فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۵۳۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

مسیر ریلی اکو فرصت طلایی برای ایران/ راه‌آهن اکو احیا می‌شود؟

مسیر ریلی اکو فرصت طلایی برای ایران/ راه‌آهن اکو احیا می‌شود؟

طی چند روز گذشته، اخباری مبنی بر احیای مسیر ریلی اکو منتشر شده است. این مسیر که ایران را به‌عنوان پلی میان شرق و غرب معرفی می‌کند، پس از سال‌ها وقفه، فعالیت خود را آغاز می‌کند. حال پرسش اینجاست که این مسیر ریلی چه زمانی فعال می‌شود؟

به گزارش تجارت نیوز،

حمل‌ونقل ریلی به دلیل هزینه مناسب و زمان کوتاه‌تر مورد توجه بسیاری از کشور‌ها برای  انجام مراودات تجاری قرار دارد. یکی از پروژه‌های انجام‌شده در این راستا، پروژه مسیر حمل‌ونقل ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول موسوم به قطار اکو بود.

با آغاز این پروژه هزینه حمل‌ونقل نیز 50 درصد کاهش یافت. ولی پس از مدتی این پروژه به دلایل مختلف متوقف شد. اما حالا مدیرعامل راه‌آهن ایران، از احیای راه‌آهن اکو خبر داد. حال پرسش اینجاست که علت این توقف چه بوده و چه زمانی این راه‌آهن فعالیت خود را آغاز می‌کند؟

راه‌آهن اکو احیا می‌شود؟

 طبق اطلاعات منتشرشده توسط ایلنا، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه‌آهن ایران، درحاشیه مراسم قطعیت قرارداد و شروع دوره احداث پروژه ریلی کرمان-سیرجان، درباره احیای راه‌آهن اکو عنوان کرد: بعد از زلزله اخیر ترکیه، مسیر ریلی وان به آنکارا دچار مشکلاتی شد اما هفته آینده نمایندگان راه‌آهن ایران در ترکیه با همتایان خود جلسه‌ای در این باره خواهند داشت. البته هفته گذشته جلسات مقدماتی برگزار شده بود.

وی افزود: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ابتدا قطار مسیر تهران-وان و تبریز-وان برقرار شود.

معاون وزیر راه‌وشهر‌سازی هم با اشاره به راه‌اندازی قطار اکو توضیح داد که طبیعتا پس از قطار تهران-وان و تبریز-وان، مقدمات راه‌اندازی قطار اکو هم انجام می‌شود اما درباره قطارهای بین‌المللی اولین گام فعال‌سازی مسیر ریلی ترکیه است.

پروژه قطار اکو از کجا آغاز شد؟

پروژه مسیر ریلی اسلام‌اباد، تهران، استانبول در سال 2009 آغاز شد و در سال 2011 به پایان رسید. از آنجایی که ظرفیت‌های لازم جهت حمل بار از پاکستان به ترکیه و سپس اروپا وجود دارد، بنابراین راه‌آهن سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان در تلاش هستند تا این ظرفیت به خوبی بهره‌مند شوند.

البته این مسیر جاگزین مسیر کانال سوئز است که پیش از راه‌اندازی این مسیر مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کریدور 6500 کیلومتر است که 1990 کیلومتر از این مسیر در پاکستان، 2603 کیلومتر آن در خاک ایران و 1950 کیلومتر آن در ترکیه قرار دارد. 

چالش‌های راه‌اندازی قطار اکو

هرچند استفاده از این مسیر در گسترش روابط تجاری و صادرات کشور‌های منطقه نقش مهمی ایفا می‌کند، اما طی سال‌های گذشته اجرای این پروژه بارها به دلایل مختلف به تأخیر افتاده است و چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

ازجمله این چالش‌ها می‌توان به تحریم‌ها، مشکلات در انجام معاملات بانکی به دلیل تحریم‌ها و نبود زیرساخت‌های مناسب اشاره کرد. البته گفتنی است که اولین قطار در این مسیر در 14 اوت 2009 فعالیت خود را آغاز کرد اما به دلایل امنیتی فعالیت این قطار لغو شد.

نقش ایران در توسعه کریدور ریلی اکو

ایران با توجه به موقعیت استراتژیک خود و شبکه ریلی گسترده‌ای که دارد، نقش محوری در کریدور ریلی اکو ایفا می‌کند. نقش محوری ایران در این کریدور باعث شده که ایران به‌عنوان پل ارتباطی بین شرق و غرب عمل کند. از طرفی شبکه ریلی گسترده ایران، کشور را به قطب ترانزیتی تبدیل کرده است. ترانزیت کالا ازطریق کریدور اکو به دلیل هزینه کمتر و زمان کوتاه‌تر مقرون‌به‌صرفه‌تر از سایر روش‌هاست. با فعال شدن قطاراکو، تجارت بین کشور‌های منطقه و حتی کشور‌های اروپایی افزایش می‌یابد.

بنابراین دولت هر سه کشور باید تلاش کنند تا موانع و مسکلاتی که سر راه راه‌اندازی مسیر ریلی اکو قرار دارد را بردارند تا اینگونع غلاوه بر صرف هزینه و زمان کمتر، تجارت خارجی هم میان کشور‌ها رشد داشته باشد. البته در این راستا هر سه کشور باید تمام ظرفیت‌های خود را به کار گیرند و حتی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذاری‌های خارجی بهره‌مند شوند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحه حمل‌ونقل در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.