کد مطلب: ۹۰۷۶۰۲

دلایل استعفای دسته‌جمعی پرستاران در گفت‌وگوی «تجارت‌نیوز» با دبیرکل خانه پرستار :

۲۰ هزار پرستار ترک خدمت کرده‌اند/ وقتی پرستاران استعفا می‌دهند یا ترک کار می‌کنند، یعنی دیگر امیدی نیست

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ماجرا بی‌خبر است!

20 هزار پرستار ترک خدمت کرده‌اند/ وقتی پرستاران استعفا می‌دهند یا ترک کار می‌کنند، یعنی دیگر امیدی نیست

محمد شریفی‌مقدم می‌گوید: طبق آمار اعلام شده، 15 درصد نیروی پرستار کشور ترک خدمت کرده‌اند که با توجه به تعداد 150 هزار نفری پرستاران شاغل یعنی ترک کار 20 هزار پرستار را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت نیوز، طی روزهای گذشته بارها خبر استعفای دسته‌جمعی و تجمعات اعتراض‌آمیز پرستاران در شهرهای مختلف روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. هرچند اولین واکنش متولیان حوزه بهداشت و درمان به این اخبار تکذیب بود اما اتفاقی که امروز در بیمارستان شهدای تجریش تهران رخ داد مهر تایید بر تمام اتفاقاتی بود که مسئولان سعی در انکار آن داشتند.

تعدادی از پرستاران بیمارستان شهدای تجریش در تماس با خبرنگار ایلنا، از امضای طومار استعفای دسته‌جمعی در این بیمارستان خبر دادند. بنا بر اخبار منتشرشده، چندین نفر از پرستاران و کادر اتاق عمل این بیمارستان، در اعتراض به شرایط سخت شغلی و پرداخت‌های ناچیز، تصمیم به استعفا گرفته‌اند.

یکی از این پرستاران گفت: «مشکل ما پرداخت نشدن مطالبات و میزان پرداختی‌ها بابت کارانه و تعرفه‌گذاری‌ است؛ ضمن اینکه از اضافه‌کار اجباری، شیفت‌های طولانی و حق‌الزحمه ناچیز اضافه‌کاری به ستوه آمده‌ایم.»

این پرستار افزود: «ما بارها مطالبه‌گری و پیگیری کردیم اما چون راه به جایی نبردیم و مورد بی‌مهری فراوان واقع شدیم، تصمیم به استعفا گرفتیم...»

این در حالی است که هیچ کدام از مسئولان بیمارستان شهدای تجریش حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده‌اند. تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که وزیر بهداشت و درمان در تمامی نشست‌های خبری خود حتی یک بار هم به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره نمی‌کند و پیوسته مدعی ارائه بهترین خدمات بوده است.

تا جایی این اتفاق رخ داده که برخی از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند وزیر بهداشت احتمالاً سکان وزارت بهداشت و درمان سرزمینی دیگر را در اختیار دارد. چشم بستن به روی تمامی مشکلات موجود در این حوزه و تکذیب اخبار تنها راه‌حلی است که وزیر و معاونانش در پیش گرفته‌اند.

وضعیت فوق بحرانی است

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، درباره موارد متعدد استعفای دسته‌جمعی پرستاران طی روزهای اخیر به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه وضعیت فوق بحرانی است. بارها دراین‌باره به مسئولان وزارت بهداشت و درمان هشدار داده شده اما هیچ‌وقت این هشدارها را جدی نگرفته‌اند. مساله اینجاست که تجمعات پرستاری نشانه خوبی به حساب می‌آمد چراکه حاکی از امید آنها به اصلاح وضعیت بود اما وقتی پرستاران استعفا می‌دهند یا ترک کار می‌کنند، یعنی دیگر امیدی نیست.»

او اضافه می‌کند: «در این شرایط بیش از همه مردم هستند که خسارت می‌بینند. کمبود پرستار در چرخه درمان یعنی به خطر افتادن جان بیماران و بالا رفتن آمار مرگ‌ومیر. اتفاقی که در تمام این سال‌ها هم رخ داده اما با ارائه پروتکل‌هایی به پرستاران در بسیاری مواقع مانع از این شده‌اند که علت اصلی مرگ‌ومیر بیماران که کمبود پرستار بوده است، مشخص شود.»

شریفی‌مقدم توضیح می‌دهد: «طبق آماری که از سوی معاونت پرستاری وزارت بهداشت و درمان اعلام شده، 15 درصد نیروی پرستار کشور ترک خدمت کرده‌اند که این با توجه به تعداد 150 هزار نفری پرستاران شاغل یعنی ترک کار 20 هزار پرستار را نشان می‌دهد و بحران از همین‌جا شروع می‌شود.»

در بسیاری از بیمارستان‌ها به پرستاران می‌گویند پرونده بیمار را به گونه‌ای تکمیل کنید که انگار تمامی خدمات را دریافت کرده است

دبیرکل خانه پرستار در توضیح این موضوع به تجارت‌نیوز می‌گوید: «در بسیاری از بیمارستان‌ها به پرستاران اعلام می‌کنند اگر فرصت رسیدگی به بیمار و ارائه دارو به آنها را هم ندارید باید پرونده بیمار را به گونه‌ای تکمیل کنید که انگار تمامی خدمات را دریافت کرده است. این کار در واقع پیشگیری از مشخص شدن قصور بیمارستان در علت مرگ‌ومیر بیماران است. چون اگر بستگان بیمار شکایت کنند این پرونده بیمارستان بیمار است که به دادگاه ارائه می‌شود و وقتی همه چیز تکمیل باشد مساله قصور از بین می‌رود.»

حتی 10 درصد کار را هم به دلیل تعداد بالای بیمار و کمبود پرستار نمی‌توانیم انجام دهیم

او می‌افزاید: «چندی پیش یکی از پرستاران در گفت‌وگو با رسانه‌ای به این مساله اشاره کرده و گفته بود: به ما می‌گویند پرونده بیماران را طوری بنویسید که صد درصد کار مراقبت انجام شده است اما واقعیت این است که ما حتی 10 درصد کار را هم به دلیل تعداد بالای بیمار و کمبود پرستار نمی‌توانیم انجام دهیم.»

بیمارستان‌های ما نصف استاندارد جهانی پرستار دارند

شریفی‌مقدم می‌گوید: «در حال حاضر بیمارستان‌های ما نصف استاندارد جهانی که سازمان بهداشت جهانی برای مراقبت از بیماران در نظر گرفته، پرستار دارند. در  پروتکل این سازمان آمده که برای هر هزار نفر از افراد جامعه سه پرستار باید در نظر گرفته شود که البته این تعداد در کشورهای پیشرفته به 10 پرستار هم می‌رسد.»

نتیجه کار در شرایط سخت و ساعات طولانی می‌شود بالا رفتن خطا و پایین آمدن کیفیت

او ادامه می‌دهد: «کمبود پرستار باعث شده پرستاران را مجبور به اضافه‌کار اجباری کنند. کار در شرایط سخت و ساعات طولانی اولین نتیجه‌اش می‌شود بالا رفتن خطا و پایین آمدن کیفیت خدماتی که به بیماران ارائه می‌شود. چطور ممکن است انتظار داشته باشیم یک پرستار به سه شیفت متوالی بتواند بدون خطا عمل کند. از یک طرف کمبود نیروی پرستار و از طرف دیگر مشکلات معیشتی پرستاران را وادار می‌کند در شیفت‌های متوالی کار کنند و نتیجه‌اش می‌شود خسارت دیدن مردم.»

شریفی‌مقدم می‌گوید: «نباید فراموش کنیم که مهم‌ترین ابزار تامین سلامت، کادر پرستاری هستند. آنها بیشترین خدمات را ارائه می‌دهند در حالی که نه امنیت شغلی دارند، نه حقوق مناسبی دریافت می‌کنند و نه حتی کسی به مشکلات آنها توجه می‌کند.»

مرگ و خودکشی پرستاران بر اثر فشار کار است

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «فشار کاری در نهایت یا باعث مرگ ناگهانی پرستاران می‌شود؛ به عنوان نمونه همان اتفاقی که برای پرستار بابلی چند روز پیش رخ داد و البته از این دست مرگ‌ومیرها در کادر پرستاری به وفور اتفاق می‌افتد اما کسی در مورد آن حرفی نمی‌زند؛ یا اینکه باعث می‌شود این افراد به دلیل نداشتن هیچ امیدی به بهبود وضعیت کاری و زندگی خود به مرگ خودخواسته دست بزنند.»

قانون 17ساله تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دست‌وپاشکسته اجرا می‌شود

شریفی‌مقدم به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که در سال 1386 تصویب شده و بعد از سال‌ها انتظار از سال 1400 اجرایی شده است اشاره می‌کند و می‌افزاید: «پرستاران سال‌ها منتظر بودند تا بالاخره قانون تعرفه‌گذاری اجرا شود اما اجرای این قانون که از سال 1400 آغاز شده به قدری ناقص است که پرستاران می‌گویند ای کاش اصلاً اجرا نمی‌شد.»

او توضیح می‌دهد: «اگر قانون تعرفه‌گذاری به‌درستی اجرا می‌شد پرستاران باید برابر با حقوق‌شان کارانه دریافت می‌کردند اما در این شرایط کارانه‌ای که به پرستاران داده می‌شود مبالغ ناچیزی است که حتی به دو میلیون تومان هم نمی‌رسد.»

ترک کار پرستاران زنگ خطر بزرگی است

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «ما نیروی پرستار با 20 سال سابقه کار داریم که این شغل را رها کرده است. بسیاری از پرستاران اصلاً بدون اینکه به بیمارستان اعلام کنند، شغل خود را ترک می‌کنند و این یعنی به خطر افتادن جان بیماران. باید این خسارت را جدی بگیریم و شرایط را بهبود ببخشیم اما با حرف نمی‌شود کاری از پیش برد.»

باید 100 هزار نیروی پرستاری در کشور استخدام شود

او تاکید می‌کند: «یک بار برای همیشه باید به وضعیت پرستاران در کشور به طور کامل رسیدگی شود. در حال حاضر ما نیاز داریم که صد هزار نیروی پرستاری در کشور استخدام شود. این اتفاق با شرایط موجود کاملاً غیرممکن به نظر می‌رسد.»

رانت در ساخت و تجهیز بیمارستان است اما در استخدام پرستاران رانتی وجود ندارد

شریفی‌مقدم در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این میزان کمبود نیروی پرستاری، وزارت بهداشت و درمان به دنبال افتتاح بیمارستان‌های تازه است به تجارت‌نیوز می‌گوید: «چون رانت در ساخت بیمارستان و تجهیز آن است اما در استخدام پرستاران رانتی وجود ندارد؛ دولت باید آنها را استخدام و حقوق‌شان را پرداخت کند. به عنوان مثال همین بیمارستانی که سال گذشته افتتاح شد، همین الان به دلیل کمبود نیروی پرستاری اکثر بخش‌های آن بلااستفاده مانده و افتتاح نشده‌ است.»

هیچ اطلاعی ندارم!

«هیچ اطلاعی ندارم!» این پاسخی است که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز از استعفای دسته‌جمعی پرستاران بیمارستان شهدای تجریش داده است: «هیچ اطلاعی ندارم!» سوال اینجاست که اگر نمایندگان مجلس و به خصوص رئیس کمیسیون بهداشت و درمان از موضوعی به این مهمی اطلاع ندارند، وظیفه پیگیری چنین مشکلاتی بر عهده چه کسانی است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.