با استقلال‌طلبی و تلاش برای کسب آزادی‌های بیشتر همراه است. کمتر جوانی را می‌توانید بیابید که در این دوران پر هیاهو از وابستگی به والدین خود لذت ببرد؛ وابستگی در هر زمینه‌ای به ویژه وابستگی مالی! 

اگر صاحب فرزندی هستید که قرار است به زودی گام در مسیر پر فراز و نشیب نوجوانی و جوانی بگذارد، باید از همین امروز برای استقلال مالی او نقشه بکشید. به او بیاموزید که کسب درآمد و استفاده مفید از پول می‌تواند زندگی‌اش را دگرگون کند. 

آشنایی مختصر و مفید با مفهوم استقلال مالی

استقلال مالی در تعریفی ساده بدین معناست که فرد قدرت و مهارت کسب درآمد را داشته باشد. چنین فردی باید با نکات مهمی همچون پس‌انداز، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پرداخت بدهی آشنا باشد و از حساب و کتاب‌های مالی سر در بیاورد.

اگر فرزندت شما آنقدر ماهر شد که توانست در این آشفته بازار اقتصاد اوضاع و احوال جیب خود را سامان ببخشد، می‌توانید بگویید که او از نظر مالی مستقل است.

مستقل بودن از نظر مالی چه اهمیتی دارد؟

دلایل اهمیت استقلال مالی شاید بسیار بیشتر از چیزی باشد که در نگاه نخست به نظر می‌رسد. فرقی نمی کند فرزند شما دختر است یا پسر؛ به هر حال کار کردن و تامین مخارج زندگی می‌تواند پایان وابستگی مالی او به شما باشد.

مستقل بودن این جوان در این شرایط اقتصادی بار سنگینی را از دوش شما برمی‌دارد و آزادی انتخاب را برای او به ارمغان می‌آورد. 

استقلال مالی آموختنی است؟

هر چند بعضی ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی ممکن است در ذات یا به اصطلاح علمی‌تر ژن افراد باشد، با این حال اصولی هست که با تربیت و آموزش صحیح می‌‌توان به آنها آموخت. 

شما باید فرزند خود را را به یادگیری اصول و مفاهیم اولیه استقلال مالی ترغیب کنید. پیشنهادات زیر می‌توانند در این مسیر کمک‌کننده باشند:

1- برای فرزند نوجوان خود، به ویژه در تعطیلات تابستان کار پاره وقت سبکی را پیدا کنید. 

2- مسائل مالی خانواده را برای او مشخص کنید. مثلا ماهانه جلساتی خانوادگی برگزار کرده و درباره مسائل و نیازهای مالی خانواده صحبت کنید. 

3- حواستان به میزان پول تو جیبی فرزندتان باشد و سعی کنید آن را متعادل نگه دارید؛ نه افراط و نه تفریط!

4- اهمیت و کاربرد پول و روش‌های افزایش آن را به فرزند خود آموزش دهید. اطلاع از ارزش سرمایه‌گذاری نقش مهمی در استقلال او در زمینه مالی دارد. 

5- پس از مستقل شدن از لحاظ مالی و در مواقعی که فرزندتان با بحران بی پولی رو به رو می‌شود، به راحتی کمک خرج او  نباشید و اجازه دهید حتی‌الامکان روی پای خود بایستد. 

گذشته از همه این موارد، مهم است که برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و در عین حال لذت بردن از اکنون را به فرزند خود بیاموزید؛ این موضوع سخت اما شدنی است. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.