کد مطلب: ۸۹۸۵۴۹

امسال هم ایرانیان به عمره نمی‌روند؛ بازگشت هزینه به متقاضیان بدون سود

امسال هم ایرانیان به عمره نمی‌روند؛ بازگشت هزینه به متقاضیان بدون سود

در حالی که بیش از ۴۰ هزار نفر هزینه عمره را پرداخت کرده بودند، سازمان حج با اشاره به طولانی شدن انتظار برای برقراری این سفرها «از انصراف سیستمی همه متقاضیان و وایز هزینه به حساب آن‌ها تا فردا شنبه ۲۸ بهمن خبر داد.»

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که بیش از ۴۰ هزار نفر هزینه عمره را پرداخت کرده بودند، سازمان حج با اشاره به طولانی شدن انتظار برای برقراری این سفرها «از انصراف سیستمی همه متقاضیان و وایز هزینه به حساب آن‌ها تا فردا شنبه ۲۸ بهمن خبر داد.»

 «طلاهایم را فروختم و ۴۴ میلیون تومان دادم تا مکه بروم، اما بیش از یک ماه است خبری از اعزام عمره نیست.» این را متقاضی عمره زهرا مرادی می‌گوید.

با توجه به طولانی شدن زمان برقراری عمره، هزینه این سفر معنوی به همه متقاضیان بازگردانده می‌شود. سازمان حج اعلام کرده که «مراحل واریز وجه متقاضیان تا پایان وقت اداری ۲۸ بهمن انجام خواهد شد.» به این ترتیب امسال هم عمره برای ایرانیان برگزار نمی‌شود.

بیش از ۴۰ هزار نفر هزینه نهایی عمره را واریز کرده بودند که پس از اعلام رییس سازمان حج سیدعباس حسینی برای امکان بازپس گرفتن هزینه بدون خلل در اولویت فیش متقاضیان، برخی از سفر انصراف دادند. 

با این وجود، همچنان ۱۵ هزار نفر انصراف ندادند که مقرر شده تا «به صورت سیستمی و یکجا نسبت به انصراف و واریز وجه آن‌ها اقدام شود.»

گفته می‌شود که «هزینه واریزی زائران برای عمره عیناً پرداخت خواهد شد.» این در حالی است که سود سپرده در بانک‌ها سالانه حداقل ۲۰ درصد است. یکی از متقاضیان عمره می‌گوید که «سپرده ۴۰ میلیون تومانی برای ۲ ماه حداقل ۱۵۰ هزار تومان سود بانکی دارد که برای حتی ۱۵ هزار متقاضی این مبلغ میلیون‌ها تومان می‌شود، این را چه کسی می‌گیرد؟»

معاون سازمان حج غلامرضا رضایی می‌گوید که «این پول در بانک بوده و سازمان حج در این رابطه امکان پرداخت سود ندارد چرا که دسترسی به آن ندارد.از طرفی بازگشت مبالغ به حساب زائران مطالبه ما بوده تا زوار متضرر نشوند.» با این وجود، یکی از مدیران کاروان‌های حج که خواست نامش فاش نشود می‌گوید که «تسهیلاتی که بانک برای خرید خودروی جک خارج از نوبت سال گذشته به مدیران این سازمان داد، به چه دلیلی بود. چرا به مردم عادی از این وام‌ها نمی‌دهند؟»

با توجه به اینکه بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان در بازه زمانی کوتاه توسط زائران عمره به حساب بانک‌های ملت و ملی واریز شده است و سودی هم به زائران تعلق نگرفته، کارشناسان حوزه زیارتی معتقدند که «باید در زمان برقراری عمره حداقل این بانک‌ها به زائران تسهیلات کم‌بهره بدهند.»

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.