فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۳۴۴

سهم دانشگاه از بازار کار ایران / سواد نان می‌آورد؟ + نمودار

سهم دانشگاه از بازار کار ایران / سواد نان می‌آورد؟ + نمودار

بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۸۴ تا ۹۸ سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمعیت فعال اقتصادی افزایش یافته، اما با شیوع کرونا و کاهش در این سهم همچنان سهم دانشگاه از بازار کار جبران نشده است.

به گزارش تجارت نیوز،

دانشگاه یکی از مهمترین مراکز ورود به بازار کار در کشورهای توسعه‌یافته محسوب می‌شود. اتصال دانشگاه به صنعت یکی از ویژگی‌هایی است که می‌تواند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را نسبت به سایر شاغلان جلو بیاندازد.

در ایران اما سهم دانشگاه از بازار کار چشمگیر نیست. بررسی سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمعیت فعال اقتصادی از سال ۸۴ تا ۱۴۰۲ نشان می‌‌دهد این سهم از ۱۴.۵ درصد در سال ۸۴ به ۲۸.۲ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. اما در این بین پاندمی کرونا ظرفیت بازار کار ایران را برای ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دچار آسیب کرده است.

بررسی این آمار حاکی از آن است که در سال ۱۳۸۴ سهم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از جمعیت فعال اقتصادی ۱۴.۵ درصد بود که این سهم به مرور روند فزاینده به خود گرفته است. این روند فزاینده تا سال ۹۸ با سرعت خوبی در حال افزایش بود. به طوری‌که این سهم در سال ۹۸ به بیشترین سطح خود یعنی ۲۸.۵ درصد رسیده است.

13

این آمار نشان می‌دهد بیشترین سهم دانشگاه از بازار کار ۲۸.۵ درصد بوده است. یعنی به ازای هر هزار نفری که در جمعیت فعال اقتصادی کشور وارد شده‌اند، ۲۸۵ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی از فوق دیپلم تا دکتر بوده‌اند.

پس از شیوع کرونا در ایران و جهان، بازار کار متحمل آسیب جدی شد؛ به طوری‌که این آسیب سهم دانشگاه‌رفته‌ها از جمعیت فعال اقتصاد را تا ۲۷.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش داد. پس از آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دوباره روند این سهم صعودی شد. تا جایی‌که در سال گذشته به سطح ۲۸.۲ درصد رسید.

این آمار به خوبی گویای آن است که سهم کاهش یافته در دوران کرونا هنوز بازیابی نشده و سهم دانشگاهیان در سال ۱۴۰۲ همچنان به سطح ۹۸ نرسیده است. اما به طور کلی وضعیت بازار کار برای دانشگاهیان نسبت به سال ۸۴ هموارتر شده است. بررسی جمعیت دانشگاه رفته موجود در بازار کار حاکی از آن است که در سال ۸۴ حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی در جمعیت فعال اقتصادی حضور داشته که این جمعیت به ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.