خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۱۲۰۹

کارگروه واگن ملی مترو تشکیل شد

کارگروه واگن ملی مترو تشکیل شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره فرایند ساخت واگن ملی مترو گفت: قانون برنامه ششم توسعه، شهرداری تهران را مکلف کرده تا با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مسیری را برای داخلی‌سازی واگن‌های مترو شروع کند که این مهم با همکاری دولت و مدیریت شهری اتفاق افتاد.

به گزارش تجا‌رت‌نیوز، بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران؛ محسن هرمزی از تشکیل کارگروه واگن ملی مترو خبر داد و افزود: در متروی تهران، کارگروهی را با حضور ۵ شرکت تولیدکننده شامل گروه مپنا، جهاد دانشگاهی، شرکت صدرا فن، شرکت تیوان ترمز و شرکت واگن‌سازی تهران تشکیل شد و ۲۵ شرکت دانش‌بنیان نیز در این فرایند کمک ‌کردند که این همکاری منجر به تولید اولین رام قطار هفت واگنه مترو تحت عنوان قطار ملی مترو شد.

وی در خصوص پلتفرم قطار ملی مترو که در دوره گذشته مدیریت شهری و در بهار ۱۴۰۰ رونمایی شد، تأکید کرد: آن قطار، تست نشده بود و قطعاتی را از سایر قطارها جدا کرده و به هم متصل کرده بودند و مدیریت شهری در این دوره، عزم خود را جزم کرد تا پروژه قطار ملی مترو را به ثمر برساند و به این منظور، ابتدا باید اسنادِ طراحی تولید شده و پروسه تست ناظر به این اسناد، انجام می‌شد.

برای تولید قطار ملی مترو هزار ساعت تست در ۱۶ مرحله انجام شد

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه ۱۶ مرحله تست مختلف وجود داشت که باید انجام می‌شد که هیچ‌ یک از این مراحل در رونمایی قبلی انجام نشده بود و امکان تولید انبوه آن وجود نداشت، اظهار کرد: اگرچه رونمایی قبلی تا حدی نمایشی بود اما اصل و اساس آن ایده و تشکیل کارگروه و پیش بردن پروژه، کار بزرگ و درستی بود که باید به تولید انبوه منجر می‌شد.

هرمزی با بیان اینکه برای رسیدن به تولید انبوه، نیاز بود که انجام تست‌ها، مدارک طراحی و نواقص پروژه را تکمیل کنیم، تصریح کرد: در دو سال گذشته، این اتفاق مهم افتاد و ۱۶۱ سند در تمام زیربخش‌های واگن ملی مترو، تولید و بیش از هزار ساعت تست انجام شد و در نهایت، با همکاری شرکت‌های داخلی توانستیم اولین رام قطار ملی مترو را تولید کنیم.

وی با اعلام اینکه در ایران کارخانه‌های واگن‌سازی برای قطارهای بین‌ شهری داشتیم اما در حوزه تولید واگن متروی شهری، صرفاً بدنه را ساخته و تزئینات داخلی را انجام می‌دادیم، تاکید کرد: به عبارتی، غیر از فلزکاری و ورق‌کاری بدنه، اتفاق دیگری نمی‌افتاد و در سیستم‌های رانش، ترمز و بوژی، ساخت درها و ... به خارج وابسته بودیم.

به زودی در تولید واگن مترو خودکفا می‌شویم

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در جریان ساخت واگن ملی مترو، بر اساس پلتفرمی که طراحی کردیم، برای هر ۵ شرکت، وظیفه خاصی پیش‌بینی شد، اظهار کرد: برای مثال، تولید سیستم بوژی را شرکت مپنا، سیستم رانش را جهاد دانشگاهی، سیستم ترمز و ساخت درها را شرکت تیوال ترمز، سیستم تهویه را شرکت صدرا فن و در نهایت، مونتاژ، ساخت و تولید بخشی از بوژی، بدنه و فریم را نیز شرکت واگن‌سازی تهران بر عهده گرفتند.

بنابر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، هرمزی با بیان اینکه در طراحی واگن ملی مترو، دانش ساخت را بومی‌سازی کردیم و از ۲۵ تا ۳۰ درصد در واگن‌های اولیه به بالای ۸۵ درصد تولید داخل برسانیم تا جایی که در آینده، کشور از واردات واگن بی‌نیاز خواهد شد، تصریح کرد: بومی‌سازی تولید واگن مترو، آثار و فواید زیادی دارد که مهم‌ترین آنها این است که کشور را در زمینه تولید واگن خودکفا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه واگن ملی مترو از چهار ویژگی مهم برخوردار است، خاطرنشان کرد: این چهار ویژگی شامل دانش‌بنیان بودن و طراحی توسط متخصصان داخلی، کاهش میزان ارزبری از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد، توانایی تبدیل ایران به صادرکننده واگن مترو و خدمات فنی و مهندسی مربوطه و ایجاد حدود ۱۲ هزار شغل مستقیم در سال اول و افزایش چشمگیر آن در سال‌های بعد است.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.