فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۳۵۰

گزارش «تجارت‌نیوز» از آغاز سال تحصیلی و مدارس ناایمن:

تضمین ایمنی مدارس وظیفه مسئولان است / بیش از ۵۰ درصد مدارس تهران ایمن نیستند

تضمین ایمنی مدارس وظیفه مسئولان است / بیش از 50 درصد مدارس تهران ایمن نیستند

با توجه به اظهارات مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی این مدارس ناایمن قبلاً هم اخطار گرفته‌اند اما هیچ‌کدام اقدام به ایمن‌سازی نکرده‌اند. سوال اینجاست که چرا دوباره باید به فاصله ۱۰ روز مانده به بازگشایی مدارس نظارت صورت گیرد؟ اگر اتفاقی در این مدارس رخ دهد و جان دانش‌آموزان به خطر بیفتد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

به گزارش تجارت نیوز،

ایمنی مدارس همیشه یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل وزارت آموزش‌وپرورش بوده و هست. مرور حوادث گذشته به ما یادآوری می‌کند از سال 76 تا سال 92 اتفاقات مختلفی که در مدارس شهرها و روستاهای کشور رخ داده منجر به مرگ و مصدومیت تعداد زیادی از دانش‌آموزان شده است. مساله اینجاست که استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد یکی از اصلی‌ترین عوامل این حوادث تلخ بوده است. اما حالا بحث ایمنی ساختمان مدارس نیز به میان آمده و این موضوع نه‌تنها مختص شهرها و روستاهای دورافتاده نیست که در همین کلانشهر تهران هم به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، بیش از 50 درصد مدارس شهر ایمن نیستند.

این خبر در حالی منتشر می شود که زمان زیادی به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید نمانده و سوال اینجاست که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش چرا به اخطارهایی که سازمان آتش‌نشانی در مورد این مدارس به آنها داده توجهی نکرده‌اند.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

علی ترابی، کارشناس ایمنی در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «متاسفانه بحث ایمنی در ساختمان‌های کشور هیچ‌گاه در اولویت سازندگان نبوده و مدارس هم از این قاعده مستثنی نیستند. از طرف دیگر هر ساختمانی با توجه به سال ساخت و مصالحی که در آن استفاده شده از عمر مفیدی برخوردار است که بعد از به پایان رسیدن آن یا باید بازسازی و ایمن‌سازی شود یا اینکه به طور کامل تخریب و سازه جدیدی جایگزین آن شود.»

او می‌افزاید: «در مورد ایمنی ساختمان مدارس موضوع خیلی مهم‌تر به نظر می‌رسد. متاسفانه در کشور ما همیشه مبنا بر درمان است تا پیشگیری درحالی‌که از قدیم گفته‌اند علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. اما اینجا تا اتفاقی رخ ندهد هیچ‌کس به فکر جلوگیری از آن نیست؛ حادثه تلخ پلاسکو باید برای همه ما درس عبرتی باشد.»

تضمین ایمنی مدارس وظیفه مسئولان است

این کارشناس ایمنی ادامه می‌دهد: «تضمین ایمنی مدارس وظیفه‌ای است که بر عهده مسئولان قرار گرفته و باید به آن توجه بیشتری شود. مدرسه باید مکان امنی برای دانش‌آموزان باشد اما وقتی اکثر مدارس چه در تهران و چه در شهرهای دیگر ساختمان‌های فرسوده‌ای دارند، معلوم نیست چه زمانی چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

او اضافه می‌کند: «مساله اینجاست که وقتی ما از زلزله در تهران صحبت می‌کنیم موضوع ساختمان‌های فرسوده یکی از چالش‌های اصلی ایمنی این شهر به شمار می‌رود و حالا با توجه به اظهارات آتش‌نشانی در مورد ناامن بودن بیش از 50 درصد مدارس شهر تهران، این سوال پیش می‌آید که اگر هنگام حضور دانش‌آموزان در مدرسه زلزله مخربی رخ دهد تکلیف مدارس ناایمن چیست و چه کسی ضامن جان این دانش‌آموزان است؟»

مرروی بر حوادث تلخ مدارس طی سال‌های گذشته

آتش‌سوزی مدرسه روستای شفت- سال ۷۶

آتش‌سوزی به علت وزش شدید باد و بلند شدن بخاری از روی زمین اتفاق افتاد. معلم فداکار این دانش‌آموزان جان خودش را به خطر انداخت و آنها را نجات داد. این حادثه موجب مصدومیت 11 دانش‌آموز و یک معلم شد.

آتش‌سوزی مدرسه روستای سفیلان- سال ۸۳

حادثه آتش‌سوزی مدرسه روستای سفیلان به دلیل آتش‌ گرفتن بخاری نفتی، تنها منبع گرمایشی کلاس، بود. این اتفاق نیز منجر به مصدومیت 13 دانش‌آموز و فوت یک معلم شد.

آتش‌سوزی مدرسه درودزن- سال ۸۵

در این مدرسه هم بخاری نفتی آتش گرفت و بر اثر آن هشت دانش آموز مصدوم شدند.

آتش‌سوزی خوابگاه مدرسه زاهدان- سال ۸۹

به دلیل اتصال سیم‌های برق، خوابگاه مدرسه شبانه‌روزی «چاه رحمان» نصرت‌آباد زاهدان آتش گرفت و دانش‌آموزان در خواب غافلگیر شدند. در این حادثه هم یک دانش‌آموز فوت و 14 دانش‌آموز دیگر مصدوم شدند.

آتش‌سوزی خوابگاه چابهار- سال ۹۰

حادثه آتش‌سوزی در یکی از اتاق‌های خوابگاه دبیرستان رخ داد و طی آن سه نفر از دانش‌آموزان جان خود را از دست دادند و دو دانش‌آموز دیگر دچار مصدومیت شدند.

آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد- سال ۹۲

حادثه مدرسه شین‌آباد یکی از حوادثی است که هیچ‌گاه از حافظه تاریخی ما پاک نمی‌شود. دخترانی که در این حادثه مصدوم شدند هنوز بعد گذشت 11 سال از حادثه گرفتار عواقب آن هستند. در این حادثه تلخ دو دانش‌آموز جان خود را از دست دادند و 29 دانش‌آموز مصدوم شدند.

مدارسی که اخطار گرفته‌اند اقدامی برای ایمن‌سازی نکرده‌اند

بر اساس اظهارنظر مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، ۵۰ درصد مدارس تهران از منظر آتش‌نشانی ناایمن هستند. قدرت‌الله محمدی تاکید کرد، از هر دو مدرسه پایتخت یک مدرسه ناایمن است. محمدی با اشاره‌ به اقدامات صورت‌گرفته از سوی این سازمان برای افزایش ایمنی در مدارس ادامه داد: «از نظر ایمنی حریق مدارس را مورد بررسی قرار داده‌ایم، اما وضعیت خوبی ندارند و از سال گذشته تاکنون حتی یک پرونده مبنی بر اینکه مدرسه‌ای اقدامات ایمن‌سازی را انجام داده به دست ما نرسیده است.»

با توجه به اظهارات مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی این مدارس ناایمن قبلاً هم اخطار گرفته‌اند اما هیچ‌کدام اقدام به ایمن‌سازی نکرده‌اند. سوال اینجاست که چرا دوباره باید به فاصله ۱۰ روز مانده به بازگشایی مدارس نظارت صورت گیرد؟ اگر اتفاقی در این مدارس رخ دهد و جان دانش‌آموزان به خطر بیفتد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.