فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۱۱۴

بیشتر اتاق‌های شیرخوارگاه آمنه خالی شد

بیشتر اتاق‌های شیرخوارگاه آمنه خالی شد

کارکرد شیرخوارگاه‌ها از یک مرکز نگهداری طولانی‌مدت به یک مرکز پذیرش اورژانسی و نگهداری کودکان تا زمان تعیین تکلیف فوری پس از مددکاری تبدیل می‌شود

به گزارش تجارت نیوز،

مدیر شیرخوارگاه آمنه با اشاره به تسریع در روند فرزندخواندگی گفت: به همین دلیل بیشتر اتاق‌های شیرخوارگاه خالی شده است.

به گزارش ایرنا از بهزیستی استان تهران، مریم کریمی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته به دلیل تسریع در فرایند فرزندخواندگی، تعداد نوزادان حاضر در شیرخوارگاه به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد:با ابتکار صورت‌گرفته از زمان ایجاد مجتمع شوق زندگی و کمک دادیاری و سیستم مددکاری، روند فرزندخواندگی تسریع و شاهد افزایش فرزندخواندگی در استان تهران هستیم.

کریمی تصریح کرد: متوسط زمان ماندگاری فرزندان در شیرخوارگاه های استان تهران که امکان فرزندخواندگی داشته اند از ۲۶۱ روز به زیر شصت روز کاهش پیدا کرده و در حال حاضر فقط ۵۴ نوزاد در شیرخوارگاه آمنه نگهداری می‌شوند و اکثر اتاق‌های شیرخوارگاه خالی شده است.

سعید بابایی مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور نیز پیشتر در گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه شیرخوارگاه‌ها هیچ گاه تعطیل نمی‌شوند، گفت: کارکرد شیرخوارگاه‌ها از یک مرکز نگهداری طولانی‌مدت به یک مرکز پذیرش اورژانسی و نگهداری کودکان تا زمان تعیین تکلیف فوری پس از مددکاری تبدیل می‌شود.

وی یادآوری کرده بود که شب عید امسال به ۶۱۰ کودک رسید. حتی شیرخوارگاه‌های استان خراسان رضوی، مرکزی و چهارمحال و بختیاری در برهه‌هایی از سال خالی از کودک بود.

به گزارش ایرنا، طرح میزبان که به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر(مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

این طرح تکمیل کننده سایر طرح های خانواده محوری است که در سالهای گذشته در کشور اجرا شده است. در فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی تا ۲۰۰ سال پیش هیچ کودک فاقد سرپرستی در مرکز شبانه روزی نگهداری نمی شد. جای این کودکان در خانواده خویشاوندان بود. اما به مرور با گسترش شهرنشینی و ورود الگوی غربی، مراکزی با نام دارالایتام که سپس به یتیمخانه و پرورشگاه تغییر نام یافت در کشور راه اندازی شد و گسترش یافت.

اجرای طرح خانواده میزبان مکملی برای بازپیوند کودکان به خانواده، ورود کودکان به خانواده جایگزین خویشاوندان و همچنین فرزندخواندگی است و یک مرحله دیگر از ورود کودک به مراکز نگهداری شبانه روزی جلوگیری می‌کند. این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

این طرح به ویژه برای حضور کودکان نیازمند مراقبت ویژه که اقبال کمتری برای حضور در فرزندخواندگی دارند، حائز اهمیت است. خانواده های متقاضی می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه ملی فرزندپذیری به آدرس http://adoption.behzisti.net بخش «خانواده میزبان» مراجعه کنند.

منبع : ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.