فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۶۷۸

افزایش دما تداوم دارد؛ موج جدید گرما از امروز وارد کشور می‌شود

افزایش دما تداوم دارد؛ موج جدید گرما از امروز وارد کشور می‌شود

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی ضمن اشاره به تداوم افزایش دما گفت: از امروز موج جدید گرما وارد کشور می‌شود و دمای هوا نسبت به دمای فعلی حدود سه درجه بیشتر می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه مجدد موج جدید گرما از امروز (پنجشنبه، یکم شهریورماه) وارد کشور می‌شود، گفت: طی روزهای اخیر دمای هوا در استان تهران از ۴۰ درجه به ۳۴ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا کرده اما این کاهش دما مجدد از روز جمعه در اکثر نقاط کشور افزایش می‌یابد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ادامه تاکید کرد: روزهای آینده دمای هوا نسبت به دمای فعلی دو الی سه درجه در اکثر نقاط کشور بیشتر خواهد شد. میزان بارندگی‌ها در کشور تا به امروز در شرایط نرمالی قرار دارد البته با توجه به اینکه هنوز یک ماه از سال آبی باقی مانده و در شهریورماه عمدتاً سواحل شمالی کشور و جنوب شرق ایران بارش‌های موسمی را دریافت می‌کنند و بقیه نقاط بارش قابل ملاحظه‌ای ندارند.

وی افزود: باقی نقاط کشور نیز میزان بارش چشمگیری نداشتند اما طی ۱۱ ماهه سال آبی بارش‌ها نرمال و حدود ۲۳۰ میلی‌متر بارش متوسط کشور بوده که در مقایسه با بلند مدت ۳۰ سال گذشته میزان بارش‌ها به همین مقدار بوده است اما میزان توزیع بارش‌ها در تمام نقاط کشور نرمال و یکسان نبوده است؛ به عبارت دیگر در برخی استان‌ها بارش‌ها بالاتر از حد نرمال و در برخی نقاط دیگر کمتر از حد نرمال است.

وظیفه ادامه داد: به طور مثال، بارش در استان کرمانشاه با رشد ۸۴ میلی متر نسبت به حد نرمال، بهترین دریافت کننده بارش کشور تا این موقع از سال آبی است و از کرمانشاه به ترتیب استان‌های مازندران با افزایش ۶۷.۶ میلی متر، ایلام ۵۹، خوزستان ۵۰.۴ و اردبیل ۴۶.۹ در رده‌های بعدی بهترین دریافت کنندگان بارش کشور تا این لحظه از سال آبی قرار دارند.

وی تاکید کرد: در استان‌هایی مثل قزوین، البرز، تهران سمنان و خراسان رضوی میزان بارش‌ها کمتر از حد نرمال قرار داد و به عبارت دیگر استان‌هایی که در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز قرار دارند، چهارمین سال پیاپی است که با کمبود بارش مواجه هستند. شاخص‌های اقلینو یکی از شاخص‌های تعیین چگونگی وضعیت بارندگی‌ها در فصل سرد سال است، به عبارت دیگر یعنی شرایط جوی اقلینو تقریباً فرو نشسته و در قالب مناطق اقیانوس آرام و اقیانوس هند دما در محدوده نرمال قرار دارد یعنی نه سردتر از معمول است و نه گرم‌تر.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تصریح کرد: همان که ذکر شد، شرایط جوی اقلینو در وضعیت نرمالی قرار داد اما انتظار می‌رود، به تدریج در فصل زمستان به شرایط لانیناب وارد شود و به عبارت دیگر این منطقه هاره‌ای یا اقیانوس استوایی در محدوده منفی قرار گیرد و سطح آب مقداری از شرایط معمول سردتر شود. آب اقیانوس و جو باهم مرتبط هستند و دمای آب اقیانوس شرایط جوی را تغییر و سامانه‌های جوی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وظیفه گفت: هم‌اکنون نمی‌توان به صورت قطعی وضعیت جوی پاییز را پیش‌بینی کرد اما به احتمال قوی میزان بارش‌ها در فصل پاییز کمتر از حد نرمال خواهد بود و از سوی دیگر هم با دمای هوا نیز نسبت به حد نرمال گرم‌تر است، البته شرایط جوی قابل تغییر است اما بر اساس آمار مراکز پیش‌بینی بین‌المللی هوای، میزان بارش‌های فصل پاییز در منطقه خاورمیانه از جمله ایران در محدوده دمای فراتر از حد نرمال یا گرم‌تر از حد معمول خواهد بود.

منبع : مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.