کد مطلب: ۸۹۷۶۷۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

پیشروی طلاق در ایران با سرعت بالا/ زنان بیشتر متقاضی طلاق هستند

پیشروی طلاق در ایران با سرعت بالا/ زنان بیشتر متقاضی طلاق هستند

بیشترین متقاضیان طلاق در ایران، زنان هستند. علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ایران درباره وضعیت طلاق در ایران گفت: «یکی از مهمترین تغییرات اجتماعی طی یک دهه گذشته طلاق است. طلاق در کشور ما با یک شیب و سرعت بالایی در حال پیشروی است. نسبت ازدواج به طلاق در 20 سال گذشته از 12 به یک به کمتر از سه به یک رسیده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، 58 درصد متقاضیان طلاق در ایران، زنان هستند. این آماری است که مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی روز گذشته از وضعیت طلاق داده است.

روند آمار طلاق در ایران طی سال‌های اخیر رو به افزایش بود. درست در سال‌هایی که دولت و مجلس با تکیه بر قانون جوانی جمعیت در تلاش بودند تا آمار ازدواج و فرزندآوری را افزایش دهند. قانونی که 12 هزار میلیارد تومان بودجه به خود اختصاص داد.

کارشناسان می‌گویند به ضرب قانون و دادن چند امتیاز نمی‌توان مردم را به ازدواج و فرزندآوری ترغیب کرد. آنها می‌گویند باید در این پرونده متغیر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با هم بررسی شود. نمی‌توان بدون فراهم کردن شرایط اقتصادی مطلوب، نسخه افزایش ازدواج و فرزندآوری برای مردم پیچید. 

از سوی دیگر، در سال‌های اخیر فرهنگ نیز دستخوش تغییراتی شده و برخی از ترجیح می‌دهند مجرد بمانند، یا آنکه اگر ازدواج کردند، صاحب فرزند نشوند یا تک فرزندی را می‌پذیرند. 

زنان متقاضیان اصلی طلاق در کشور

در کنار کاهش ازدواج و فرزندآوری، موضوع طلاق نیز مطرح است. در آخرین آمارها در این مورد، مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به خبرگزاری ایسنا گفت: «58 درصد متقاضیان طلاق، زن و 11 درصد نیز مرد است. مابقی موارد طلاق نیز توافقی است. طلاق‌های وکالتی نیز مقداری افزایش پیدا کرده است.»

فیروزی درباره دلایل طلاق توضیح داد: «6 دلیل اصلی برای مراجعه طلاق، خشونت خانگی یا پرخاشگری، اعتیاد، خیانت، اختلال روانپزشکی، مهارت‌های زندگی و ارتباطی ضعیف و مشکلات یا اختلالات جنسی است.»

پیشروی طلاق در ایران با سرعت بالا

پیش‌تر «تجارت‌نیوز» در گزارشی به وضعیت طلاق در ایران پرداخت. در این گزارش با تکیه بر داده‌های مرکز آمار ایران، آمده که در دهه 90 تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده 40 درصد کاهش و آمار طلاق نیز 43 درصد افزایش داشته است. بنا بر این گزارش، سال گذشته به ازای هر سه ازدواج، یک طلاق نیز ثبت شده است.

در گزارش دیگری «تجارت‌نیوز» به روند افزایشی طلاق در ایران پرداخت. بنا بر این گزارش، علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره ایران در همایش روز جهانی سلامت روان گفت: «آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانشناسی نسبت به سال‌های گذشته روند صعودی دارد.»

او ادامه داد: « یکی از مهمترین تغییرات اجتماعی طی یک دهه گذشته طلاق است. طلاق در کشور ما با یک شیب و سرعت بالایی در حال پیشروی است. نسبت ازدواج به طلاق در 20 سال گذشته از 12 به یک به کمتر از سه به یک رسیده است.»

10 استان بحرانی از نظر آمار طلاق 

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، 10 استان کشور که از نظر افزایش طلاق و کاهش ازدواج وضعیت بحرانی دارند را اعلام کرد. به گفته او این 10 استان عبارتند از خراسان رضوی، تهران، البرز، مازندران، گیلان، فارس، اصفهان، قم، کرمانشاه و مرکزی. 

فتحی آشتیانی گفته که آمار طلاق در سال 1402 نیز رشد قابل توجهی داشته است. داده‌های سازمان ثبت احوال نیز مهر تائیدی است بر ادعای فتحی آشتیانی. 

بنا بر داده‌هایی که سازمان ثبت احوال کشور منتشر کرده است، در چهار ماهه ابتدایی سال جاری، 199 هزار و 724 ازدواج ثبت شد. در مقابل نیز 65 هزار و 354 مورد طلاق ثبت شد. به عبارتی از هر سه ازدواج تقریبا یک مورد آن به طلاق ختم شده است. 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.