فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۵۲۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چرا بلیط قطار مسیرهای پرتردد کمیاب شد؟

چرا بلیط قطار مسیرهای پرتردد کمیاب شد؟

از آنجا که سفر با قطار به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و ایمنی بالاتر محبوب‌تر از سایر روش‌هاست، افراد بیشتری تمایل به استفاده از قطار دارند. ولی یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که در اکثر مواقع برای سفر به مقاصد پرتردد بلیط یافت نمی‌شود. حال باید دید چه عواملی در کمیاب بودن بلیط در مقاصد پرتردد نقش دارند؟

به گزارش تجارت نیوز،

هنگام رفتن به سفر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم تهیه بلیط است. در اکثر مواقع تهیه بلیط وسایل نقلیه عمومی نظیر قطار، اتوبوس، هواپیما کار دشواری است. به حدی که در بسیاری از موارد حتی نمی‌توان یک‌ هفته قبل از سفر بلیط تهیه کرد. درباره قطار این شرایط دشوارتر است. چراکه قطار به دلیل راحتی بیشتر، هزینه مناسب، امکانات بهتر نسبت به اتوبوس، گزینه انتخابی اکثر مسافران است. حال باید دید علت کمیابی بلیط قطار چیست.

تقاضای زیاد عامل کمبود بلیط قطار

جلال مختاری، مدیر روابط‌عمومی راه‌آهن تهران، درباره علت کمبود بلیط قطار در مسیر‌های پرتردد در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: قطار به دلیل ایمنی بالا، راحتی سفر و هزینه مناسب گزینه اصلی مسافران است. چنین عواملی باعث شده تقاضا برای استفاده از قطار نسبت به سایر روش‌ها بیشتر باشد. در واقع این تقاضا بیشتر از 10 برابر ظرفیت ناوگان ریلی است.

او درباره علت کمبود ناوگان گفت: به دلیل ضعیف بودن اقتصاد مسافری ریلی و اختلاف قیمت میان خدمات ارائه‌شده و بلیط عرضه شده، هزینه‌ها و درآمد‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند. در نتیجه شرکت‌ها توان مالی لازم برای تعمیر واگن‌ها و خرید واگن نو ندارند. درحال حاضر کمتر از هزار واگن مسافری فعال وجود دارد. با توجه به تقاضای موجود، به سه هزار واگن دیگر احتیاج است.

نحوه قیمت‌گذاری بلیط قطار

قیمت بلیط قطار به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل کیفیت قطار است. قطارهای نوساز و مجهز از قیمت بالاتری برخوردارند.

همچنین، ظرفیت کوپه‌ها نیز تاثیرگذار است، به طوری‌ که کوپه‌های کوچک‌تر معمولاً گران‌تر هستند. زمان سفر نیز از جمله عوامل تعیین‌کننده است. در تعطیلات و آخر هفته‌ها، قیمت بلیط‌ها افزایش می‌یابد. بیمه و خدمات ارائه‌شده نیز در قیمت بلیط نقش دارند.

برخی قطارها پوشش‌های بیمه‌ای گسترده‌تر و امکانات رفاهی بهتری دارند. بنابراین، مسافران باید این عوامل را در نظر بگیرند تا سفری مقرون‌به‌صرفه و متناسب با نیازهای خود را تجربه کنند.

بررسی وضعیت بلیط‌فروشی در مسیر‌های پرتردد

به دلیل تقاضای زیاد مسافران برای استفاده از حمل‌ونقل ریلی، کارگزاران ریلی هم اقدام به پیش‌فروش بلیط قطار در یک بازه زمانی معین می‌کنند. این امر به چنین شرکت‌هایی کمک می‌کند تا از میزان تقاضا در یک بازه زمانی مشخص نظیر عید نوروز و... آگاه شوند.

از آنجا که پیش‌فروش بلیط‌های قطار معمولاً در اول هر ماه انجام می‌شود، مسافران باید در بازه زمانی اعلام‌شده اقدام به خرید اقدام کنند چون در صورتی که مسافران در زمان اعلام‌شده اقدام نکنند، معمولاً نمی‌توانند زمان دیگری بلیط خود را خریداری کنند و به دلیل تقاضای زیاد، هزینه مناسب و.... بلیط‌ها در لحظات اول به فروش می‌رسند.

به عنوان مثال، بررسی سایت‌های بلیط‌‌فروشی اینترنتی نشان می‌دهد در مسیر پرترددی همچون تهران-مشهد، تا یک‌ هفته آینده هیچ بلیطی برای فروش وجود ندارد. در مسیر تهران-تبریز نیز همین شرایط حاکم است و ظرفیت قطار‌های این مسیر حداقل تا یک‌هفته آینده تکمیل شده است.

در سایر مسیر‌های پرتردد نظیر شیراز، قم، بندرعباس، اهواز هم تا یک‌ هفته آینده بلیطی وجود ندارد. حال سوال اینجاست افراد چگونه می‌توانند از یک‌ هفته قبل بلیط خود را تهیه کنند؟

مدیر روابط‌عمومی راه‌آهن، در گفت‌وگو با تسنیم درباره نحوه تهیه بلیط تا یک‌هفته قبل توضیح داد: از آنجا که فروش بلیط به صورت یک‌ماهه انجام می‌شود، مسافران می‌توانند در بازه زمانی اعلام‌شده بلیط خود را تهیه کنند. با توجه به اینکه برخی بلیط‌ها به صورت محدود لغو می‌شوند، مسافران می‌توانند آن بلیط‌ها را خریداری کنند.

طبق این گزارش، ناوگان ریلی کشور با مشکلاتی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این مشکلات سفر رفتن را به امری دشوار برای مسافران تبدیل کرده است. یکی از دلایل ایجاد چنین مشکلاتی کمبود واگن مسافربری است. این وضعیت حتی می‌تواند منجر به ایجاد بازار سیاه فروش بلیط قطار شود. بنابراین دولت و نهاد‌های مربوطه باید با رفع این مشکل و ساماندهی بلیط‌‌فروشی در راستای برطرف شدن این مشکلات گام بردارند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.