کد مطلب: ۹۰۴۵۳۱

کاهش ۳۰ درصدی سفر زمینی به ترکیه در نوروز / گشایش مرز رازی به روی کامیون‌های باری

کاهش ۳۰ درصدی سفر زمینی به ترکیه در نوروز / گشایش مرز رازی به روی کامیون‌های باری

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ارومیه از سفر 215 هزار نفر از مرزهای زمینی ایران به مقصد ترکیه در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت: در این مدت تردد کامیون‌های باری از مرز رازی برای نخستین بار آغاز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاظم مرتاض، عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از خروج 215000 نفر از سه مرز بازرگان، رازی و سرو در تعطیلات نوروزی به مقصد ترکیه خبر داد و افزود: در میان این مسافران 82000 نفر از مرز رازی به شهر وان رفتند و حدود 133000 نفر از دو مرز دیگر وارد مناطق دیگر ترکیه شدند.

مرتاض هچنین خبر داد: در نوروز سال 1403 برای نخستین بار در تاریخ گشایش مرز میان ایران و ترکیه کامیون‌های باری تردد خود را از مرز رازی آغاز کردند و این مرز از امتیاز تجاری نیز برخوردار شد و تاکنون حدود 11 کامیون در این مرز تردد داشته‌اند.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ارومیه خاطرنشان کرد: پیش از این مرز رازی تنها برای عبور و مرور مسافران از طریق خودرو و قطار مسافری استفاده می‌شد.

وی در ادامه از شرایط نامناسب آب و هوای وان در نوروز 1403 و تاثیر آن بر گردشگری این منطقه گفت و توضیح داد: برفی که امسال در وان بارید اقتصاد گردشگری را در این شهر ترکیه با چالش روبه‌رو کرد و ایرانی‌هایی که برای تعطیلات نوروز به این شهر سفر کرده بودند، نتوانستند از خدمات گردشگری که در آن منطقه ارائه می‌شود، استفاده کنند و مسیر خود را به دیگر نقاط ترکیه تغییر دادند.

مرتاض اضافه کرد: در سال‌های پیشین شمار مسافران ایرانی که به وان سفر می‌کردند به اندازه‌ای بالا بود که حتی اقامتگاه‌های غیررسمی و اقامتگاه‌هایی که امکانات کمتری نسبت به هتل‌ها داشتند نیز موفق به جذب گردشگران ایرانی می‌شدند اما به دلیل شرایط نامساعد آب و هوایی در نوروز 1403 تنها اقامتگاه‌های رسمی پذیرای مسافر بودند.  

وی همچنین از کاهش توان اقتصادی ایرانی‌ها در نوروز 1403 گفت و توضیح داد: در عید امسال شمار ایرانی‌هایی که به ترکیه سفر کردند نسبت به نوروز 1402 کاهش داشت و این امر برآمده از کاهش قدرت خرید مردم در سال 1402 بود. این اتفاق در حالی رخ داد که ترک‌ها قیمت‌های خود را برای جذب تقاضای ایرانی‌ها پایین آورده بودند.

در همین راستا امیرمسعود فاتحی، دیگر عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ارومیه نیز کاهش شمار سفرهای زمینی ایرانی‌ها به ترکیه را در نوروز 1403 نسبت به نوروز 1402 دست‌کم 30 درصد عنوان کرد و گفت: علاوه بر کاهش درآمد مردم همزمانی نوروز و ماه رمضان نیز به این امر دامن زده است. 

وی همچنین یادآور شد: کاملا محسوس است که کاهش توان اقتصادی طبقه متوسط جامعه امکان سفر خارجی را از این طبقه سلب کرده است. 

منبع : ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.