کد مطلب: ۹۰۱۳۹۰

موتورسیکلت‌های فرسوده، بلای جان مالکان و شهرنشینان

موتورسیکلت‌های فرسوده، بلای جان مالکان و شهرنشینان

90درصد از موتورسیکلت های در حال تردد کشور، فرسوده اند این در شرایطی است که قیمت بالای دستگاه های جدید و همچنین نبود مقرراتی جامع در راستای خروج فرسوده ها، انگیزه تعویض در بین مالکان را از بین برده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آخرین آمار رسمی از سوی وزارت صمت در حال حاضر 12 میلیون و 500 هزار موتور سیکلت در کشور تردد می کند که از این تعداد 11 میلیون و 200 هزار دستگاه فرسوده هستند.

در این آمار همچنین تاکید شده 400 هزار تاکسی درکشور فعال است که از این تعداد  نیز 190 هزار دستگاه یعنی 48 درصد از این وسیله حمل و نقل عمومی فرسوده است.

همچنین 34 هزار خودرو دولتی در کشور وجود دارد که از این تعداد نیز 11 هزار دستگاه یعنی معادل32 درصد با فرسودگی مواجه هستند.

سهم موتورسیکلت‌های فرسوده در آلودگی تهران

برآوردهای رسمی نشان می دهد که بیش از ۱۰ درصد از آلودگی هوای شهر تهران ناشی از موتورسیکلت‌های فرسوده و کاربراتوری است که هر کدام از آنها حدود ۱۲ برابر یک خودروی یورو ۴ آلایندگی ایجاد می‌کنند، با این حال نه تنها رغبتی برای تعویض این موتورسیکلت ها از سوی صاحبان آن ها وجود ندارد بلکه خروج فرسوده ها نیز در دستور کار دولت قرار ندارد.

همچنین طبق اظهارات یک مقام مسوول در راهور ناجا، به دلیل فرسودگی و ارزش پایین، بسیاری از این موتورسیکلت‌ها بدون معامله و نقل و انتقال رسمی، دست به دست می شوند و هویت مشخصی ندارند.

گذشته از فقدان هویتی  ، موتورسیکلت ها به عنوان وسیله امرار معاش برای بسیاری از صاحبان آن ها شناخته می شود ، بر این اساس به دلیل قیمت بالای موتورسیکلت ، دارندگان این وسیله نقلیه ، هیچ علاقه‌ای برای اسقاط ندارند.

حالا موتورسیکلت هایی که برخی هویت مشخصی نیز ندارند به بلای جان مالکان این دستگاه ها  و شهرنشینان تبدیل شده است.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.