فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۹۱۱

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ماجرای عوارض ۱۰ یورویی بلیط پروازهای خارجی چیست؟

ماجرای عوارض 10 یورویی بلیط پروازهای خارجی چیست؟

در حالی که هزینه‌های سفر خارجی هر روز رو به افزایش است، دولت هم عوارض جدیدی به‌ نام عوارض 10 یورویی به بلیط‌های هواپیما اضافه کرده است. حال سوال اینجاست که این عوارض چیست و تحت چه عنوانی از مردم اخذ می‌شود؟

به گزارش تجارت نیوز،

هر ساله هزینه‌های بلیط هواپیما، اتوبوس، قطار، هتل و اقامتگاه، عوارض خروج و... روبه افزایش است. از همین رو رفتن به سفرهای خارجی برای قشرهای مختلف جامعه به یک رویا تبدیل شده است. از طرفی با وجود هزینه‌های فوق، هزینه‌ای 10 یورویی تحت عنوان عوارض توسعه فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، به بلیط پرواز‌های خارجی افزوده شده که این امر سفر رفتن را بیش از پیش سخت می‌کند.

علت افزودن هزینه 10 یورویی به قیمت بلیت پرواز‌های خارجی

چندی پیش اخباری مبنی بر افزودن هزینه 10 یورویی به بلیط پرواز‌های خارجی مطرح شد. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، در گفت‌وگو با ایسنا درباره عوارض 10 یورویی توضیح داد: «این بخشنامه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است. بر اساس این بخشنامه، این عوارض از هر مسافر اخذ می‌شود.»

او درباره هدف از اخذ این عوارض تصریح کرد این عوارض با هدف توسعه زیرساخت‌های فرودگاه‌های بین‌المللی و بهبود خدمات مسافری از مسافران اخذ می‌شود.

البته به گفته این مقام مسئول، این عوارض با عوارض خروج از کشور متفاوت است. همچنین اعلام شده در برخی مسیرها نظیر نجف، دمشق، بغداد، مدینه و جده این عوارض دریافت نمی‌شود.

عوارض توسعه زیرساخت‌ها؛ چالش یا فرصت؟

با توجه به نوسان قیمت ارز و اضافه شدن این هزینه بر قیمت بلیت‌ها، ممکن است افراد از رفتن به سفر منصرف شوند که نتیجه این اتفاق کاهش تعداد سفرهای خارجی است. از طرفی چنین هزینه‌هایی بر زندگی قشر کم‌درآمد جامعه هم تاثیر منفی می‌گذارد.

با افزایش هزینه‌های بلیط، عوارض خروج، هتل و... و اضافه شدن هزینه‌هایی همچون توسعه زیرساخت فرودگاه‌ها، رفتن به سفر خارجی بیش از پیش برای افراد کم‌درآمد جامعه سخت می‌شود و کم‌کم رفتن به سفر خارجی را برای این قشر غیرممکن می‌کند.

از طرفی دریافت چنین هزینه‌هایی می‌تواند خدمات مسافری و زیرساختی فرودگاه‌ها را بهبود ببخشد و این امر منجر به خلق تجربه بهتر هم برای مسافران داخلی و هم مسافران خارجی می‌شود.  

راهکارهایی برای حمایت از قشر کم‌درآمد جامعه

با توجه به اهمیت سفر در زندگی انسان و بالا بودن سایر هزینه‌های سفر‌های خارجی، دولت باید در این راستا شفاف‌سازی کند که این هزینه‌ها صرف ایجاد چه زیرساخت‌هایی در فرودگاه‌ها شده است؟ همچنین بهتر است برای افراد کم‌درآمد، دانشجویان و... معافیت‌هایی در نظر گرفته شود تا بدین ترتیب مردم با هزینه کمتری سفر کنند.

طبق این گزارش، دریافت چنین هزینه‌هایی برای ارتقای زیرساخت‌ها و بهبود خدمات‌رسانی مهم است اما باید برای اقشار خاصی معافیت در نظر گرفته شود تا بدین صورت هم مردم سفر کم‌هزینه‌تری داشته باشند و هم دولت بتواند زیرساخت‌های لازم را توسعه دهد.

قیمت بلیط هواپیما در مقصد‌های پرتردد

بررسی سایت‌های فروش بلیط حاکی از آن است که قیمت بلیط یک‌طرفه هواپیما از تهران به استانبول، در پرواز‌های اکونومی از هشت میلیون تا 15 میلیون تومان متغیر است. از سویی بلیط پرواز‌های بیزینس در این مسیر از 10 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 35 میلیون تومان ادامه دارد.

بلیت یک‌طرفه در مسیر تهران به دبی هم از 9 میلیون تومان تا 13 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. قیمت پرواز‌های بیزینس در این مسیر با توجه به داخلی یا خارجی بودن ایرلاین متفاوت است. به عنوان مثال قیمت‌ها در ایرلاین‌های داخلی از 12 میلیون تومان تا 23 میلیون تومان است اما در ایرلاین‌های خارجی قیمت‌ها از 29 میلیون تومان تا 66 میلیون تومان متغیر است.

تهران-تفلیس هم یک مسیر پرتردد محسوب می‌شود و سالانه گردشگران زیادی از ایران به این مقصد سفر می‌کنند. بلیط اکونومی در این مسیر از  ۶ میلیون تومان تا 11 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

شهر ایروان پایتخت کشور ارمنستان هم یک مقصد گردشگری مهم برای ایرانیان به شمار می‌رود. بهای بلیط پرواز اکونومی یک‌طرفه در این مسیر، بین 6 میلیون تا 12 میلیون تومان است. بلیط بیزینس این مسیر در صورت سفر با ایرلاین داخلی بین 10 میلیون تومان تا 12 میلیون تومان و در صورت سفر با ایرلاین‌های خارجی قیمت‌ها از 70 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان متغیر است.  

برای اطلاعات بیشتر به صفحه حمل‌ونقل در تجارت‌نیوز مراجعه کنید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.