خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۱۵۴

تجارت‌خانه زیبای روسیِ بابل در سکوت فرو می‌ریزد

 تجارت‌خانه زیبای روسیِ بابل در سکوت فرو می‌ریزد

تجارتخانه روسی یک عمارت زیبای تاریخی است در کنار پل تاریخی محمدحسن خان بابل، اما غریب و مهجور، آنقدر که مامن معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده و بنای فرسوده‌اش آرام آرام در حال ریزش و تخریب است.

به گزارش تجارت‌نیوز، وقتی از دروازه جنوبی بابل و از بخش‌های زیبای بندپی شرقی و غربی وارد شهر بابل می شوید باید از کنار پل محمد حسن خان عبور کنید؛ در حاشیه این پل عمارت زیبایی جلوه گری می‌کند؛ عمارتی به نام تجارتخانه روسها که در پایان دوره قاجار و همزمان با آغاز حکومت پهلوی اول در شهر بابل احداث شد و به شماره  2352 به ثبت ملی رسید. این عمارت زیبا که امروز دیگر رنگی به صورت ندارد در دو طبقه طراحی شده و پله‌های ورودی آن به سمت جنوب بابل است. در بنای همکف این عمارت شش اتاق وجود دارد و برای ورود به طبقه بالا یک رشته پل موجی تعبیه شده است. برای هر طبقه و در نمای جنوبی این عمارت ایوان یا تراس طراحی و سقف ایوان‌ها روی دو ستون دو قلو بنا شده است.

متاسفانه در سال‌های اخیر این عمارت زیبا که روزگاری محل تجمع تجار از سراسر دنیا بود، محل تجمع معتادان و سارقانی شده است که شب‌ها در این مکان تجمع و اتراق می‌کنند. در این سالها عمارت لخت و عور شده و هر آنچه از در و پنجره و حتی لوله های آب در عمارت بوده، توسط معتادان به یغما رفته و با ثمن‌ بخس به فروش رسیده است.

 خیرین به کمک میراث فرهنگی بیایند

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بابل به خبرنگار تسنیم در بابل گفت: ما در شهرستان بابل به دنبال احیای میراث تاریخی این شهر هستیم و هیچ‌گاه به دنبال تخریب این اماکن تاریخی نبودیم و نیستیم.

مهران فلاح تاکید کرد: یکی از چیزهایی که برای هر کشوری مهم است میراث به‌جا مانده از گذشتگان است و همانطور که ما در شهرستان بابل خیرین مدرسه ساز و خیرین سلامت و مسجدساز داریم، به دنبال انجمن خیرین میراثی هم هستیم.

وی با اشاره به هدف تاسیس انجمن خیرین گفت: نگهداری و احیای میراث فرهنگی هزینه بالایی نیاز دارد و متاسفانه بودجه دولتی کفاف این هزینه ها را نمی‌دهد، به همین منظور و در جهت حفظ و نگهداری آثار به‌جا مانده از گذشتگان در این شهرستان نیازمند کمک و مساعدت خیرین نوع دوست شهرستان هستیم.

رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری بابل افزود: یکی از آثار مهم بابل همین تجارتخانه روس است؛ عمارتی که اداره بهزیستی متولی آن است و اداره بهزیستی هم در حال پیگیری امور برای حفظ و نگهداری این خانه است.

قرار است جلسه‌ای تشکیل شود

رئیس بهزیستی شهرستان بابل نیز به خبرنگار تسنیم گفت: اگرچه تجارتخانه روس زیر نظر اداره بهزیستی بابل اداره می شود؛ اما این ملک یک ملک حقوقی است و مدیران استانی باید در این خصوص تصمیم بگیرند.

حسین اسلام‌پور افزود: قرار شد تا جلساتی با حضور هیات مدیره در مازندران و سپس در فرمانداری بابل تشکیل شود و بنده هم به عنوان مدیر شهرستانی اطلاعات و تحقیقات لازم را انجام دادم تا در اختیار مدیران استانی و شهرستانی در خصوص این مکان تاریخی قرار دهم .

سقف بنا در حال ریزش است

یک فعال اجتماعی که کسبه حاشیه تجارتخانه روسی است هم به تسنیم گفت: این بنای زیبا که امروز به نام مهد کودک سلمان معروف است و در مالکیت بهزیستی است، اکنون در حال تخریب است.

قاسم اسحاقی ملکشاه افزود: بابل، قتلگاه آثار تاریخی شده و در سال‌های اخیر بناهای تاریخی زیادی در این شهر تخریب شده است.

وی گفت: قرار بود بنای تاریخی و ثبتی تجارتخانه روس در داخل میدان قرار گیرد تا حفظ و حراست شود، اما این طرح هنوز اجرایی نشده است.

اسحاقی افزود: در سال‌های اخیر هیچ گونه توجهی برای نگهداری این بنا صورت نگرفته است، حتی مسئولان به خود اجازه ندادند تا این بنای زیبا و ملی را رنگ کنند.

این فعال اجتماعی گفت: سقف و دیوارهای تجارتخانه روسی در حال ریزش است.

به گفته وی، مهمترین مسئله درخصوص این بنای تاریخی، رفع تملک و تعریض جاده است که در این خصوص نمایندگان محترم مجلس باید برای اجرای طرح تعریض و رفع تملک از طرح تفصیلی استفاده کنند.

محله پل حسن خان و تجارتخانه بدون زیرساخت‌های اولیه شهری

اسحاقی از وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان درخصوص منطقه پل حسن خان هم گلایه کرد و افزود: ساکنان و کسبه اطراف پل محمد حسن خان بخشی از شهروندان بابل هستند که متاسفانه از امکانات اولیه شهری برخوردار نیستند. به طور مثال در زمان بارندگی تمام منطقه  و خیابانها غرق  آب‌های سطحی می‌شود؛ جوی و کانالی وجود ندارد تا آب‌های سطحی به آن هدایت شود و حتی یک سطل زباله در این منطقه که چندین اثر مهم تاریخی دارد، تعبیه نشده است.

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.